Technický základ nové Mazdy MX-5

Technický základ nové Mazdy MX-5 | foto: Mazda

Toto je základ nové Mazdy MX-5 a jejího italského dvojčete

  • 8
Když se před pětadvaceti lety Mazda představila malý obratný roadster MX-5, určitě nedoufala, že rychle zadělá na fenomén. Hned z první generace se stala ikona. Teď se chystá nová. Stejný technický základ dostane i její dvojče s italskou značkou. Jaké jméno dostane, se ještě neví.

Miata, jak se MX-5 na některých trzích jmenuje, se teď představuje ve speciální limitované edici končícího provedení, které oslavuje čtvrtstoletí od uvedení slavného roadsteru. Verze nazvaná 25th Anniversary Edition vychází z varianty s plechovou skládací střechou s dvoulitrovým motorem. Všechny budou tmavě červené s černě lakovanou střechou.

Mazda MX-5 ke 25. výročí modelu
Mazda MX-5 ke 25. výročí modelu
Mazda MX-5 ke 25. výročí modelu

Mazda se také pochlubila obrázkem šasi nové čtvrté generace. Motor vpředu a pohon zadních kol zůstane samozřejmě zachován. Pohonnou jednotku konstruktéři posunuli co nejblíž středu auta a sníženému těžišti. MX-5 je od začátku stavěna jako otevřené auto, díky tomu má propracovanou konstrukci karoserie se skvělou tuhostí. V úplně nové generaci se odolnost auta proti kroucení prý ještě zvýšila. A v souladu s filozofií značky auto shodilo kilogramy. Konstruktéři prý oproti předchůdci ušetřili metrák hmotnosti. Rozložení hmotnosti mezi nápravy 50:50 zůstane u nové generace zachováno a automobilka opět slibuje lehkost a hbitost.

Bližší informace a data si automobilka schovává na kompletní odhalení modelu. Pod kapotu se však počítá s atmosferickými čtyřválci s objemy 1,5 a dva litry. Přední náprava je tvořena lichoběžníkovými rameny, zadní pomocný rám nese také nezávisle zavěšená kola. Pohled do útrob odhaluje, že nápravy spojí společně s kardanem ještě vyztužující nosník uchycený ke skříni převodovky a rozvodovce. Na představení "obalu" odhalené mechaniky se můžeme těšit doufejme ještě před létem.

Italské dvojče nebude Alfa Romeo

Když v roce 2012 podepisovala Mazda dohodu s Alfou Romeo o spolupráci na malém roadsteru, který bude dvojčetem MX-5, příznivci italské značky jásali. Nevyzpytatelný stratég Sergio Marchionne, šéf koncernu FCA (Fiat a Chrysler), ovšem letos pořádně zamíchal kartami.

"Nikdo neřekl, že to musí být Alfa Romeo. Alfa to být může, ale taky nemusí, oznámíme to, až budeme připraveni," prohlásil na autosalonu v Ženevě. "Projekt pokračuje po technické stránce," dodal a potvrdil, že představení je připraveno na rok 2015.

A to už si alfisté malovali pod kapotou dvoumístného roadsteru s mechanikou Mazdy a kabátem od Pininfariny fiaťácké přeplňované čtyřválce.

Italský deník Corriere della Sera podle informací od svého zdroje ze zákulisí Fiatu napsal, že by novinka mohla odkazovat na slavný Fiat 124 Spider z šedesátých let (vyráběl se v letech 1966 až 1985 a vyvážel se hlavně do USA). Deník zjistil, že existuje dokument, který schvaluje auto vytvořené designérským centrem Fiatu.

Italský magazín Quattroruote spekuluje, že by tak Fiat mohl ze spolupráce vytěžit dvě verze auta, stylový roadster Fiatu a pak přiostřené provedení pod obnovenou značkou Abarth.

Roadsteru se však Alfa možná i tak dočká. Jasno má být 6. května, kdy Marchionne představí plány značky na další roky. Už se ví, že se chystá velká modelová ofenziva. Alfa se má vrátit k architektuře s pohonem zadních kol u všech modelů. Na nové platformě (jmenovat se má snad Giorgio) by měl podle německého Auto Bildu tedy vzniknout i nový spider (tak se u italských značek říká roadsterům) Alfy. Dorazit má za dva roky.

Marchionne totiž už několikrát zdůraznil, že se Alfy budou vyrábět v Itálii. V kontraktu s Mazdou však stojí, že italská verze MX-5 se bude vyrábět v Hirošimě. Na nové Alfě Spider prý teď pracuje stovka vývojářů u Maserati. Tato slavná modenská značka má totiž podle plánů FCA s Alfou Romeo velmi úzce spolupracovat.

Nová barchetta

Fiat od Mazdy by pro italskou značku znamenal návrat plohodnotného otevřeného modelu po dlouhých letech. Posledním kabrioletem Fiatu byla krásná Barchetta, vyráběná v letech 1995-2005. Dvoumístný roadster s pohonem předních kol oblékl do nezapomenutelných tvarů řecký designér Andreas Zapatinas, který se pak chvíli snažil zkrášlit Subaru, maloval BMW a alfy a nakonec skončil u výrobce výtahů.

Dnes má fiat v nabídce model 500C s plátěnou stahovací střechou, ale to není klasické kabrio.

Fiat Barchetta