Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mazda Premacy - výhody poráží vysoká cena

- Třída minivanů, kterou před třemi lety založil Renault Mégane Scénic,má další přírůstek Mazdu Premacy. Ta jako by pionýra scénica kopírovala. Zatímco další letošní novinky v této kategorii nabízejí šest nebo sedm míst, sveze premacy stejně jako scénic maximálně kvintet pasažérů. Z porovnání s konkurenty, které MF DNES letos testovala, vychází Mazda Premacy hůře v nabídce prostoru a ani cenově nevychází nejvýhodněji. Která prakticky smýšlející rodina by nechtěla velkoprostorový vůz o rozměrech auta nižší střední třídy? Prostoru je v něm obvykle více než v kombíku, a to jak pro zavazadla, tak i pro cestující. Zhruba čtyřmetrová délka navíc nekomplikuje ani pojížďky a parkování ve městě.

Tyto praktické stránky však poráží vysoká cena. Vůz za půl milionu je zatím pro valnou většinu rodin v Česku nesplnitelným přáním. Pětimístná premacy zaostává za sedmimístným Opelem Zafira i šestimístným Fiatem Multipla. Měření v Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) ukázalo, že premacy nabízí ve srovnání s konkurencí více prostoru do šířky než do délky. Oproti Opelu Zafira je mazda o několik centimetrů uvnitř širší, ovšem zadní sedadla nabízejí posádce mnohem méně místa pro kolena než německý konkurent. Ve velikosti kufru mazda sice předežene zakladatele třídy scénica, na zafiru ani multiplu ale nemá. Zadní řadu sedadel premacy tvoří stejně jako ve scénicu a multiple trojice samostatných sedaček. Ty lze z mazdy pohodlně vyjmout - jedna váží dvanáct kilogramů, takže manipulaci bez problémů zvládne i něžná část rodiny. Po vyjmutí sedadel se nákladový prostor minivanu rozroste do rozměrů, které neposkytne žádný vůz kombi. Konstruktéři mazdy navíc pamatovali na převážení dlouhých předmětů uvnitř auta. Opěradlo sedadla spolujezdce se dá sklopit celou plochou na sedák a nic tak nebrání naložení dlouhých kusů. Sklopené opěradlo má navíc na zadní části plastový krunýř, který brání poškození tkaniny potahu. Šikovné je i sklápění opěradel zadních sedadel, které cestujícím zpříjemní klimbání. Stejně jako u spolujezdce ale platí, že za jízdy nelze sklápění opěradel doporučit, protože bezpečnostní pás potom nevede kolem ramen, ale okolo krku. V nabídce Mazdy je premacy buď s turbodieslovým motorem 2,0, nebo benzinovu osmnáctistovkou. Testem prošla Premacy 1,8 v silnějším provedení s výkonem 85 kilowattů (115 koní). Mazda nabízí i levnější variantu s výkonem 74 kilowattů. Silnější verze dává autu dostatečnou hbitost, ta je však ukryta až ve vyšších otáčkách, kdy se motor nechá poněkud víc slyšet. Porovnání navlas stejně silných motorů premacy a Opelu Zafira vyznívá lépe pro německý minivan. V akceleraci z klidu na sto kilometrů se ještě vozy srovnaly vedle sebe, ale v pružnosti z padesáti kilometrů v hodině na devadesát a z osmdesáti kilometrů v hodině na sto třicet vítězil jasně opel. Precizní je řazení japonského vozu, jistě působí i brzdy premacy. Vyšší těžiště mazdy moc neubírá z tradičně dobrých jízdních vlastností této japonské značky. Spotřeba se během testu pohybovala od šesti litrů na sto kilometrů při klidné jízdě po okresních silnicích přes osm litrů na dálnici až po jedenáct litrů benzinu na sto kilometrů při jízdách městskými centry.

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s)  12,4
Zrychlení 0-400 m (s)  18,2
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)  12,3
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)  27,2
Brzdná dráha z 80 km/h (m)  29,3
Pramen: ÚSMD

Očima designéra
Mezi množícími se kompaktními vany našla Mazda Premacy tvarový výraz v odvážně nápaditých křivkách a ve zdůraznění lomů a špiček. S pečlivostí citlivých designérů se tento vizuální styl projevuje i v interiéru a je příjemné,že nepůsobí agresivně. Hodnotná věcnost vysoce užitkového kompakt-vanu se stává tvarově přitažlivá jedinečnými koncovými světly, uloženými funkčně v dobře protvarovaném zadním čele. I přední pohled je přísně krásný tvarem světel i masky,které nemají chybu. V celé té perfektnosti však postrádám ten důvěrně romantický šperk nového loga Mazdy, půvabně uloženého v masivní chromové liště horní hrany masky. Jinak je mazda v designu osobitá, svérázná a odvážná. Je také jemnocitná a důsledná.
Pavel Hušek, autor je spolupracovník redakce

Prognóza odhadce
Poptávka po automobilech třídy vanů celosvětově roste. V poslední době se však zájem přesouvá na kompaktnější modely a nárůst prodeje minivanů má v letech 1997 až 2002 dosáhnout dokonce až 78 procent. Důkazem toho je i model Premacy od Mazdy. Je to již třetí van, který firma po kompaktním modelu Demio a nyní modernizované velkoprostorové limuzíně nabízí. Na zdejším trhu si zákazníky rozdělí především s evropskými novinkami scénic, zafira a multipla, které nastavily vysokou laťku v oblasti užitné hodnoty, variability, důmyslné konstrukce i designu. Premacy jde v oblasti záruky a tradiční spolehlivosti ještě dál. Pořizovací cena premacy rozhodně není nízká. Na druhou stranu při prodeji pět let staré premacy (i v Česku si ojeté japonské vozy kvalitou vydobyly odpovídající postavení) získá prodávající kolem 290 000 korun.
Tomáš Majer, autor je spolupracovník redakce

Nová Mazda Premacy se vyznačuje odvážně nápaditými křivkami.

Autor:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Milánský ohňostroj kreativity. Podívejte se na auta trochu jinak

25. dubna 2024

Letošního Milánského týdne designu se opět zúčastnily i automobilky. Tento tradiční svátek...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Velvyslanectví Thajského království
Political, Cultural and Economic Affairs Assistant

Velvyslanectví Thajského království
Praha
nabízený plat: 34 310 - 39 458 Kč

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...