Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

McLaren zbaví auta po 110 letech stěračů. Nahradí je ultrazvuk

aktualizováno 
Stěrače jsou nedílnou součástí automobilů už po zhruba 110 let. Mají je téměř všechna silniční auta, ta nejlevnější i ta nejdražší. McLaren, výrobce těch nejexkluzivnějších aut, teď chce se stěrači skoncovat. Namísto nich zavede ultrazvukový systém, který bude udržovat čelní sklo čisté za všech podmínek.

McLaren P1 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Mělo by to fungovat podobně jako třeba ultrazvukové čištění zubů nebo brýlí. Namísto stěračů by u aut v blízké budoucnosti mohly čisté čelní sklo zajišťovat zvukové vlny.

McLaren, výrobce supersportovních aut a zároveň slavný tým Formule 1, chce takový systém přivést do sériové výroby v několika následujících letech. Magazínu The Sunday Times to prozradil Frank Stephenson, šéfdesignér McLarenu. Firma prý systém okoukala ze stíhacích letounů.

Namísto stěračů by podle něj měly čištění čelního skla zajišťovat ultrazvukové vlny, konkrétně vlny s frekvencí přes 30 kHz. Ty by měly od skla okamžitě oddělit jakékoli nečistoty a usazeniny. Za provozu by pak vlastně systém vytvářel mezi sklem a okolním vzduchem jakousi neproniknutelnou vrstvu, takže na skle by nemohlo nic ulpět – ať už by mělo jít o kapky deště nebo o hmyz.

Detaily systému Stephenson neprozradil, nicméně princip se zdá být vlastně hodně jednoduchý a teď si jen musíme počkat na konkrétní technické řešení. To by si v případě dobré funkčnosti mohli od McLarenu rychle licencovat i další výrobci.

Ultrazvukové odstraňování nečistot a vody z čelního skla by tak mohlo poměrně jednoduše nahradit dosavadní klasické stěrače, které se v motorových vozidlech objevují už zhruba přes 110 let. Stěrače totiž vynalezla už v roce 1903 Američanka Mary Andersonová.

Ilustrační snímek

Šlo sice zatím jen o mechanické stěrače, ovšem princip byl tehdy stejný jako dnes. První automatické stěrače se objevily v roce 1919 zásluhou Williama M. Folbertha, zajímavostí je, že byly poháněny podtlakovým systémem.

Technická novinka McLarenu by oproti klasickým stěračům mohla přinést mnoho drobných vylepšení. Ultrazvukový systém by pomohl výrobcům opět uspořit i několik kilogramů hmotnosti, zbavil by totiž auta relativně těžkých elektromotorků stěračů.

Pro řidiče by však byla důležitější lepší viditelnost za špatného počasí. Čelní sklo by zůstávalo čisté prakticky neustále a navíc by se před očima nemíhala ramena stěračů. Navíc by nebylo nutné měnit stírací gumičky, zvýšil by se i celkový akustický komfort a zlepšena by byla aerodynamika aut.





Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.