Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Postrach pojišťoven na ženevském autosalonu

aktualizováno 
V rámci oslav padesátých narozenin přivezl McLaren na ženevský autosalon svůj legendární model F1. Povedený supersport během své kariéry získal několik rekordů, naposledy ovšem o sobě dal vědět jako nejdražší pojišťovací událost ve Velké Británii.

McLaren F1 na ženevském autosalonu

V roce 1992, kdy McLaren model F1 představil, to bylo auto jak z jiné planety a ostatně i dnes patří mezi to nejlepší, co lze po silnicích prohánět. Extrémně lehká stavba auta spolu s výkonným motorem zajistila vynikající poměr hmotnosti a výkonu.

Díky tomu F1 vystřelí na stovku za pouhé 3,4 sekundy. Auto váží jen 1 138  kilogramů a motor má výkon 468 kW. Poměr výkonu na tunu hmotnosti je tak skvělých 403 kW/t. Motor dodalo BMW a je to atmosférický šestilitrový dvanáctiválec.

Ve své době držel McLaren F1 rekord nejrychlejšího sériově vyráběného vozidla na světě, o který ho připravil až Bugatti Veyron. V posledních měsících si však opět připsal další rekord a radost z něj určitě neměla jedna nejmenovaná britská pojišťovna.

McLaren F1 na ženevském autosalonu

Zatraceně drahý svetr

Zatímco filmová postava Mr. Beana zápasí ve svém neškodném mini maximálně s parkovacími závorami, v reálném provozu vyznává Rowan Atksinson mnohem drsnější jízdu. K pravidelným jízdám v soukromí rád používá svůj McLaren F1 z roku 1997 a v jeho sbírce najdete kromě historických vozidel i Hondu NSX.

Když v srpnu roku 2011 Atkinson naboural se svým mclarenem v hrabství Cambridgeshire do stromu a následně do dopravní značky, odjížděl do nemocnice jen s pochroumaným ramenem. Jeho vůz na tom byl podstatně hůř. Motor se povaloval dvacet metrů od karbonové karoserie, která navíc začala hořet. Na fotografiích vůz nevypadal příliš zničeně, ale v podstatě celá zadní část byla doslova amputována.

Vůz odtáhli do dílen McLarenu ve Wokingu, kde se mu mechanici věnovali skoro rok. Nejmenovaná pojišťovna prý zvažovala, zda má zaplatit opravy, nebo koupit nový vůz, ale nakonec došla k závěru, že oprava bude lacinější.

Částka, kterou musela pojišťovna nakonec zaplatit, se i tak stala nejvyšší sumou, kterou kdy ve Velké Británii někdo zaplatil. A nejen to. Za opravu vozu dokonce zaplatila víc než Rowan Atkinson při jeho koupi. A to rovnou o osm milionů.

Fotogalerie

Celkový účet za opravu se zastavil na čísle 910 000 liber (27 milionů korun), přičemž Atkinson koupil McLaren F1 v roce 1997 za 640 000 liber (19 milionů korun). Jenže F1 je sběratelský skvost a stejný model v dobrém stavu se letos prodal za neuvěřitelných 3,5 milionu liber (103 milionů korun). Přečtěte si: Milionová rána Mr. Beana. Rozbil raritní McLaren, který jede skoro 400

Vyplacená suma je třikrát větší než dosavadní rekordní částka, kterou jiná pojišťovna vyplatila v roce 2010 (pojišťovna Aviva za opravu testovacího Pagani Zonda) a Atkinson na to doplatí zvýšením pojistného. Britští experti odhadují, že se zvýší až na 60 000 liber (1,8 milionu korun) za rok. Ben Stagg z britské pojišťovny RK Harrison tvrdí, že jenom pojištění McLarenu F1, který bude stát v garáži, stojí 10 až 15 tisíc liber.

Rowan Atkinson si návrat za volant renovovaného vozu vysloveně pochvaloval. "Je to jako obléct si oblíbený svetr." V době nehody měl se svým autem najeto 38 tisíc mil (61 tisíc kilometrů) a doufá, že s ním dosáhne na hranici jednoho sta tisíc mil. "Stal se součástí mého života," popsal oblíbený komik.

Tuzemský rekord

Nejdražším autem pojištěným v Česku je pravděpodobně Bugatti Veyron. Podle David Holého ze společnosti ePojisteni.cz vyjde ročně svého majitele na 1,3 milionu korun, svoji pořizovací cenou 37 milionů korun je však téměř o dvě třetiny levnější než tryskáč Mr. Beana.

McLaren F1 na ženevském autosalonu

Přesnou částku, za kterou by se dal supersport v Česku pojistit, se zjistit nepodařilo, pojišťovny totiž u takto drahých vozů určují cenu individuálně. Havarijní pojištění nového Ferrari 458 Italia vyjde tuzemského zákazníka na více než 200 tisíc korun, u Porsche 911 pak zhruba 150 tisíc korun. Jen pro srovnání: nejlevnější povinné ručení na vůz vyrobený ve stejném roce jako Atkinsonův mclaren vyjde v Česku na 960 Kč.

Nejvyšší částka, kterou česká pojišťovna vyplatila svému klientovi, byla osm milionů korun za havárii závodního automobilu. "Vozidlo bylo konstruované na míru a díly jsou téměř nesehnatelné," říká Veronika Hanušová ze společnosti ePojisteni.cz.

Autor:




Nejčtenější

Rychlokurz parkování s iDNES.cz
VIDEO: Rychlokurz parkování

Podélné parkování je pro mnohé řidiče zlým snem. Někteří raději ujedou, než by se na několikátý pokus pokoušeli do mezery u obrubníku nacpat. Pro ty, kteří...  celý článek

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

Rallye Praha Revival 2015
Václavské náměstí patřilo legendám, vyrazily na třídenní Rallye Revival

Už po sedmé odstartoval z centra Prahy veteránský závod Rallye Praha Revival. Na start třídenní soutěže se postavily legendy motoristického sportu.  celý článek

Škoda Yeti.
Britský ministr žádá náhrady pro majitele škodovek s vadným softwarem

Britský ministr dopravy Chris Grayling požaduje kompenzace pro zákazníky, kteří si v Británii koupili vozy značky Škoda se softwarem manipulujícím s hodnotami...  celý článek

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.