Mazda pro kovboje: MX-Crossport

  • 18
Moderním kovbojům už jedna koňská síla nestačí, namísto koní dnes sedlají auta s celými stády koní pod kapotou. Právě pro ně Mazda připravila koncept MX-Crossport. Ve vysportovaném těle se skrývá interiér hodný mezigalaktické lodi. Je to sporťák, nebo SUV?

Po Novém roce se představí v Detroitu prozatím jako koncept, otázku sériové výroby automobilka prozatím nechává otevřenou.

Nový koncept Mazdy je typický kříženec.

Kovboj s ním může v prériích prohánět ručičku stopek a pak vyrazit do Skalistých hor.

Japonská automobilka si zvolila k pokusům s křížením dvě na hony vzdálené kategorie aut: čistokrevný sportovní vůz a SUV. Přestože mají oba v názvu "sport", každému se ale líbí někde jinde. MX-Crossportu by se ale mělo líbit všude.

Agresivní a na pohled "rychlý" design zaujme, pozorovatel si není moc jistý, stojí-li před ním sportovní Mazda RX-8 ve verzi kombi, nebo terénní auto. Svaly, "přehnané" detaily, netradiční poměry a lomené linie... auto díky nim působí agresivně a zarputile.

Zajímavé detaily? Co třeba schované kliky druhého páru dveří, lomená spodní linie oken, nebo závěsné zařízení schované v zadním nárazníku. Velkým detailem, který zaujme na první pohled, jsou dvacetipalcové ráfky, obouvající pneumatiky 275/45.

Dojem šelmy, připravené ke smrtícímu skoku podtrhují míry auta. Rozměry se kříženec Mazdy řadí někam Hondu CR-V a Nissan Murano. Je 4,63 metru dlouhý, hodně široký (1,93 metru) a docela nízký (1,63 metru). Elektricky ovládaný posuvný kryt zavazadlového prostoru zakrývá kufr s objemem tři gv. Mazdě je soustava měr a vah SI malá, nová jednotka se jmenuje: golfový vak (gv).

Při nastupování se kovboj prérijní přemění na kovboje vesmírného. Čtyři sedadla nejsou přichycena klasicky k podlaze, ale vznášejí se v prostoru a přidávají interiéru na vzdušnosti. Každé sedadlo je k podlaze připevněno prostřednictvím jediné středové stojny a jeho polohu lze upravovat pomocí systému „jedné kolejnice“ instalované na podlaze vozu.

Správný koncept musí mít prosklenou střechu a MX-Crossport správným konceptem je. Navíc umí sklo střechy měnit svou průhlednost od čiré po "průsvitně mléčnou".

Výpočetní středisko - displejové orgie
Novodobí kovbojové nebudou vědět co sledovat dříve: cestu s prchající zvěří, nebo jeden ze tří displejů. První z  trojice displejů je sférický, může být využíván jako dotykový ovládací panel na středovém panelu. Druhý "stavový monitor" je umístěn výše vpravo. "Zábavní monitor" je pak na očích především přednímu spolujezdci.

Trojice displejů zobrazuje nespočet funkcí pro podporu řízení (diagnostika vozidla při startování motoru, bezpečnostní pokyny, monitorování mrtvých bodů, systém signalizace při parkování, satelitní navigační systém a informace pro případ nouze), posádka s jejich pomocí také ovládá audiosystém a klimatizaci. Lze se také připojit na internet a vyřídit si e-mailovou poštu.

Zábavní monitor umožní spolujezdci vidět jízdu z pohledu řidiče. Na výběr je z několika "virtuálních náhledů" ze sedadla řidiče a zvenčí vozu. LCD obrazovka 365 mm x 80 mm (šířky 15“) a pět kamer nabízí čtveřici různých pohledů na vozovku: pohled očima řidiče, pohled od předních kol, pohled nízko nad zemí a pohled od zadních kol vozu.

Pohled očima řidiče nabízí v reálném čase pohled na trojici měřicích přístrojů sdruženého přístroje ze sedadla řidiče. Pohled od předních kol naopak ukazuje vozovku před vozidlem (z pohledu řidiče, a to prostřednictvím kamer instalovaných na obou vnějších zpětných zrcátkách). Až spolujezdce omrzí koukat pod ruce řidiči, může si pustit i obyčejné DVD.

Řádění mimozemšťanů, navrhujících interiér, nezůstala ušetřena ani řadicí páka. Má dvě polohy pro dva jízdní režimy – automatický a manuální. V automatickém režimu je řadicí páka nakloněna vpřed, tak aby téměř ležela na středové konzole a jízdní režimy (zpátečka, jízda, parkování atd.) jsou voleny pouhým stisknutím tlačítka na vrcholu hlavice řadicí páky. Pro režim manuálního řazení je řadicí páka zdvižena do kolmé polohy, jednotlivé rychlostní stupně se řadí ve směru plus/minus.   

Agresivní a na pohled "rychlý" design zaujme, pozorovatel si není moc jistý, stojí-li před ním sportovní mazda RX-8 ve verzi kombi, nebo terénní auto.

Zajímavé detaily? Co třeba schované kliky druhého páru dveří, lomená spodní linie oken, nebo závěsné zařízení schované v zadním nárazníku.

Velkým detailem, který zaujme na první pohled, jsou dvacetipalcové ráfky, obouvající pneumatiky 275/45.

Ve vysportovaném těle se skrývá interiér hodný mezigalaktické lodi. Je to sporťák, nebo SUV?

,