Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mazda RX-8: výjimečný sporťák

  13:57aktualizováno  13:57
Mezi superlákadla brněnského autosalonu patří sportovní RX osmička od Mazdy. Automobil, který si v Brně odbývá tuzemskou premiéru, nabízí zajímavá technická řešení s puncem výjimečnosti. Předchozí RX7 patří k nejprodávanějším sporťákům na světě.

Asi nejzajímavější je na Mazdě RX-8 to, co se skrývá pod kapotou. Mazda se jako jediná automobilka na světě soustavně věnuje vývoji a sériové výrobě rotačních (Wankelových) motorů. 

Mazdu RX-8 charakterizují krátké převisy, nápadný design výrazně vystouplých blatníků i nárazníků a agresivní tvar přední kapoty s úzkými světlomety a nízko posazená mřížka chladiče. Mazda je 4.430 mm dlouhá, 1.770 mm široká a 1.340 mm vysoká. Rozvor je 2.700 mm.

I přes svůj sportovní výraz Mazda RX-8 nabízí dostatek prostoru pro čtyři dospělé cestující i jejich zavazadla.

Pod kapotou:
Srdcem nové Mazdy RX-8 je rotační motor RENESIS (- „Rotary Engine geNESIS“), vodou chlazený, dvourotorový motor se dvěma spalovacími komorami, z nichž každá má objem 654 cm3.

Motor je nabízen ve dvou výkonnostních verzích, standardní varianta dává 192 koní (141 kW) a maximální krouticí moment při tomto výkonu dosahuje 220 Nm při 5.000 ot./min., výkonnější varianta pak nabízí 232 koní (170 kW) s maximálním kroutícím momentem 211 Nm při 5.500 ot./min.

Slabší verze zrychlí z 0 na 100 km/hod za 7,2 sekundy, ručička tachometru se zastaví na maximální rychlosti 223 km/h. Výkonnější verze pak zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 6,4 sekundy a maximální rychlost činí 235 km/hod.

Rotační motor a jeho fungování
Rotační motor funguje způsobem, který se zásadně liší od způsobu funkce tradičních motorů s vnitřním spalováním. Pístem je ve skutečnosti plochý rotor, který rotuje ve středu komory,  a který má oválný tvar lehce prohnutý ve svém středu.

Rotor má soustavu vnitřního ozubení, které je vyfrézované ve středu jedné strany pístu. Toto ozubení zapadá do převodu, který je připevněn ke komoře. Tento ozubený převod určuje dráhu a směr pohybu rotoru v komoře.

Rotory jsou excentricky uchyceny k výstupní hřídeli, která je rotory otáčena stejným způsobem, jako když otáčíte klikou navijáku. Během každých 360° otočení rotoru se výstupní hřídel otočí třikrát. Rotor samotný má tvar trojúhelníku s oblými stranami a vrcholy tohoto trojúhelníku se trvale dotýkají stěny komory.

Tvar komory zajišťuje, že střed rotoru opisuje při každé dokončené otáčce uzavřený kruh. Tři strany rotoru ve spojení s vnitřním povrchem komory vytvářejí tři pracovní komory, jejichž objem se během jediné otáčky rotoru neustále mění.

Tato konstrukce vlastně nepotřebuje tradiční klikovou hřídel ani ventily. Jedinými pohyblivými částmi jsou samotný rotační píst a excentrická hřídel. Díky této konstrukci je rotační motor lehčí, kompaktnější a má delší životnost.

Zatímco běžný čtyřdobý zážehový motor potřebuje k vykonání dvou otáček klikového hřídele čtyři cykly, rotační motory projdou všemi čtyřmi cykly během jediné otáčky rotoru.

Rotor sám produkuje výkon rotačního motoru a přenáší jej na excentrickou hřídel, která plní úlohu srovnatelnou s klikovou hřídelí tradičního pístového motoru. 

Fotografii motoru RENESIS  najdete ve fotogalerii.

Podvozek:
Nově vyvinutý systém podvozku s přední nápravou tvořenou dvojitým lichoběžníkem a  zadní víceprvkovou nápravou, dává Mazdě RX-8 jízdní vlastnosti hodné sportovního automobilu.

Vůz se může pochlubit ideálním rozložením hmotnosti v poměru 50:50 mezi přední a zadní nápravu, na čemž má hlavní zásluhu kompaktní motor, který tak mohli konstruktéři umístit blíže do středu automobilu.

Převodovka:
Nová Mazda RX-8 přichází se dvěma převodovkami – pětistupňovou manuální pro variantu pohonné jednotky se standardním výkonem a šestistupňovou manuální pro "nadupanou" variantu.

Převodovky jsou, prostřednictvím jednodílné kardanové hřídele s nízkými vibracemi, spojeny s diferenciálem se zvýšenou svorností.

Zatímco většina vozidel s uspořádáním motor vpředu/náhon na zadní kola využívá dvojdílnou kardanovou hřídel se středovým ložiskem vyrobeným z oceli, aby bylo dosaženo nezbytné tuhosti, menší vzdálenost mezi motorem Mazdy RX-8 a diferenciálem vyžaduje pouze lehkou jednodílnou kardanovou hřídel vyrobenou z hliníkových slitin.

Ta je díky tomu přibližně o 5 kg lehčí než konvenční dvoudílná kardanová hřídel spojená středovým ložiskem.

Podél kardanové hřídele je  robustní rám, který je vyroben ze silné oceli a spojuje převodovku s diferenciálem, čímž zvyšuje tuhost a přispívá ke snížení vibrací převodovky.

Jak dovnitř?
Mazda RX-8 se chlubí velmi nekonvenčním systémem protiběžně otevíraných dveří tzv. „freestyle door“ systém. Při nastupování cestujícím nepřekáží středový sloupek a cestujícím na zadních sedadlech ulehčuje nastupování a vystupování z vozu.

   
Zadní dveře jsou zavěšeny na zadní části a otevírají se proti směru jízdy, při otevření nabízejí široký přístupový prostor.
 
Maximální úhel otevření předních dveří je 67° stupňů, zadních dveří 80° stupňů, takže nastupování i vystupování cestujících je snazší než u tradičních dvoudveřových sportovních vozů.

Zadní dveře mohou být otevřeny pouze tehdy, když jsou otevřeny dveře přední, čímž se dveřní systém „freestyle“ Mazdy RX-8 stává dostatečně bezpečným a současně nabízí cestujícím výhody tradičních čtyřdveřových vozů.

Mazda rychlá, Mazda bezpečná
RX-8 nabízí nejmodernější technologie aktivní bezpečnosti. Protiblokovací brzdový systém (ABS), systém elektronického rozdělování brzdné síly (EBD) se systémem protiprokluzu (TCS), či diferenciál se zvýšenou svorností (LSD) dávají Mazdě mimo kvalitních jizdních vlastnosti i nepostradatelnou dávku bezpečnosti.

O bezpečnost posádky se postarají i tříbodové bezpečnostní pásy s předepínači a omezovači zatížení, či aktivní opěrky hlav předních sedadel. Standardní přední dvoufázové bezpečnostní airbagy, boční airbagy a okenní airbagy zajišťují cestujícím i řidiči vynikající pasivní ochranu.

Konstruktéři Mazdy RX-8 použili pro zpevnění zadních dveří silnou ocelovou trubku, která v okamžiku, kdy jsou tyto dveře zavřeny, plní funkci středového sloupku a v případě bočního nárazu zajišťuje nezbytnou pevnost karoserie.

Netradiční sporťák přijde zájemce na 999.900,- Kč za slabší variantu s 192 koňmi pod kapotou. Zákazník toužící po větším výkonu bude muset ještě dalšího čtvrt milionu přidat (1.259.900,- Kč za verzi s 232 koňmi).

Historie rotačních motorů Mazda

Cosmo Sport 110 S
Model Cosmo Sport 110 S byl uveden na trh v roce 1967. Byl prvním závodním vozem s rotačním motorem značky Mazda a byl prvním svého druhu, který vešel do sériové výroby.

Jen do roku 1972 postavila Mazda celkem 1.176 kusů modelu Cosmo Sport. Tento předchůdce Mazdy RX-7 měl svou závodní premiéru na 72hodinovém Marathonu de la Route, kde skončil jako čtvrtý.

Mazda 787 B
Tento vůz byl obrovským překvapením 24hodinového závodu Le Mans v roce 1991. Jako vítězný vůz dosahoval průměrné rychlosti 205,333 km/hod. a během 24 hodin ujel 4.923,2 km.

Mazda RX-7
Mazda RX-7 je nejpopulárnějším vozem s rotačním motorem na světě. V průběhu let 1971 až 2002 byl model obnovován a neustále vyvíjen.


Mazda RX-8:

Motor Standardní verze  192 k Vysoký výkon 232 k
Typ motoru Rotační - dvourotorový Rotační - dvourotorový
Objem válců cm3  654 x 2 rotory 654 x 2 rotory
Konpresní poměr 10,0:1 10,0:1
Systém zapalování Plně elektronické Plně elektronické
Max. výkon (koní/kW) 192/141 při 7000 ot. 232/170 při 7000 ot.
Max. krouticí moment (Nm) 220 při 5000 ot. 211 při 5500 ot.
Typ paliva bezolovnatý benzin bezolovnatý benzin
Objem palivové nádrže (l) 61 61
Max. rychlost (km/h) 223 235
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 7,2 6,4
Spotřeba
Městský provoz (l) 15,1 15,8
Mimoměstský provoz (l) 8,3 8,9
Kombinovaný provoz (l) 10,8 11,4

Podvozek
Přední náprava Dvojitá lichoběžníková s rameny sahajícími do ráfku
Zadní náprava Víceprvková (s pěti rameny na každé straně)
Řízení Hřebenové
Posilovač řízení Hřebenové řízení s elektrickým posilovačem, pracující v závislosti na rychlosti jízdy
Průměr otáčení (vnější) 5,3m
Rozměr pneumatik (standardní podvozek) 225/55 R 16
Rozměr pneumatik (sportovní podvozek) 225/45 R 18
Brzdy
Typ předních brzd Vzduchem chlazené kotoučové
Typ zadních brzd Vzduchem chlazené kotoučové
Průměr předních kotoučů (standardní podvozek) (mm) 303
Průměr předních kotoučů (sportovní podvozek) (mm) 323
Průměr zadních kotoučů  (mm) 302
Karoserie
Dveře 4-dveřové, středové otevírání
Koeficient aerodynamického odporu 0,30
Rozměry
Délka (mm) 4435
Šířka (mm) 1770
Výška (mm) 1340
Rozvor (mm) 2700
Rozchod předních kol  (mm) 1500
Rozchod zadních kol  (mm) 1505
Objem zavazadelníku (l) 290
Hmotnost (kg) 1345

Stáhněte si tapetu nové Mazdy RX-8:




800x600

800x600

1024x768

1024x768

Mazda RX-8 se chlubí velmi nekonvenčním systémem protiběžně otevíraných dveří tzv. „Freestyle door“ systém.

Mazdu RX-8 charakterizují krátké převisy, nápadný design výrazně vystouplých blatníků i nárazníků a agresivní tvare přední kapoty s úzkými světlomety a nízko posazená mřížka chladiče.

Vůz se může pochlubit ideálním rozložením hmotnosti v poměru 50:50 mezi přední a zadní nápravu

RX-8 nabízí nejmodernější technologie aktivní bezpečnosti. Protiblokovací brzdový systém (ABS), systém elektronického rozdělování brzdné síly (EBD) se systémem protiprokluzu (TCS), či diferenciál se zvýšenou svorností (LSD) dávají Mazdě mimo kvalitních jizdních vlastnosti i nepostradatelnou dávku bezpečnosti.

Srdcem nové Mazdy RX-8 je rotační motor RENESIS (- „Rotary Engine geNESIS“), vodou chlazený, dvou-rotorový motor se dvěma spalovacími komorami, z nichž každá má objem 654 cm3.

Maximální úhel otevření předních dveří je 67° stupňů, zadních dveří 80° stupňů, takže nastupování i vystupování cestujících je snazší než u tradičních dvou-dveřových sportovních vozů.

Mazda RX-8 nabízí dostatek prostoru pro čtyři dospělé cestující i jejich zavazadla.

Mazdu RX-8 charakterizují krátké převisy, nápadný design výrazně vystouplých blatníků i nárazníků a agresivní tvare přední kapoty s úzkými světlomety a nízko posazená mřížka chladiče.

Rotační motor funguje způsobem, který se zásadně liší od způsobu funkce tradičních motorů s vnitřním spalováním. Pístem je ve skutečnosti plochý rotor, který rotuje ve středu komory, a který má oválný tvar lehce prohnutý ve svém středu.

Autoři:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Rolls-Royce Bespoke Sweptail
Nejdražší auto světa stojí 300 milionů. Rolls ho stavěl čtyři roky

Kdo byl před půlstoletím anebo ještě dřív přebohatý pan továrník a měl vkus a úroveň, nechal se vozit v autě, které postavil nějaký slavný karosář. Byla to...  celý článek

Maskovaný Hyundai i30 N zachycený začátkem července na dálnici
Fotošpionáž: Ostrý hyundai z Nošovic trénuje i v Česku

Korejská automobilka chystá představení ostré verze modelu i30, který se vyrábí ve slezských Nošovicích. Čtenář iDNES.cz načapal jeho maskovaný prototyp na...  celý článek

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.