Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

McLaren zbaví auta po 110 letech stěračů. Nahradí je ultrazvuk

aktualizováno 
Stěrače jsou nedílnou součástí automobilů už po zhruba 110 let. Mají je téměř všechna silniční auta, ta nejlevnější i ta nejdražší. McLaren, výrobce těch nejexkluzivnějších aut, teď chce se stěrači skoncovat. Namísto nich zavede ultrazvukový systém, který bude udržovat čelní sklo čisté za všech podmínek.

McLaren P1 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Mělo by to fungovat podobně jako třeba ultrazvukové čištění zubů nebo brýlí. Namísto stěračů by u aut v blízké budoucnosti mohly čisté čelní sklo zajišťovat zvukové vlny.

McLaren, výrobce supersportovních aut a zároveň slavný tým Formule 1, chce takový systém přivést do sériové výroby v několika následujících letech. Magazínu The Sunday Times to prozradil Frank Stephenson, šéfdesignér McLarenu. Firma prý systém okoukala ze stíhacích letounů.

Namísto stěračů by podle něj měly čištění čelního skla zajišťovat ultrazvukové vlny, konkrétně vlny s frekvencí přes 30 kHz. Ty by měly od skla okamžitě oddělit jakékoli nečistoty a usazeniny. Za provozu by pak vlastně systém vytvářel mezi sklem a okolním vzduchem jakousi neproniknutelnou vrstvu, takže na skle by nemohlo nic ulpět – ať už by mělo jít o kapky deště nebo o hmyz.

Detaily systému Stephenson neprozradil, nicméně princip se zdá být vlastně hodně jednoduchý a teď si jen musíme počkat na konkrétní technické řešení. To by si v případě dobré funkčnosti mohli od McLarenu rychle licencovat i další výrobci.

Ultrazvukové odstraňování nečistot a vody z čelního skla by tak mohlo poměrně jednoduše nahradit dosavadní klasické stěrače, které se v motorových vozidlech objevují už zhruba přes 110 let. Stěrače totiž vynalezla už v roce 1903 Američanka Mary Andersonová.

Ilustrační snímek

Šlo sice zatím jen o mechanické stěrače, ovšem princip byl tehdy stejný jako dnes. První automatické stěrače se objevily v roce 1919 zásluhou Williama M. Folbertha, zajímavostí je, že byly poháněny podtlakovým systémem.

Technická novinka McLarenu by oproti klasickým stěračům mohla přinést mnoho drobných vylepšení. Ultrazvukový systém by pomohl výrobcům opět uspořit i několik kilogramů hmotnosti, zbavil by totiž auta relativně těžkých elektromotorků stěračů.

Pro řidiče by však byla důležitější lepší viditelnost za špatného počasí. Čelní sklo by zůstávalo čisté prakticky neustále a navíc by se před očima nemíhala ramena stěračů. Navíc by nebylo nutné měnit stírací gumičky, zvýšil by se i celkový akustický komfort a zlepšena by byla aerodynamika aut.





Nejčtenější

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Další z rubriky

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Tesla Model S 85D
Elektromobily na volném trhu neobstojí, potvrdilo se to v Dánsku

Dánsko je proslulé svými vysokými daněmi za registraci auta. Donedávna však neplatily pro elektromobily, jakmile začaly, prodala Tesla v Dánsku za první...  celý článek

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.