Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mazda Demio - třída sama pro sebe

  15:25
- Není to kombi, velkoprostorový vůz, ani běžný osobní automobil. Na její sedadla se s trochou mačkání vejde pět lidí, do kufru lze naložit 330 litrů nákladu. V případě potřeby je možné posunout nebo úplně sklopit zadní sedačky a hned se dají stěhovat horská kola nebo kusy nábytku. Právě variabilnost a univerzální využití jsou hlavní výhodou, kterou Mazda Demio oslovuje prakticky uvažující zákazníka. Demio má pochopitelně i svá proti. Na zadních sedadlech není místa zrovna nadbytek, světlé čalounění interiéru dostává v zimě pořádně na frak a koncepce palubní desky a ovládacích prvků pokulhává za konkurencí.

V porovnání s konkurenčními vozy je Demio hlavně vyšší a širší. Z toho plynou i dvě charakteristiky vnitřního prostoru - bohatě místa nad hlavou a v oblasti ramen, málo místa na zadních sedadlech pro kolena tří pasažérů. Stejně jako ostatní modely Mazdy má i Demio posunovatelná zadní sedadla vzad i vpřed, a to o dvanáct centimetrů. To však není jediný trik. Zadní sedačky se ještě dají sklopit dopředu i dozadu, podlaha může být úplně rovná a páté dveře umožňují nakládání rozměrných zavazadel. Do Demia se tak vejdou třeba dvě křesla nebo nerozložené kolo, v případě potřeby v něm vcelku pohodlně přespí dva lidé.
Velkým minusem je světlý interiér, navíc z materiálů, které nelze jednoduše vyčistit. Pokud někdo do auta naloží špinavé věci nebo bude mít jen špinavé boty, bude mít za pár týdnů v garáži spíš užitkový než osobní vůz. Tuzemský dovozce má proto v plánu dovybavovat všechna Demia plachtou do zavazadlového prostoru, která by měla tento nedostatek zčásti napravit.
Mezi další výhody vysokého auta lze počítat snadné nastupování a dobrý výhled z vozu. To se týká zejména pasažérů na předních sedadlech. Ocenění zaslouží i vnitřní prostor a dostatek odkládacích ploch. Naopak body za kritiku náleží palubní desce a některým ovládacím prvkům. Hodně šedivého plastu, design bez nápadu, ovládání ventilace táhly a drobné ovladače i kličky dveří - to vše jako by patřilo víc než pět let starému autu. To samé se týká i předních sedadel. Mají krátké sedáky i opěráky, chybí jim výraznější boční vedení. Člověk vyšší postavy si bude stýskat i při nastavování opěrky hlavy, je totiž utopena vzadu a nelze se o ni pohodlně opřít.
Mazda Demio se svými rozměry řadí mezi malá auta, je kratší než většina konkurenčních kombíků. To se příznivě projevuje zejména při jízdách ve městě a při parkování. V kombinaci s dobrým výhledem se jízda v městském provozu stává hračkou i pro méně zkušené řidiče. Při delších jízdách Demio překvapilo dobrou stabilitou, nevadily ani vyjeté koleje na silnici nebo boční vítr. Ani rychlé vyhýbací manévry či řešení kritických situací nebyly pro Demio problém, pochvalu si zaslouží neslábnoucí brzdy.
Šesnáctiventilová čtrnáctistovka celkovou koncepci Demia dobře doplňuje. Na dálnici se musí občas zařadit čtvrtý rychlostní stupeň, pětka nemá potřebnou sílu, vůz však líný není. Spotřeba se v testu pohybovala lehce nad údaji výrobce, na dálnici polykalo plně obsazené Demio 9,5 litru naturalu, při ekonomickém stylu jízdy žádalo šest a půl litru na každých sto kilometrů.
Na tuzemský trh se Demio dodává ve dvou stupních výbavy, v základu nechybí airbag a posilovač řízení, dražší verze (379 900 Kč) má airbagy dva, ABS, výškově stavitelný volant a plnou elektrickou výbavu.

Prognóza odhadce
Mazda Demio není jen novinkou v silně obsazené třídě kompaktních vozů, je to třída sama o sobě. Je to právě variabilita (má poněkud neobvyklé proporce), kterou se toto sympatické vozidlo odpoutává od svých konkurentů a kterou dnešní motoristé stále více oceňují.
Široký okruh zákazníků, jež bezesporu tento pozoruhodný automobil oslovuje, a výhodná pořizovací cena - to jsou předpoklady nejen pro prodejní úspěšnost této novinky, ale i základ pro její oblibu během celého "modelového" života. Je rovněž reálné, že to bude právě Demio, které překoná tradičně konzervativní vztah českého kupce k ojetému autu asijské značky a poněkud "narovná" pomyslnou křivku jejího znehodnocování.
Cena vozu vyrobeného v roce 1998 klesne po dvou letech zhruba na dvě stě čtyřicet a po pěti letech provozu zhruba na sto padesát tisíc korun.
PETR LIŠKA

Očima designéra
Na první pohled je patrné, že toto proporčně atraktivní, přizpůsobivé autíčko chce vyhovět všem. Je to dáno základní koncepcí: minivan, se zázračně velkým vnitřním prostorem a kompaktně malým vnějším rozměrem. Příjemně nápadná je celková výška a také možnost tvarového doladění až do turisticko-sportovních variant, kterým by nepochybně slušela velká kola.
Aby se všem zalíbilo, je stylizováno konfekčně křehce. Projevuje se jako způsobný, pečlivě učesaný školáček, kterému je každé vulgárnější slůvko vzdáleno vyslovit - snad proto ta malá, drobná kolečka. Vše je na svém místě a zároveň tvarováno tak, jak jsme dlouhé roky zvyklí vidět.
PAVEL HUŠEK

Hodnocení AUTO MOTO

MOTOR A PŘEVODOVKA

Výkonová charakteristika/Kultivovanost chodu 7
Pružnost 7
Řazení/odstupňování převodovky 7
Spotřeba v testu 6

KAROSERIE A INTERIÉR
Prostor na předních sedadlech 7
Prostor na zadních sedadlech 1) 5
Využití zavazadlového prostoru 2) 8
Výhled z vozu 3) 8
Vybavení interiéru 5

PODVOZEK
Jízdní vlastnosti (v běžném provozu) 8
Jízdní vlastnosti (v krajních mezích) 8
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 7
Brzdy 8
Poznámka: Daný vůz byl hodnocen v kontextu s konkurenty v jeho třídě s odpovídajícím objemem a výkonem motoru. Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový). Hodnocení je výsledkem testovacích jízd dvou různých řidičů/redaktorů MF DNES. Většina testovacích jízd se uskutečnila při obsazení jednou nebo dvěma osobami. 1) Prostor nad hlavou, ve výšce ramen a beder, prostor pro nohy při krajních polohách předního sedadla a pasažéra vysokého 170 a 184 cm. 2) Využití prostoru, variabilita, snadnost nakládání, vstupní otvor. 3) Vpřed i vzad.

Design testovaného vozu hodnotí designér Pavel Hušek, který působil u několika evropských autombobilek. Prognózu odhadce sestavil Petr Liška, pracovník společnosti Mobil Data, která zastupuje firmu Eurotax sledující ceny aut po celé Evropě.

 

Testovaný vůz

Model

Mazda Demio 1,4i

Výkon motoru (kW/k)

53/72

Točivý moment (Nm)

105

Spotřeba (l/100 km) *

8,7/6,0/7,0

Zrychlení 0-100 km/h (s)

13,2

Max. rychlost (km/h)

158

Objem zavazadlového prostoru (l)

330-365
Výbava

Airbag řidič/spolujezdec

ano/30 000

ABS

30 000

El. stahování předních oken

ne

Centrální zamykání

ne

Klimatizace

39 950

Cena (Kč)

329 900

Uspořádání a materiál palubní desky zrovna nenadchne.

prostor a variabilita

zastaralé ovládací prvky

Mazda Demio

Autor:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Arcon Personalservice GmbH
Instalatér do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...