Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

McLaren zbaví auta po 110 letech stěračů. Nahradí je ultrazvuk

aktualizováno 
Stěrače jsou nedílnou součástí automobilů už po zhruba 110 let. Mají je téměř všechna silniční auta, ta nejlevnější i ta nejdražší. McLaren, výrobce těch nejexkluzivnějších aut, teď chce se stěrači skoncovat. Namísto nich zavede ultrazvukový systém, který bude udržovat čelní sklo čisté za všech podmínek.

McLaren P1 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Mělo by to fungovat podobně jako třeba ultrazvukové čištění zubů nebo brýlí. Namísto stěračů by u aut v blízké budoucnosti mohly čisté čelní sklo zajišťovat zvukové vlny.

McLaren, výrobce supersportovních aut a zároveň slavný tým Formule 1, chce takový systém přivést do sériové výroby v několika následujících letech. Magazínu The Sunday Times to prozradil Frank Stephenson, šéfdesignér McLarenu. Firma prý systém okoukala ze stíhacích letounů.

Namísto stěračů by podle něj měly čištění čelního skla zajišťovat ultrazvukové vlny, konkrétně vlny s frekvencí přes 30 kHz. Ty by měly od skla okamžitě oddělit jakékoli nečistoty a usazeniny. Za provozu by pak vlastně systém vytvářel mezi sklem a okolním vzduchem jakousi neproniknutelnou vrstvu, takže na skle by nemohlo nic ulpět – ať už by mělo jít o kapky deště nebo o hmyz.

Detaily systému Stephenson neprozradil, nicméně princip se zdá být vlastně hodně jednoduchý a teď si jen musíme počkat na konkrétní technické řešení. To by si v případě dobré funkčnosti mohli od McLarenu rychle licencovat i další výrobci.

Ultrazvukové odstraňování nečistot a vody z čelního skla by tak mohlo poměrně jednoduše nahradit dosavadní klasické stěrače, které se v motorových vozidlech objevují už zhruba přes 110 let. Stěrače totiž vynalezla už v roce 1903 Američanka Mary Andersonová.

Ilustrační snímek

Šlo sice zatím jen o mechanické stěrače, ovšem princip byl tehdy stejný jako dnes. První automatické stěrače se objevily v roce 1919 zásluhou Williama M. Folbertha, zajímavostí je, že byly poháněny podtlakovým systémem.

Technická novinka McLarenu by oproti klasickým stěračům mohla přinést mnoho drobných vylepšení. Ultrazvukový systém by pomohl výrobcům opět uspořit i několik kilogramů hmotnosti, zbavil by totiž auta relativně těžkých elektromotorků stěračů.

Pro řidiče by však byla důležitější lepší viditelnost za špatného počasí. Čelní sklo by zůstávalo čisté prakticky neustále a navíc by se před očima nemíhala ramena stěračů. Navíc by nebylo nutné měnit stírací gumičky, zvýšil by se i celkový akustický komfort a zlepšena by byla aerodynamika aut.





Nejčtenější

Mazda CX-5
Mazda CX-5 patří k nejpovedenějším SUV, ale v Praze tohle auto nechtějí

Tichý motor, živé reakce na plyn a kultivovaná lehkost při průjezdu zatáček – to je nová Mazda CX-5 v základním provedení s pohonem předních kol, které jsme...  celý článek

Škoda Karoq
Kolik bude stát Škoda Karoq? Odborníci tipují 450 tisíc korun a více

Škoda Karoq dostane český ceník v posledním červnovém týdnu. První spekulace od zasvěcených odborníků z oboru se pohybují mezi 450 až 500 tisíci za základní...  celý článek

Lotus 3-Eleven
Čínská automobilka Geely koupí značky Proton a Lotus

Čínský výrobce automobilů Zhejiang Geely Holding Group koupí 49,9 procenta akcií malajsijské automobilky Proton a 51 procent jejího dceřiného britského výrobce...  celý článek

Automobilový odborník Vít Pěkný (vlevo) a pražský radní Petr Dolínek (vpravo) v...
SUV jsou do centra města zbytečná, řekl pražský radní v Rozstřelu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče. Kampaň, která má odradit od jízdy velkými auty na vysokém podvozku do centra, v pořadu Rozstřel na iDNES.cz...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Soumrak dieselů přichází. V Evropě už jejich podíl klesl pod polovinu

Rok a půl po vypuknutí aféry Dieselgate výrazně klesá v Evropě zájem o naftové motory. Poprvé jejich podíl v nových registracích klesl pod 50 procent.   celý článek

Toyota Yaris 1.0...
Toyota Yaris 1.0...

r.v. 2006, naj. 135 000 km, benzín
69 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.