Mazda MX-5 dostala střechu pro lenochy. Je z ní targa

  • 6
Odjistit střechu a jednou rukou ji „odhodit“ někam za sebe. Žádné složité elektromotorky, které se mohou pokazit, nedokáží konkurovat geniální jednoduchosti a rychlosti obsluhy skládací střechy Mazdy MX-5. Ikonický roadster je slavný také díky ní. Automobilka z Hirošimy ale dokáže uspokojit i lenochy.

Střechu z nařezaného plechu obsluhovanou elektromotory měla už předchozí generace MX-5, objednala si ji dokonce asi polovina kupců slavné mazdy. Pro první dvě generace bylo možné dokoupit odnímatelný hardtop. Střechu, které se říká „pevná skládací“, tedy dostává i nová generace, která je v Česku v prodeji od loňska.

Novou verzi označenou Mazda MX-5 RF (ta zkratka znamená „Retractable Fastback“, tedy něco jako „sklápěcí fastback“) představuje automobilka na autosalonu v New Yorku.

Pro čtvrtou generaci kultovního modelu vymysleli u Mazdy originální řešení. Zmáčknutím tlačítka se z kapesního kupé se zakulacenou linií střechy stane spíše targa než roadster.

Střechu naporcovanou na dva kusy schová za hlavy posádky mechanismus, který při tom zvedne celý díl zádi. Operaci zvládne za dvanáct sekund i za jízdy do desetikilometrové rychlosti. Velmi zajímavé je také ztvárnění „sklápěcího fastbacku“. Autu totiž zůstanou zadní splývající sloupky, takže připomíná dnes téměř zapomenutý typ karoserie jménem targa (odnímal se pouze panel střechy nad hlavami posádky, dnes ho ctí už snad jen Porsche).

Fastback, to je zase typ karoserie charakterizovaný splývající zádí, má oproti roadsteru upravený podvozek. Nově bude také možné objednat šestistupňový automat, je však otázkou, jestli nebude v nabídce jen pro některé trhy.

Skládací plechová střecha bude k mání pro obě provedení: jak s 1,5litrem, tak s dvoulitrovým motorem. Mazda ale dodává, že přesná skladba nabídky se může na různých trzích měnit.