Technický unikát od Mazdy: benzinový motor, který funguje jako diesel

Automobilka Mazda jde ve světě spalovacích motorů vlastní cestou. Cizí jí byl downsizing a i k přeplňování se staví rezervovaně. Teď oznámila, že v roce 2019 uvede na trh doslova revoluční benzinový motor Skyactive-X. Ten bude sice spalovat benzin, ale fungovat bude jako dieselový agregát.

Mazda CX-5 | foto: Mazda

Světové automobilky se perou s tím, jak dramaticky snižovat emise svých vozů. Sázka na elektromobily je přitom nejistá, protože je zatím zákazníci příliš nekupují. Proto jde většina automobilek cestou downsizingu, a byť mu podle nejnovějších poznatků už nové normy tolik nepřejí, malých vysoce přeplňovaných motorů se jen tak nezbavíme. Další cestou jsou různé stupně hybridizace.

Na elektromobilech a dalších moderních řešeních má podle nedávného prohlášení spolupracovat japonská Mazda s větším rivalem Toyotou. Firmy proto založily společný podnik a vzájemně nakoupí určitý malý objem akcií svého partnera. Jenže to pro potřebné snižování emisí, na které je vyvíjen extrémní tlak, nestačí.

Mazda proto v rámci nově ohlášené strategie Sustainable Zoom-Zoom 2030 uvede na trh revoluční motor. Stane se tak v roce 2019 a agregát se bude jmenovat Skyactive-X. Bude spalovat benzin, ale principem fungování to bude vlastně vznětový motor. Jde tedy o to, že o zážeh paliva se nepostará zapalovací svíčka, ale samotný tlak: palivo se tedy pod tlakem samo vznítí, jako je tomu v naftovém motoru.

Masamichi Kogai , prezident Mazdypředstavuje v Tokiu nový revoluční motor SKYACTIV-X

Tomuto principu spalování benzínu se říká HCCI (homogenous charge compression ignition - vznětové spalování homogenní směsi) a v podstatě je velmi složité ho dnes v tomto podání využít. To ostatně potvrzuje Mazda, která svou techniku nazývá Spark Controlled Compression Ignition, tedy SCCI. Jak název napovídá, zapalovací svíčka z motoru nezmizí a naopak bude pomáhat k dosažení požadovaných provozních vlastností.

HCCI jako trend

Myšlenka použití principu spalování homogenní směsi benzínu se vzduchem za pomoci samovznícení ve válci není nijak nová, jen je v automobilové praxi obtížně realizovatelná. Mercedes v roce 2007 představil koncept DiesOtto, do sériové výroby se měl dostat už v roce 2010, ale nakonec se tak nestalo. Dnes ale princip údajně využívá Mercedes ve svých motorech ve Formuli 1, totéž dělá Ferrari a je nasnadě, že konkurence v podobě Renaultu a Hondy musí pracovat na tomtéž. Z Formule 1 by si pak mohla tato technika najít cestu do praxe rychleji, než skrze dosavadní experimenty. Ty prováděl mezi lety 2007 a 2009 například i koncern GM, světová jednička Volkswagen údajně zkouší dvě cesty využití HCCI. V roce 2013 se funkčním motorem pochlubila automobilka Hyundai, její motor využívá princip HCCI v celém spektru otáček a obejde se zcela bez zapalovacích svíček. Nejspíš kvůli komplikovanému řízení se proto motor stále nedostal do praxe.

Jde o to, že způsob vznětového spalování benzinu lze využít jen v některých režimech motoru, v těch ostatních bude svíčka stále potřeba. Motor Skyactive-X tedy bude „obojetný“, bude to zážehový i vznětový agregát v jednom. Elektronika zajistí, že mezi fázemi zapalování svíčkou a zapalování směsi stlačením budou plynulé přechody.

Nový motor dostane také přeplňování kompresorem, což je v podání Mazdy velká novinka, turbobenzinovým motorům se japonská značka totiž brání. Jenže v tomto případě je přeplňování nejspíš nutnou podmínkou fungování principu HCCI. Mazda slibuje, že ve srovnání se stávajícím agregátem Skyactive-G dojde k navýšení točivého momentu o deset až třicet procent.

Vznětový princip spalování se používá proto, aby motor mohl využít velmi chudou směs paliva se vzduchem. To přinese snížení spotřeby – japonská automobilka slibuje snížení o dramatických 20 až 30 procent oproti Skyactive-G a o 35 až 45 procent oproti motorům Mazda z roku 2008. Nový benziňák by tak podle japonské automobilky měl být stejně úsporný nebo dokonce úspornější než její současné diesely Skyactive-D. Vysokou účinnost mimo jiné podpoří vysoký kompresní poměr, podle předchozích informací má mít hodnotu až 18:1 (více o vývoji motorů Mazda)

Mazda se sice v tiskovém prohlášení chlubí, že její motor Skyactive-X bude první svého druhu, který se dostane na trh, jenže to nemusí být úplně pravda. Například japonské Infiniti uvádí na trh benzinový agregát s proměnným kompresním poměrem, což je jeden ze způsobů, jak u motoru princip HCCI podpořit. Jeho dalším vývojem by tedy mohla japonská značka, která patří Nissanu, Mazdu dohnat (o motoru Infiniti čtěte zde). Principem HCCI se zabývají i další světové automobilky, řadu let například Mercedes a také korejské Hyundai. To se pochlubilo funkčním testovacím agregátem už v roce 2013, a tak by automobilka také nemusela být daleko od jeho praktického nasazení (více o HCCI motoru Hyundai).

Na druhou stranu je fakt, že Mazda se snaží hledat svou vlastní cestu a zdá se, že na technologii skrytou v agregátu Skyactive-X bude hodně spoléhat. Důležitost této novinky pro Mazdu pak nejspíš znamená, že firma do vývoje HCCI spalování v posledních letech investovala opravdu intenzivně, a tak není vyloučeno, že své konkurenty, kteří takříkajíc tříští síly i vývojem dalších agregátů a způsobů pohonu, mohla předběhnout.

Toyota získá podíl v Mazdě a naopak

Japonské automobilky Toyota Motor a Mazda Motor postaví ve Spojených státech společně továrnu za 1,6 miliardy dolarů (35,1 miliardy korun). Díky uzavřenému partnerství získá Toyota v menší Mazdě pětiprocentní podíl a Mazda v Toyotě podíl 0,25 procenta.

Toyota je největší japonskou automobilkou, Mazda v porovnání s ní ročně prodá jen asi osminu vozů.

Továrna na jihu USA bude ročně vyrábět až 300 tisíc vozidel, především SUV, která jsou na americkém trhu velmi populární. Jmenovitě půjde o typ Toyota Corolla a nové SUV crossover z dílny Mazdy. Otevřít by se měla v roce 2021 a práci by v ní mohlo nalézt okolo čtyř tisíc lidí.

Společnosti dnes rovněž uvedly, že hodlají spolupracovat na vývoji elektrických vozidel. Obě firmy rozvíjejí spolupráci v rozličných oblastech už od roku 2015. Toyota, která je v prodeji aut světovou dvojkou a japonskou jedničkou, vytváří aliance s menšími japonskými výrobci už několik let.

Nynější dohoda je dalším projevem konsolidace světového automobilového sektoru do čtyř hlavních táborů. V jejich centru jsou japonská Toyota, německý Volkswagen, americká General Motors a rovněž aliance francouzského Renaultu a japonského Nissanu.

Podle některých analytiků Toyota prostřednictvím zisku pětiprocentního podílu v Mazdě mohla chtít předem vyřadit budoucí konkurenci ze strany technologických firem. Ta by se totiž po zisku podílu v konkurenční automobilce časem mohla obrátit proti ní.

Mazda dosud musela na svůj největší trh v USA vozy dovážet z Japonska a Mexika, neměla zde vlastní továrnu. Díky Toyotě získá také přístup k technologiím na výrobu elektrických aut, na které jí samotné chybějí finanční zdroje.

Akio Toyoda, prezident Toyoty a Masamichi Kogai, prezident Mazdy oznámili nové partnerství těchto dvou japonských automobilek

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...