Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

McLaren P1 je technický zázrak, který zastíní i formuli 1

aktualizováno 
McLaren konečně v Ženevě zcela odhalil svůj nový hypersport P1. Auto, které má patřit k těm nejrychlejším na planetě, je doslova prošpikované technikou. Ta si často bere inspiraci z formule 1. Jelikož však není omezena pravidly, je ještě lepší.

McLaren tvrdí, že jeho nejnovější model P1 má být jednoduše tím nejlepším řidičským zážitkem na silnici i na okruhu. Jeho technika je inspirována formulí 1, ale v mnohém mohl McLaren u svého silničního auta zajít ještě dále.

Nový McLaren P1 je vlastně hybrid, vůbec první mezi nejrychlejšími vozy světa. Podobnou koncepci zanedlouho dostane i chystané Porsche 918 Spyder nebo právě v Ženevě představené LaFerrari. McLaren však, stejně jako ostatní rivalové, půjde na hybridní pohon svou vlastní cestou.

McLaren P1

Důkazem jsou například udávané emise CO2, jejichž produkce má být nižší než 200 g na kilometr jízdy, což odpovídá spotřebě pod 8,5 litru benzinu na 100 kilometrů. Na jedno z nejrychlejších aut světa určitě úctyhodný výsledek, jenže Porsche u 918 udává 70 gramů a 3 litry paliva.

Konkurence pro McLaren P1

McLaren P1 je jedním z moderních supersportů nejvyšší třídy, které často bývají nazývány jako hypersporty. Jde o extrémně rychlá auta, vyráběná v malých omezených sériích. Hon za superauty odstartovalo ve velkém Bugatti Veyron, kterému se i po téměř osmi letech produkce máloco vyrovná. McLaren P1 se zařadí po bok nové vlny hypersportů, do které se řadí třeba připravované Porsche 918 Spyder (bude vyrobeno jen 918 kusů), nové Pagani Huayra (výroba 40 kusů ročně), brutální Koenigsegg Agera R (vyrábí se několik kusů ročně) nebo zbrusu nové LaFerrari (bude vyrobeno 499 kusů).

Hodně neobvyklým kouskem je i nové Lamborghini Veneo, které však vzhledem ke třem plánovaným kusům patří spíše do kategorie sběratelských unikátů a navazuje na předchozí kreace Aventador J, Sesto Elemento a Reventón.

To je ovšem způsobeno vlastnostmi testovacího cyklu NEDC, ve kterém se spotřeba aut měří. Zatímco P1 ujede čistě na elektřinu něco přes 10 kilometrů, Porsche jich zvládne 40. V reálu by mohly být spotřeby obou aut bližší. Jisté však je, že McLaren je rozhodně více orientován na výkony než Porsche. O tom vypovídá i celkově vyšší výkon pohonné soustavy nebo nižší hmotnost.

Hybrid pro co nejrychlejší odezvu

V McLarenu se rozhodli hybridní pohonné ústrojí využít maximálně ku prospěchu dynamiky auta je jeho co možná okamžitých reakcí na sešlápnutí pedálu plynu. Tím se P1 zásadně liší od všech běžných hybridů. Pohonná jednotka P1 se skládá z přepracovaného nadvakrát přeplňovaného osmiválce známého z modelu MP4-12C a výkonného elektromotoru. Zvláštností sestavy je například fakt, že blok motoru byl upraven tak, aby mohl být elektromotor prakticky co nejvíce zabudován do něj. I to je řešení, které takto propracované u hybridních aut nevídáme.

Teprve za elektromotorem se nachází dvouspojková sedmistupňová převodovka, která přenáší výkon spojeného pohonného ústrojí na zadní kola. Toto uspořádání umožňuje přinést funkci, kterou McLaren nazývá IPAS – Instant Power Assist System. Je to vlastně způsob, jakým vývojáři sladili spalovací motor s elektromotorem a jakým umožňují řidiči toto spojení využít.

Nejprve trocha samostatných čísel. Osmiválec 3,8 litru má výkon 737 koní a maximální točivý moment 720 Nm při 4 000 otáčkách za minutu. Elektromotor má výkon 179 koní a maximální točivý moment 260 Nm prakticky od nulových otáček. V kombinaci to znamená špičkový výkon 916 koní a točivý moment ohromujících 900 Nm při 4 000 otáčkách. Kombinovaná čísla jsou však jen jednou stránkou věci.

Fotogalerie

Jde také o to, jak celá soustava funguje v praxi. Elektromotor s motorem spalovacím jsou totiž sladěny tak, aby celá charakteristika pohonného ústrojí co nejvíce připomínala točivý atmosférický motor, ale přitom má dostatek výbušné síly prakticky kdykoli.

Funguje to asi takto: elektromotor se stará o to, aby auto "nakopnul" ve chvíli, kdy je motor v nízkých otáčkách a turbodmychadla se teprve nadechují. Turbomotor je pak naladěn tak, aby podával špičkový výkon ve vysokých otáčkách.

Celý systém může fungovat automaticky, nebo také na povel řidiče, jenž bude mít na volantu k dispozici tlačítko systému IPAS. Po jeho zmáčknutí bude mít podobně jako pilot formule 1 díky KERS k dispozici pořádnou porci výkonu navíc. Celá sestava má mít bleskurychlou odezvu na sešlápnutí plynového pedálu.

Pomoc při řazení nebo DRS

Tím však výčet promyšlených technických řešení McLarenu P1 nekončí. Elektromotor dokáže například urychlit celý proces řazení vyšší rychlosti. Při přeřazení vzhůru totiž musí převodovka v podstatě chvíli čekat, než klesnou otáčky motoru na požadovanou hodnotu a pak teprve může plně sepnout druhou spojku a rozepnout tu první. Elektromotor je v tu chvíli schopen zbrzdit spalovací motor na požadované otáčky, čímž celý proces už tak bleskurychlého řazení dvouspojkové převodovky ještě urychluje.

P1 také dostal systém DRS známý z formule 1. Aktivuje se opět stiskem tlačítka na volantu a v tu chvíli změní zadní přítlačné křídlo svůj úhel tak, že přítlak vozu poklesne o 23 procent. To pomáhá dosáhnout vyšších maximálních rychlostí a rychleji zrychlovat právě ve vysokých rychlostech. Stejně jako ve formuli 1 se systém automaticky deaktivuje, jakmile řidič šlápne brzdový pedál, nebo stačí tlačítko DRS pustit (v F1 je aktivace jednorázová, tlačítko není nutné držet).

McLaren P1

Jak jsme již zmínili v úvodu, McLaren P1 může jezdit i čistě na elektřinu. Při plně nabitých akumulátorech urazí v elektrickém módu až přes 10 kilometrů, při městských rychlostech prý dokonce i přes 20 kilometrů. Sada akumulátorů má v autě hmotnost 96 kilogramů a lze ji dobíjet z elektrické zásuvky. Úplné nabití trvá dvě hodiny.

Ohromující čísla

Řada neobvyklých a špičkových technických řešení znamená, že McLaren P1 je auto plné superlativů. Tak například na stovku má zrychlit za méně než 3 sekundy, dvoustovka se na rychloměru objeví za méně než 7 sekund od startu a rychlost 300 km/h pokoří za pouhých 17 sekund od rozjezdu. To je mimochodem o 5 sekund dříve než u legendárního modelu McLaren F1.

Autosalon Ženeva 2013

Ten však P1 nepokoří v maximální rychlosti. McLaren ji totiž elektronicky omezil na 350 km/h a těžko říci, kolik by auto zdolalo bez omezovače. Podle předchozích zpráv by však nemělo umět pokořit magickou hranici 400 km/h. Je to dáno zaměřením auta na to, aby se s ním co nejlépe jezdilo a jeho řízení byla co největší zábava.

Za všechno si však nechá McLaren pořádně zaplatit. Základní cena má být 866 tisíc liber, tedy v přepočtu asi 26 milionů korun. Vyrobeno však bude jenom 375 kusů tohoto technického unikátu, takže cena auta zřejmě časem ještě poroste.

Porovnání výkonu McLarenu P1 podle časopisu Autocar

Magazín Autocar.co.uk zveřejnil na svých webových stránkách malé porovnání , čemu zhruba odpovídá výkon nového McLarenu P1. Uveřejňujeme ho s laskavým souhlasem redakce magazínu. Nenechte se zmást hodnotami výkonu: 903 BHP totiž odpovídá v námi uváděným 916 koním (PS). Rozdíl spočívá v definici jednotek. Příměry však zůstávají v platnosti.

McLaren P1 a jak jinak ještě získáte 903 koní

McLaren P1 a jak jinak ještě získáte 903 koní







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.