Vloni v listopadu Mazda Motors, na které má podíl 33 procent americký Ford, zveřejnila, že plánuje přesun části své produkce z Japonska do evropských továren Fordu, kde hodlá do začátku roku 2003 vyrobit až 100.000 vozů.
Cílem tohoto rozhodnutí bylo částečně vyrovnat se s poklesem společné evropské měny a následovalo skutečnost, že automobilka vykázala v prvním šesti měsících do září provozní ztrátu 4,7 miliardy jenů (39,44 miliónu dolarů). Hlavním důvodem ztráty bylo podle vyjádření představitelů společnosti právě slabé euro.
Mazda, která vyváží více své domácí produkce než ostatní japonské automobilky, závisí na evropských trzích zhruba třetinou svých tržeb. Prezident společnosti Mark Fields nevyloučil možnost podobné spolupráce v oblasti nákladních automobilů.
Akcie automobilky v závěru dnešního obchodování na tokijské burze klesly o čtyři jeny, neboli o 1,35 procenta na 293 JPY.
Podařilo se jim tak oživit ze svých ztrát z předchozího roku, kdy se v září propadly na 202 jenů. K jejich oživení přispělo oznámení restrukturalizačního plánu, který automobilka zveřejnila v listopadu. Plán zahrnuje mimo jiné rovněž snížení počtu pracovníků o 1800, uvedla agentura Reuters.