Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejlepší hračka pro kluky každého věku: Mazda MX-5

aktualizováno 
Že kabriolet není jen doplněk šatníku pro nevybouřené mladíky, dokazuje Stanislav Karger. Bývalý kantor, jehož celoživotní láskou jsou auta. Říká tomu "taková záliba v automobilech". Rád má hlavně ta starší a na běžné ježdění má rovnou to nejznámější a nejprodávanější otevřené auto světa.

Mazda MX-5 | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Obratný roadster Mazda MX-5 je legenda, kterou dnes japonská značka nabízí už ve třetí generaci. Mazda chtěla v osmdesátých letech postavit malý otevřený dvoumístný sporťáček ve stylu klasických britských otevřených aut.

A podařilo se jí to hned na první pokus. Hned první generace miaty, jak se Mazdě MX-5 mimo Evropu říká, se stala pojmem. Znalci vědí, že víc než inspirací byl Mazdě Lotus Elan. Možná je to jen pomluva, ale dodnes by se prý někde ve skladu v Hirošimě nějaký rozebraný elan našel...

Fotogalerie

Stanislav Karger má právě ji, první generaci u mazdologů označovanou NA, která se představila 9. února 1989 na autosalonu v Chicagu. "Je to jedna z vůbec prvních, která se objevila v Česku," říká o svém červeném kousku, který používá na normální každodenní ježdění.

Vitální pán, kterého byste ale na první pohled tipovali na nenápadné loudavé malé auto, se vůbec nerozpakuje šlápnout na plyn. "Rád se rozjedu svižně, ale abych jezdil rychle, to už pro mě není," říká a přišlápne na výjezdu ze zákruty plyn, aby se zadní kola, která pohání sto koní točivé šestnáctistovky, hezky sklouzla.

Mazda MX-5

A dupnout na to, aby se od zadních kol zakouřilo, se taky nerozpakuje. Právě tohle jsou disciplíny, ve kterých Mazda MX5 dodnes exceluje. "Je to nejpropracovanější roadster," libuje si Karger. Ročně najezdí kolem dvaceti tisíc kilometrů, s MX5 asi polovinu z toho.

"Chtěl jsem si před deseti lety udělat radost," říká o mazdě, se kterou jezdí i v zimě. Je to klasický roadster klasické koncepce, střechu složíte i natáhnete jednou rukou z místa řidiče. Ten by ale neměl mít přes 185 centimetrů, přeci jen je malá nejen zvenku ale i zevnitř, dvoumetrový fotograf z ní čouhal přes čelní sklo.





Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Ferrari 340 Barchetta Touring Superleggera America
Autofotka týdne: vzácné ferrari a další dědečci řádili na klopené dráze

Na stařičký velodrom ve švýcarském Oerlikonu na předměstí Curychu pustí jednou ročně staré závodní stroje. Volný závod na oválné dráze s prudce klopenými...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.