Mazda 626 (z roku 1999)

Mazda 626 (z roku 1999) | foto: AAA Auto Praha

Mazda 626: těžko hledat větší chyby

Mazda 626 čtvrté generace z let 1991 až 1997, která se svými tvary zařadila k průkopníkům zakulacených japonských vozů, si v Česku vydobyla zvláštní postavení. Na zdejším trhu se začátkem devadesátých let objevila mezi prvními, nabízela notnou dávku luxusu, kvalitu měla lehce ověřitelnou, a tak nebylo divu, že si ji oblíbili zvláště podnikatelé.

Ti sice s přibývajícím časem přišli na chuť širšímu spektru značek, nicméně Mazda 626 předchozí generace ze svých počátečních úspěchů těží dodnes. Na trhu ojetin se většinou nabízí s velkou předností v podobě dokladů svědčících o tom, že byla jako nová koupena v Česku, a navíc ji provází prakticky jen chvála stojící na výsledcích různých zahraničních statistik spolehlivosti i na zdejších motoristických zkušenostech.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Mazda můžete koupit
na www.automodul.cz


Z rukou typických původních majitelů-podnikatelů se starší Mazda 626 už delší čas přesouvá k jiné sortě zájemců, hlavně k lidem, kteří chtějí za relativně příznivou částku prostorné a pohodlné auto pro rodinu. V bazarech často zláká také kupce, který původně přišel pro lepší felicii, ale pak zjistil, že za stejné peníze může mít Mazdu 626 jen o málo starší. K výběru přitom bývá několik variant modelu.

Z karosářských možností se největší pozornosti těší pětidveřový hatchback, když u čtyřdveřového sedanu vadí nízký kufr. Klidnějším řidičům postačí motor 1.8, který však je pro razantnější jízdu s poměrně těžkým vozem slabý. Jako vhodnější a plně postačující se naopak ukázal 2.0. Šestiválcový 2.5 s mazdou dokáže vskutku zajímavé kousky, ale při vyšší spotřebě.

K dispozici je i diesel Comprex, kolem něhož se původně chodilo po špičkách, nicméně teď se už na rovinu říká, že není dobrý. Je slabý, nemá zrovna výhodnou spotřebu a také v kvalitě za mnohým jiným dieselem pokulhává. I v době opětovného zájmu o naftové pohony se za motor Comprex v jetém autě připlácí jen zhruba deset tisíc korun.

Předností má Mazda 626 čtvrté generace mnohem víc než nevýhod. Je kvalitní, spolehlivá, tichá, má dobré jízdní vlastnosti a komfort. I základní výbava je solidní, a ačkoliv to o všech japonských vozech nelze tvrdit, trefila se i designem do evropského vkusu. Ze slabších míst stojí za upozornění změna jízdních vlastností při větším zatížení vozu a nižší účinnost brzd za takových okolností. Rezervy bývají v účinnosti ruční brzdy.

Člověk vyšší postavy má na zadních sedadlech málo prostoru do výšky. Motory jsou po větší porci kilometrů - zhruba od 200 tisíc - hlučnější ve ventilové části, což ovšem v praxi ničemu nevadí. "U aut dovezených jako ojetiny z ciziny bývají stočené kilometry," dělí se o zkušenost Aleš Kužel z bazaru AAA Auto Praha. "Ani víc jeté Mazdy 626 se nejeví špatné. Viděl jsem vozy s 350 tisíci až 400 tisíci kilometry a nedalo se jim mnoho vytknout."

Mazda 626 2.0 5 dv.

ročník cena (Kč)
1991/2 140 000
1993 150 000
1994 160 000
1995 180 000
1996 210 000
1997 230 000

příplatky:
motor 2.5 V6 10 000
motor D Comprex 10 000


srážka
čtyřdveřový sedan -10 000


NEJVĚTŠÍ KONKURENTI

Pětidveřová Mazda 626 s motorem 2.0 ročníku výroby 1993 stojí 150 tisíc korun a na trhu ojetin jí největší konkurenci tvoří například stejně staré vozy Audi 80 2.0 za 140 tisíc, BMW 320 za 200 tisíc, Honda Accord 2.0 za 170 tisíc, Ford Mondeo 2.0 za 135 tisíc, Mitsubishi Galant 2.0 za 150 tisíc, Opel Vectra 2.0 za 120 tisíc, Renault Laguna 2.0 (1994) za 170 tisíc, Seat Toledo 2.0 za 120 tisíc, Toyota Carina 2.0 za 145 tisíc a Volkswagen Passat 2.0 za 165 tisíc. "Z dané nabídky se asi nedá vybrat špatně. Ale osobně bych kvůli spolehlivosti a kvalitě zpracování volil Volkswagen Passat nebo sportovněji laděný BMW 320. Možností sportovnější jízdy i designem se mi líbí také Honda Accord," říká svůj názor Aleš Kužel, šéf nákupu bazaru AAA Auto Praha. "Mazdu 626 považuji za zlatý střed: kdo koupí vůz v dobrém stavu, ten bude spokojen."

MINUSY
- nízký kufr
- vyšší spotřeba
- předčasně korodující brzdové vedení
- méně prostoru do výšky na zadních sedadlech
- měnící se jízdní vlastnosti při větším zatížení za razantní jízdy
- dražší náhradní díly a servis ve srovnání se západoevropskou konkurencí
- nejčastější závady jsou v elektrovýzbroji a v netěsnosti chladicího systému

PLUSY
- komfort, pohodlí, dobré jízdní vlastnosti
- relativně nízká cena na trhu ojetin
- dobré jméno v tuzemsku i v cizině
- solidní výbava i základních verzí
- kvalitní výrobní zpracování
- spolehlivost
- tichý chod