Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mazda pro kovboje: MX-Crossport

  10:30aktualizováno  10:30
Moderním kovbojům už jedna koňská síla nestačí, namísto koní dnes sedlají auta s celými stády koní pod kapotou. Právě pro ně Mazda připravila koncept MX-Crossport. Ve vysportovaném těle se skrývá interiér hodný mezigalaktické lodi. Je to sporťák, nebo SUV?

Po Novém roce se představí v Detroitu prozatím jako koncept, otázku sériové výroby automobilka prozatím nechává otevřenou.

Nový koncept Mazdy je typický kříženec.

Kovboj s ním může v prériích prohánět ručičku stopek a pak vyrazit do Skalistých hor.

Japonská automobilka si zvolila k pokusům s křížením dvě na hony vzdálené kategorie aut: čistokrevný sportovní vůz a SUV. Přestože mají oba v názvu "sport", každému se ale líbí někde jinde. MX-Crossportu by se ale mělo líbit všude.

Agresivní a na pohled "rychlý" design zaujme, pozorovatel si není moc jistý, stojí-li před ním sportovní Mazda RX-8 ve verzi kombi, nebo terénní auto. Svaly, "přehnané" detaily, netradiční poměry a lomené linie... auto díky nim působí agresivně a zarputile.

Zajímavé detaily? Co třeba schované kliky druhého páru dveří, lomená spodní linie oken, nebo závěsné zařízení schované v zadním nárazníku. Velkým detailem, který zaujme na první pohled, jsou dvacetipalcové ráfky, obouvající pneumatiky 275/45.

Dojem šelmy, připravené ke smrtícímu skoku podtrhují míry auta. Rozměry se kříženec Mazdy řadí někam Hondu CR-V a Nissan Murano. Je 4,63 metru dlouhý, hodně široký (1,93 metru) a docela nízký (1,63 metru). Elektricky ovládaný posuvný kryt zavazadlového prostoru zakrývá kufr s objemem tři gv. Mazdě je soustava měr a vah SI malá, nová jednotka se jmenuje: golfový vak (gv).

Při nastupování se kovboj prérijní přemění na kovboje vesmírného. Čtyři sedadla nejsou přichycena klasicky k podlaze, ale vznášejí se v prostoru a přidávají interiéru na vzdušnosti. Každé sedadlo je k podlaze připevněno prostřednictvím jediné středové stojny a jeho polohu lze upravovat pomocí systému „jedné kolejnice“ instalované na podlaze vozu.

Správný koncept musí mít prosklenou střechu a MX-Crossport správným konceptem je. Navíc umí sklo střechy měnit svou průhlednost od čiré po "průsvitně mléčnou".

Výpočetní středisko - displejové orgie
Novodobí kovbojové nebudou vědět co sledovat dříve: cestu s prchající zvěří, nebo jeden ze tří displejů. První z  trojice displejů je sférický, může být využíván jako dotykový ovládací panel na středovém panelu. Druhý "stavový monitor" je umístěn výše vpravo. "Zábavní monitor" je pak na očích především přednímu spolujezdci.

Trojice displejů zobrazuje nespočet funkcí pro podporu řízení (diagnostika vozidla při startování motoru, bezpečnostní pokyny, monitorování mrtvých bodů, systém signalizace při parkování, satelitní navigační systém a informace pro případ nouze), posádka s jejich pomocí také ovládá audiosystém a klimatizaci. Lze se také připojit na internet a vyřídit si e-mailovou poštu.

Zábavní monitor umožní spolujezdci vidět jízdu z pohledu řidiče. Na výběr je z několika "virtuálních náhledů" ze sedadla řidiče a zvenčí vozu. LCD obrazovka 365 mm x 80 mm (šířky 15“) a pět kamer nabízí čtveřici různých pohledů na vozovku: pohled očima řidiče, pohled od předních kol, pohled nízko nad zemí a pohled od zadních kol vozu.

Pohled očima řidiče nabízí v reálném čase pohled na trojici měřicích přístrojů sdruženého přístroje ze sedadla řidiče. Pohled od předních kol naopak ukazuje vozovku před vozidlem (z pohledu řidiče, a to prostřednictvím kamer instalovaných na obou vnějších zpětných zrcátkách). Až spolujezdce omrzí koukat pod ruce řidiči, může si pustit i obyčejné DVD.

Řádění mimozemšťanů, navrhujících interiér, nezůstala ušetřena ani řadicí páka. Má dvě polohy pro dva jízdní režimy – automatický a manuální. V automatickém režimu je řadicí páka nakloněna vpřed, tak aby téměř ležela na středové konzole a jízdní režimy (zpátečka, jízda, parkování atd.) jsou voleny pouhým stisknutím tlačítka na vrcholu hlavice řadicí páky. Pro režim manuálního řazení je řadicí páka zdvižena do kolmé polohy, jednotlivé rychlostní stupně se řadí ve směru plus/minus.   

Agresivní a na pohled "rychlý" design zaujme, pozorovatel si není moc jistý, stojí-li před ním sportovní mazda RX-8 ve verzi kombi, nebo terénní auto.

Zajímavé detaily? Co třeba schované kliky druhého páru dveří, lomená spodní linie oken, nebo závěsné zařízení schované v zadním nárazníku.

Velkým detailem, který zaujme na první pohled, jsou dvacetipalcové ráfky, obouvající pneumatiky 275/45.

Ve vysportovaném těle se skrývá interiér hodný mezigalaktické lodi. Je to sporťák, nebo SUV?

Autoři: ,




Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.