Mazda CX-5

Mazda CX-5 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Mazda chce prohnat yetiho a spol. SUV CX-5 vypadá lákavě

  • 29
V čím dál nadupanějším segmentu malých SUV se chce prosadit i Mazda. Pohledný crossover CX-5 má pro oko Evropana pohledné křivky a pod kapotou solidní motory, takže by se konkurence mohla začít bát. O úspěchu rozhodne cena. Světovou premiéru má nová mazda na autosalonu ve Frankfurtu.

Výrobce cenu zatím neprozradil. MF DNES se podařilo zjistit, že za verzi s benzinovým dvoulitrem a pravděpodobně jen pohonem předních kol si bude účtovat 520 tisíc korun.

Mazda již ve svém výrobním programu dvě SUV má. V Evropě prodávaný model CX-7 a americká Mazda CX-9 ale patří do vyšších tříd. Novinka vyplňuje mezeru směrem dolů, kde se na evropském trhu odehrává většina prodejů podobných typů aut. Mazda se s novinkou může postavit Volkswagenu Tiguan, Fordu Kuga, jihokorejským dvojčatům Kia Sportage a Hyundai ix35 či velmi blízkému konkurentovi Nissanu Quashqai. Ještě o něco níže pak stojí menší Škoda Yeti, ale i tu musíme mezi konkurenty zařadit.

Mazda CX-5

Stejně jako konkurenti bude nová Mazda CX-5 na přání s pohonem jen přední nápravy nebo všech kol. Zvýšený podvozek není až tak určen do terénu, spíš pro dobré i horší cesty. A hlavně pro dobrý výhled z auta, ostatně jako takřka všechny vozy této kategorie. Dobré jízdní vlastnosti slibuje víceprvková zadní náprava a speciální uložení tlumičů. Podle výrobce si novinka zdárně poradí i s velmi nekvalitními cestami.

Velikostí bude patřit CX-5 v rámci své třídy mezi větší auta, na délku novinka měří přes 4,5 metru a rozvor má 2,7 metru. Předností je i kufr s nadprůměrným objemem 500 litrů a s délkou ložné plochy k předním sedadlům až 1,75 metru. Variabilní interiér má nezvykle dělená zadní sedadla v poměru 40:20:40. Po sklopení střední části tak lze v autě převážet dlouhé předměty a na zadní sedadla se stále pohodlně vejdou dva dospělí. Navíc sklopená sedadla netvoří při přechodu ze kufru schod.

Mazda CX-5

Nová Mazda CX-5 hýří v propagačních materiálech nezvyklými slovy. Design je vytvořen ve stylu Kodo, většina technologických prvků patří do řady Skyactiv, a to včetně motorů. A třeba ona sklápěcí zadní sedadla používají systém Karakuri. Ať se designový styl použitý na novince jmenuje jakkoliv, musíme přiznat, že se povedl a evropskému oku by se měl líbit. Je dynamický, moderní a nepříliš "japonský".

Mazda CX-5

Přední maska a další detaily jasně odkazují na značku, na rozdíl od mnohé konkurence je ale auto stylisticky jednoduché s čistými liniemi a bez zbytečných kudrlinek. Vcelku decentní je i oplastování, které autu kategorie SUV nemůže chybět. Docela konvenční je i interiér s tradičně řešenou středovou konzolou a "obyčejnou" kapličkou přístrojů. Někomu se sice může přístrojová deska zdát fádní a nudná, ale na pohled je ergonomická.

Mazda CX-5

Pro novou Mazdu CX-5 si výrobce připravil trojici motorů. Respektive motory dva: zážehový a vznětový, ale ten druhý ve dvou výkonových variantách. Všechny motory nesou označení Skyactiv, benzinový s písmenem G a naftový s tradičním déčkem. Benzinový motor má objem dva litry a velmi slušný výkon 118 respektive 121 kW. První údaj platí pro pohon všech kol, druhý pro předokolku. Drobně se liší i špička točivého momentu: 208 a 210 Nm.

Dieselové agregáty mají objem 2,2 litru. Slabší verze Skyactiv-D 2.2 Standard Power disponuje 110 kW a točivým momentem 380 Nm v poměrně širokém spektru otáček od 1 800 do 2 600. Vyšší verze Skyactiv-D 2.2 High Power nabídne maximální výkon 129 kW a točivý moment 420 Nm. I převodovky se jmenují Skyactiv a obě jsou šestistupňové.

V prodeji bude novinka od jara příštího roku.