Mazda 323F

Mazda 323F | foto: TipCars

Mazda 323F: nesmrtelná mrkačka

  • 35
Pokud někdy slyšíte o "mrkačce", "bégečku" nebo o "astině", tak věřte, že se jedná Mazdu 323F z let 1989-1994. Pojmenování "mrkačka" si vysloužila podle výklopných světlometů, které jsou nepřehlédnutelným poznávacím znamením.

"BG" je označení generace a Astina se tento model jmenoval v Japonsku. Osmá generace těchto vozů byla v devadesátých letech velmi oblíbená.

Po technické stránce tato "placka" patřila k tomu nejlepšímu co šlo koupit za rozumný peníz. Ještě dnes lze u lépe vybavených modelů obdivovat víceprvkovou zadní nápravu, kotouče na všech kolech kolech, systém ABS, posilovač řízení, centrální zamykání, řízený katalyzátor, elektrický šíbr a šestnáctiventilový motor. Ve standardu byly nárazníky i zrcátka v barvě vozu.

U "efka" je velmi důležité měnit pravidelně olej (po 10 000 km). Auto je silně náchylné na samotnou kvalitu oleje.

Všeobecně se doporučuje plná  syntetika 10W40. Nejlepší zkušenosti však mám s olejem Castrol 5W40 Magnatec na který je motor subjektivně nejtišší.

Je sice dost řídký a při velké porci najetých kilometrů může prosakovat a růst spotřeba oleje (mám najeto 300 000 km a během 10 000 km dolévám necelý litr).

Při koupi vyzkoušejte plný rejd na obě strany za plné akcelerace se nesmí od předních kol ozývat žádný klapavý zvuk či jiný pazvuk (klapání svědčí o vymlácených kulových čepech, oprava obou přijde na cca 3000 Kč i s prací - druhovýroba).

Motor musí při akceleraci plynule táhnout bez škubání (zde by mohlo být více  příčin).

Dále se při brždění nesmí klepat volant - to svědčí o zvlněných  brzdových kotoučích.

Je také dobré s vozem zajet na emise. V případě zvýšených nebo  překročených hodnot bych se zaměřil na lambda-sondu.

Výfuk, problém, který Vás bude při celoročním používání vozu trápit každé tři, čtyři roky. Jedná se o poslední díl výfukové soustavy, který prostě prorezne. A už je jedno, zda koupíte za nekřesťanské peníze originál Mazda, nebo neznačkový z druhovýroby.

Oba vydrží úplně stejně. A ještě v případě neoriginálu ušetříte. Prostřední díl vydrží o něco déle. Občas bývají problémy s pletenci v přední části.

Na korozi u ročníku 94 je brzy, přesto zkontrolujte lemy blatníků, zadní podběhy,  prahy a v případě střšešního okna střechu kolem něj. Také se podívejte pod dolní plato v kufru, zda do vozu  nezatéká voda. Rezerva by neměla být zrezlá.

Lze říci, že při dobrém zacházení vůz vydrží 300 000 km, zlomová hranice 200 000 km je pro tlumiče, občas převodovku a spojku.  Brzdové kotouče se často zvlní, jinak vydrží dle stylu jízdy klidně  i 50 tisíc kilometrů. S tím souvisí občasné zatuhnutí předních  brzdových válečků, které je nutné ručně rozpohybovat.

Ostatně přední kotoučové brzdy nemají ideální účinnost, ale poměrně lehký vůz zastaví rychle. Vzadu se mohou objevit kotoučové brzdy ale i bubnové, záleží na výbavě. V obou případech není jejich účinost nikterak valná. Originální brzdové destičky Mazda se rychle opotřebovávají (jsou měkké), ale brzdí solidně. Destičky z druhovýroby jsou většinou tvrdší a vydrží déle. Záleží na výrobci, ale většinou brzdí hůře.

U brzd ještě zkontrolujte brzdové vedení, které může také korodovat. Pokud je vůz vybaven systémem ABS a jeho činnost není správná, většinou za to může poškozené nebo zanesené čidlo. Parkovací brzda dokáže zatuhnutím pozlobit nejednoho majitele.

V dnešní době tyto modely stojí doslova pakatel a tak od nich nemůžete čekat žádné zázraky. Při správné údržbě by však i při velkém počtu najetých kilometrů měly "efka" sloužit svému majiteli dobře.

Na trhu ojetin je dostatečný výběr. Lze narazit na vozy koupené v Česku i v zahraničí. Těžko v dnešních dnech budete na "třidvatrojku" kupovat originální náhradní díly (ty jsou často dražší, než je hodnota samotného vozu).

Nejčastěji zabrousíte na vrakoviště nebo se porozhlídnete po dílech z druhovýroby. Těch je dostatek a lze sehnat téměř vše. Další variantou je pátrat mezi majiteli těchto vozů (stačí některý z fun clubů mazdy 323f, kterých je dost a zabrousit do sekce bazar).

To samé platí, pokud si nebudete s něčím vědět rady. Členové klubu většinou ochotně poradí, nebo lze odpověď naleznout v častých fórech.

Koupi 323 lze jen doporučit. I po letech má  "efko" stále co nabídnout, hlavně lehké ovládání, přesné řízení a výborný  podvozek, který si nechá líbit skutečně hodně.  

PLUSY MINUSY
jistý podvozek  slabší brzdy
spolehlivost absence airbagů (v nabídce se objevily až koncem výroby)
šestnáctiventilový motor s dobrým průběhem točivého momentu hluk od kol
tichý motor vyšší hladina hluku od motoru ve 4000 otáčkách (dunivý zvuk)
relativně úsporný
prostornost  
solidní výbava

4. generace modelu 323f (BG)

model

zdvihový objem (ccm3 )

výkon (kW/k)  ve výrobě

1.6

1598

62/84  09/89-06/91

1.6 16V

1598 65/88  03/91-10/94

1.8 16V

1840 76/103  08/89-07/94

1.8 16V GT

1840 94/128  08/89-07/94

5. generace modleu 323f (BA)

model


 zdvihový objem (ccm3)
 výkon (kW/k)  ve výrobě:
1.3 16V 1324 54/73 10/96-09/98
1.5 16V 1489 65/88 07/94-09/98
1.8 16V 1840 84/114 08/94-09/98
2.0 D 1998  52/71  10/96-09/98
2.0 24V GT 1995 106/144 08/94-09/98


***

Podělte se s ostatními čtenáři o své zkušenosti a napište recenzi na váš vůz. Vstupní formulář najdete ZDE.

 TipCars.com, Petr Šikl
Témata: Abs, Hluk, Japonsko, Mazda