Mazda MX-5

Mazda MX-5 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Nová Mazda MX-5: vzhled na vlastní oči, tajemství zůstávají

  • 7
Čtvrtá generace kultovního japonského roadsteru se měsíc po oficiální premiéře představuje na autosalonu v Paříži poprvé i veřejnosti. Zatímco po stránce designu už máme zcela jasno, o technice se toho zatím příliš neví. Mazda je totiž i nadále poměrně skoupá na informace.

Mazda MX-5, mezi znalci známá jako miata (tak se jmenuje na některých trzích), se po devíti letech představuje ve zcela nové generaci. Ta se podle slov výrobce vrací ke kořenům, navázat tak chce hlavně na nejpopulárnější první generaci, takzvanou mrkačku (kvůli otevíracím předním světlům). V duchu tradice se i pro novou miatu počítá s klasickou plátěnou střechou, kterou natáhnete jednou rukou. Nad elektricky stahovanou plechovou střechou zatím visí otazníky.

Miata byla vždy autem s usměvavou tváří, klasickými tvary a proporcemi. Přestože byla autem hlavně pro velký kluky, její design byl spíš holčičí. To se teď změnilo. Čtvrtá generace přiváží výraznější prvky a je už od pohledu ostřejší a výhružnější. Podobnost s předchůdci byste na ní hledali marně, nebýt loga a známé masky chladiče, asi byste v ní neodhalili ani příslušnost k automobilce z Hirošimy. Zatím není jisté, jak moderní a vyhraněný design nového provedení přijmou zákazníci, jisté ale je, že názory na její vzhled je budou polarizovat.

Mazda MX-5

Interiér opět neplýtvá prostorem, postavy do 190 centimetrů by se v něm ale měly usadit bez obtíží. Dvojice anatomicky tvarovaných sedadel slibuje solidní komfort a slušné držení těla i při ostřejší jízdě. Řidiče bude určitě zajímat i malý, příjemně tvarovaný multifunkční volant, kovové pedály a krátká řadící páka s pěknou kulovou hlavicí.

Přístrojová deska je evolucí tvarů známých z moderních sourozenců, asi nejblíže má k Mazdě 3. Přístrojová kaplička je rozdělena na tři kruhové segmenty s dominantním ciferníkem otáčkoměru uprostřed. V pravé části je analogový rychloměr, vlevo pak teploměr chladící kapaliny, ukazatel stavu paliva a displej palubního počítače.

Zbylé funkce jako audio, navigace a komunikace jsou zobrazovány na velkoplošném barevném displeji, který trčí ze středu přístrojové desky. K ovládání slouží otočný ovladač a tlačítka na středovém tunelu. Žádné informace zatím nekolují o velikosti zavazadlového prostoru.

Mazda MX-5

Světově nejúspěšnější roadster zůstává i nadále věrný hodnotám svých předků, sází tedy hlavně na radost z jízdy. Konstruktéři prý udělali všechno proto, aby byl ve čtvrtém vydání zážitek ještě nejintenzivnější. V souvislosti s tím miata trochu ztratila na rozměrech i na hmotnosti. Ve srovnání s předchůdcem je 105 mm kratší, o 10 mm nižší a o 10 mm širší. O 15 milimetrů se mezigeneračně zkrátil rozvor.

Hybridní konstrukce podvozku složená z vysokopevnostní oceli a lehkých hliníkových komponentů pomohla údajně ušetřit 100 kilogramů na pohotovostní hmotnosti. Podle předpokladů by se tak základní verze mohla těsně vejít do jedné tuny. Posunutím kabiny a podélně uloženého motoru ještě dál za přední nápravu prý bylo dosaženo optimálního rozložení hmotnosti v poměru 50:50, nepatrně nižší má být v nové generaci také těžiště.

Mazda MX-5

Podvozek je stejně jako v případě předchůdce tvořený dvojitými lichoběžníky vpředu a víceprvkovou nápravou vzadu. Novinkou je elektronický posilovač řízení, který navzdory obecně diskutabilní zpětné vazbě nahradil spolehlivé elektricko-kapalinové řešení. Na hnané zadní nápravě ani tentokrát nechybí diferenciál s omezenou svorností, bude však patrně doménou jen silnější motorizace. Základem jsou opět šestnáctipalcové ráfky s pneumatikami v rozměru 195/50, v některých výbavách budou sedmnáctipalcové.

Potvrzeny jsou dva atmosférické čtyřválce Skyactive-G charakteristické vysokým kompresním poměrem, DOHC rozvodem, variabilním časováním ventilů a přímým vstřikem paliva. Základním motorem bude patnáctistovka s výkonem okolo 130 koní, vyšší verze dostanou dvoulitr, u kterého se mluví o výkonu 165 koní, potvrzené to ale není. Jisté je, že oba agregáty budou shodně spojeny s novou šestistupňovou manuální převodovkou. Automat se stejným počtem převodů se v nabídce objeví patrně později.

Na světových trzích se má nová Mazda MX-5 objevit na jaře příštího roku, prodeje v České republice budou zřejmě zahájeny počátkem léta. Ceny by měly kopírovat stávající nabídku, základní verze by tak mohla stát přibližně 600 tisíc korun.