Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

McLaren zbaví auta po 110 letech stěračů. Nahradí je ultrazvuk

aktualizováno 
Stěrače jsou nedílnou součástí automobilů už po zhruba 110 let. Mají je téměř všechna silniční auta, ta nejlevnější i ta nejdražší. McLaren, výrobce těch nejexkluzivnějších aut, teď chce se stěrači skoncovat. Namísto nich zavede ultrazvukový systém, který bude udržovat čelní sklo čisté za všech podmínek.

McLaren P1 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Mělo by to fungovat podobně jako třeba ultrazvukové čištění zubů nebo brýlí. Namísto stěračů by u aut v blízké budoucnosti mohly čisté čelní sklo zajišťovat zvukové vlny.

McLaren, výrobce supersportovních aut a zároveň slavný tým Formule 1, chce takový systém přivést do sériové výroby v několika následujících letech. Magazínu The Sunday Times to prozradil Frank Stephenson, šéfdesignér McLarenu. Firma prý systém okoukala ze stíhacích letounů.

Namísto stěračů by podle něj měly čištění čelního skla zajišťovat ultrazvukové vlny, konkrétně vlny s frekvencí přes 30 kHz. Ty by měly od skla okamžitě oddělit jakékoli nečistoty a usazeniny. Za provozu by pak vlastně systém vytvářel mezi sklem a okolním vzduchem jakousi neproniknutelnou vrstvu, takže na skle by nemohlo nic ulpět – ať už by mělo jít o kapky deště nebo o hmyz.

Detaily systému Stephenson neprozradil, nicméně princip se zdá být vlastně hodně jednoduchý a teď si jen musíme počkat na konkrétní technické řešení. To by si v případě dobré funkčnosti mohli od McLarenu rychle licencovat i další výrobci.

Ultrazvukové odstraňování nečistot a vody z čelního skla by tak mohlo poměrně jednoduše nahradit dosavadní klasické stěrače, které se v motorových vozidlech objevují už zhruba přes 110 let. Stěrače totiž vynalezla už v roce 1903 Američanka Mary Andersonová.

Ilustrační snímek

Šlo sice zatím jen o mechanické stěrače, ovšem princip byl tehdy stejný jako dnes. První automatické stěrače se objevily v roce 1919 zásluhou Williama M. Folbertha, zajímavostí je, že byly poháněny podtlakovým systémem.

Technická novinka McLarenu by oproti klasickým stěračům mohla přinést mnoho drobných vylepšení. Ultrazvukový systém by pomohl výrobcům opět uspořit i několik kilogramů hmotnosti, zbavil by totiž auta relativně těžkých elektromotorků stěračů.

Pro řidiče by však byla důležitější lepší viditelnost za špatného počasí. Čelní sklo by zůstávalo čisté prakticky neustále a navíc by se před očima nemíhala ramena stěračů. Navíc by nebylo nutné měnit stírací gumičky, zvýšil by se i celkový akustický komfort a zlepšena by byla aerodynamika aut.





Nejčtenější

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Další z rubriky

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Motor Koenigsegg pro Spyker
Exoti si pomáhají: Spyker dostane motor Koenigsegg vyrobený 3D tiskem

Ženevský autosalon přinesl nejedno překvapení, ale od malé luxusní značky Spyker jej čekal málokdo. Oním překvapením nebyl samotný model C8 Preliator Spyker,...  celý článek

Maserati Quattroporte Diesel
Maserati Quattroporte Diesel

r.v. 2015, naj. 19 000 km, diesel
1 830 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.