Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mazda 323F: nesmrtelná mrkačka

aktualizováno 
Pokud někdy slyšíte o "mrkačce", "bégečku" nebo o "astině", tak věřte, že se jedná Mazdu 323F z let 1989-1994. Pojmenování "mrkačka" si vysloužila podle výklopných světlometů, které jsou nepřehlédnutelným poznávacím znamením.

Mazda 323F | foto: TipCars

"BG" je označení generace a Astina se tento model jmenoval v Japonsku. Osmá generace těchto vozů byla v devadesátých letech velmi oblíbená.

Po technické stránce tato "placka" patřila k tomu nejlepšímu co šlo koupit za rozumný peníz. Ještě dnes lze u lépe vybavených modelů obdivovat víceprvkovou zadní nápravu, kotouče na všech kolech kolech, systém ABS, posilovač řízení, centrální zamykání, řízený katalyzátor, elektrický šíbr a šestnáctiventilový motor. Ve standardu byly nárazníky i zrcátka v barvě vozu.

U "efka" je velmi důležité měnit pravidelně olej (po 10 000 km). Auto je silně náchylné na samotnou kvalitu oleje.

Všeobecně se doporučuje plná  syntetika 10W40. Nejlepší zkušenosti však mám s olejem Castrol 5W40 Magnatec na který je motor subjektivně nejtišší.

Je sice dost řídký a při velké porci najetých kilometrů může prosakovat a růst spotřeba oleje (mám najeto 300 000 km a během 10 000 km dolévám necelý litr).

Při koupi vyzkoušejte plný rejd na obě strany za plné akcelerace se nesmí od předních kol ozývat žádný klapavý zvuk či jiný pazvuk (klapání svědčí o vymlácených kulových čepech, oprava obou přijde na cca 3000 Kč i s prací - druhovýroba).

Motor musí při akceleraci plynule táhnout bez škubání (zde by mohlo být více  příčin).

Dále se při brždění nesmí klepat volant - to svědčí o zvlněných  brzdových kotoučích.

Je také dobré s vozem zajet na emise. V případě zvýšených nebo  překročených hodnot bych se zaměřil na lambda-sondu.

Výfuk, problém, který Vás bude při celoročním používání vozu trápit každé tři, čtyři roky. Jedná se o poslední díl výfukové soustavy, který prostě prorezne. A už je jedno, zda koupíte za nekřesťanské peníze originál Mazda, nebo neznačkový z druhovýroby.

Oba vydrží úplně stejně. A ještě v případě neoriginálu ušetříte. Prostřední díl vydrží o něco déle. Občas bývají problémy s pletenci v přední části.

Na korozi u ročníku 94 je brzy, přesto zkontrolujte lemy blatníků, zadní podběhy,  prahy a v případě střšešního okna střechu kolem něj. Také se podívejte pod dolní plato v kufru, zda do vozu  nezatéká voda. Rezerva by neměla být zrezlá.

Lze říci, že při dobrém zacházení vůz vydrží 300 000 km, zlomová hranice 200 000 km je pro tlumiče, občas převodovku a spojku.  Brzdové kotouče se často zvlní, jinak vydrží dle stylu jízdy klidně  i 50 tisíc kilometrů. S tím souvisí občasné zatuhnutí předních  brzdových válečků, které je nutné ručně rozpohybovat.

Ostatně přední kotoučové brzdy nemají ideální účinnost, ale poměrně lehký vůz zastaví rychle. Vzadu se mohou objevit kotoučové brzdy ale i bubnové, záleží na výbavě. V obou případech není jejich účinost nikterak valná. Originální brzdové destičky Mazda se rychle opotřebovávají (jsou měkké), ale brzdí solidně. Destičky z druhovýroby jsou většinou tvrdší a vydrží déle. Záleží na výrobci, ale většinou brzdí hůře.

U brzd ještě zkontrolujte brzdové vedení, které může také korodovat. Pokud je vůz vybaven systémem ABS a jeho činnost není správná, většinou za to může poškozené nebo zanesené čidlo. Parkovací brzda dokáže zatuhnutím pozlobit nejednoho majitele.

V dnešní době tyto modely stojí doslova pakatel a tak od nich nemůžete čekat žádné zázraky. Při správné údržbě by však i při velkém počtu najetých kilometrů měly "efka" sloužit svému majiteli dobře.

Na trhu ojetin je dostatečný výběr. Lze narazit na vozy koupené v Česku i v zahraničí. Těžko v dnešních dnech budete na "třidvatrojku" kupovat originální náhradní díly (ty jsou často dražší, než je hodnota samotného vozu).

Nejčastěji zabrousíte na vrakoviště nebo se porozhlídnete po dílech z druhovýroby. Těch je dostatek a lze sehnat téměř vše. Další variantou je pátrat mezi majiteli těchto vozů (stačí některý z fun clubů mazdy 323f, kterých je dost a zabrousit do sekce bazar).

To samé platí, pokud si nebudete s něčím vědět rady. Členové klubu většinou ochotně poradí, nebo lze odpověď naleznout v častých fórech.

Koupi 323 lze jen doporučit. I po letech má  "efko" stále co nabídnout, hlavně lehké ovládání, přesné řízení a výborný  podvozek, který si nechá líbit skutečně hodně.  

PLUSY MINUSY
jistý podvozek  slabší brzdy
spolehlivost absence airbagů (v nabídce se objevily až koncem výroby)
šestnáctiventilový motor s dobrým průběhem točivého momentu hluk od kol
tichý motor vyšší hladina hluku od motoru ve 4000 otáčkách (dunivý zvuk)
relativně úsporný
prostornost  
solidní výbava

4. generace modelu 323f (BG)

model

zdvihový objem (ccm3 )

výkon (kW/k)  ve výrobě

1.6

1598

62/84  09/89-06/91

1.6 16V

1598 65/88  03/91-10/94

1.8 16V

1840 76/103  08/89-07/94

1.8 16V GT

1840 94/128  08/89-07/94

5. generace modleu 323f (BA)

model


 zdvihový objem (ccm3)
 výkon (kW/k)  ve výrobě:
1.3 16V 1324 54/73 10/96-09/98
1.5 16V 1489 65/88 07/94-09/98
1.8 16V 1840 84/114 08/94-09/98
2.0 D 1998  52/71  10/96-09/98
2.0 24V GT 1995 106/144 08/94-09/98


***

Podělte se s ostatními čtenáři o své zkušenosti a napište recenzi na váš vůz. Vstupní formulář najdete ZDE.

 TipCars.com, Petr Šikl


Témata: Japonsko, ABS, Hluk, Mazda


Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Další z rubriky

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.