Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nová Mazda MX-5: vzhled na vlastní oči, tajemství zůstávají

Čtvrtá generace kultovního japonského roadsteru se měsíc po oficiální premiéře představuje na autosalonu v Paříži poprvé i veřejnosti. Zatímco po stránce designu už máme zcela jasno, o technice se toho zatím příliš neví. Mazda je totiž i nadále poměrně skoupá na informace.
Mazda MX-5

Mazda MX-5 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Mazda MX-5, mezi znalci známá jako miata (tak se jmenuje na některých trzích), se po devíti letech představuje ve zcela nové generaci. Ta se podle slov výrobce vrací ke kořenům, navázat tak chce hlavně na nejpopulárnější první generaci, takzvanou mrkačku (kvůli otevíracím předním světlům). V duchu tradice se i pro novou miatu počítá s klasickou plátěnou střechou, kterou natáhnete jednou rukou. Nad elektricky stahovanou plechovou střechou zatím visí otazníky.

Miata byla vždy autem s usměvavou tváří, klasickými tvary a proporcemi. Přestože byla autem hlavně pro velký kluky, její design byl spíš holčičí. To se teď změnilo. Čtvrtá generace přiváží výraznější prvky a je už od pohledu ostřejší a výhružnější. Podobnost s předchůdci byste na ní hledali marně, nebýt loga a známé masky chladiče, asi byste v ní neodhalili ani příslušnost k automobilce z Hirošimy. Zatím není jisté, jak moderní a vyhraněný design nového provedení přijmou zákazníci, jisté ale je, že názory na její vzhled je budou polarizovat.

Mazda MX-5

Interiér opět neplýtvá prostorem, postavy do 190 centimetrů by se v něm ale měly usadit bez obtíží. Dvojice anatomicky tvarovaných sedadel slibuje solidní komfort a slušné držení těla i při ostřejší jízdě. Řidiče bude určitě zajímat i malý, příjemně tvarovaný multifunkční volant, kovové pedály a krátká řadící páka s pěknou kulovou hlavicí.

Přístrojová deska je evolucí tvarů známých z moderních sourozenců, asi nejblíže má k Mazdě 3. Přístrojová kaplička je rozdělena na tři kruhové segmenty s dominantním ciferníkem otáčkoměru uprostřed. V pravé části je analogový rychloměr, vlevo pak teploměr chladící kapaliny, ukazatel stavu paliva a displej palubního počítače.

Zbylé funkce jako audio, navigace a komunikace jsou zobrazovány na velkoplošném barevném displeji, který trčí ze středu přístrojové desky. K ovládání slouží otočný ovladač a tlačítka na středovém tunelu. Žádné informace zatím nekolují o velikosti zavazadlového prostoru.

Mazda MX-5

Světově nejúspěšnější roadster zůstává i nadále věrný hodnotám svých předků, sází tedy hlavně na radost z jízdy. Konstruktéři prý udělali všechno proto, aby byl ve čtvrtém vydání zážitek ještě nejintenzivnější. V souvislosti s tím miata trochu ztratila na rozměrech i na hmotnosti. Ve srovnání s předchůdcem je 105 mm kratší, o 10 mm nižší a o 10 mm širší. O 15 milimetrů se mezigeneračně zkrátil rozvor.

Hybridní konstrukce podvozku složená z vysokopevnostní oceli a lehkých hliníkových komponentů pomohla údajně ušetřit 100 kilogramů na pohotovostní hmotnosti. Podle předpokladů by se tak základní verze mohla těsně vejít do jedné tuny. Posunutím kabiny a podélně uloženého motoru ještě dál za přední nápravu prý bylo dosaženo optimálního rozložení hmotnosti v poměru 50:50, nepatrně nižší má být v nové generaci také těžiště.

Mazda MX-5

Podvozek je stejně jako v případě předchůdce tvořený dvojitými lichoběžníky vpředu a víceprvkovou nápravou vzadu. Novinkou je elektronický posilovač řízení, který navzdory obecně diskutabilní zpětné vazbě nahradil spolehlivé elektricko-kapalinové řešení. Na hnané zadní nápravě ani tentokrát nechybí diferenciál s omezenou svorností, bude však patrně doménou jen silnější motorizace. Základem jsou opět šestnáctipalcové ráfky s pneumatikami v rozměru 195/50, v některých výbavách budou sedmnáctipalcové.

Potvrzeny jsou dva atmosférické čtyřválce Skyactive-G charakteristické vysokým kompresním poměrem, DOHC rozvodem, variabilním časováním ventilů a přímým vstřikem paliva. Základním motorem bude patnáctistovka s výkonem okolo 130 koní, vyšší verze dostanou dvoulitr, u kterého se mluví o výkonu 165 koní, potvrzené to ale není. Jisté je, že oba agregáty budou shodně spojeny s novou šestistupňovou manuální převodovkou. Automat se stejným počtem převodů se v nabídce objeví patrně později.

Na světových trzích se má nová Mazda MX-5 objevit na jaře příštího roku, prodeje v České republice budou zřejmě zahájeny počátkem léta. Ceny by měly kopírovat stávající nabídku, základní verze by tak mohla stát přibližně 600 tisíc korun.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...