Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Měl jsem ´trávu´, kdy zase můžu řídit?

aktualizováno 
Kuřákům marihuany hrozí od července za volantem tvrdé postihy. Šéf dopravní policie Zdeněk Bambas iDNES.cz potvrdil, že pro sankci bude stačit i zjištění stopových prvků omamné látky v krvi. Ty mohou žilami kolovat i měsíc po poslední konzumaci, aniž ovlivňují řízení.

V rámci zvýšených kontrol si už dopravní policie pořídila testovací přístroje na zjištění přítomnosti drog v těle | foto: Profimedia.cz

Testy nejsou časté
Jízdu pod vlivem alkoholu nebo drog silniční zákon trestá pokutou až 50 tisíc korun a odebráním sedmi bodů. Zároveň se řízení "pod vlivem“ stává trestným činem, za který pachateli hrozí soud i odnětí svobody.

V rámci zvýšených kontrol si už dopravní policie pořídila testovací přístroje na zjištění přítomnosti drog v těle. "Máme čtyři druhy detekčních prostředků, které zjišťují až osm druhů psychotropních látek. Nyní je zkoušíme,“ říká šéf dopravních policistů Zdeněk Bambas, podle něhož bude policie používat testery i v rámci běžných silničních kontrol. "Nebude to ale tak časté jako zjišťování alkoholu. Ta zkouška je poměrně drahá.“

Řídit? Po 18 hodinách
To, že v těle omamné látky zůstávají, nemusí znamenat, že přímo ovlivňují schopnost člověka řídit. Látka THC obsažená v marihuaně, způsobující takzvaný pocit "zkouřenosti“, který se neslučuje s možností řídit auto, se po šesti až dvanácti hodinách mění v takzvané neaktivní metabolity THC. Ty už schopnost řídit neovlivňují, nicméně stopy po THC se v těle dají najít až šest týdnů.

"Aktivní metabolity by měly z krve zmizet do dvanácti hodin po konzumaci, schopnost řídit auto by měla být v pořádku nejpozději osmnáct hodin po ní," uvedl pro týdeník Reflex Tomáš Zábranský, vedoucí pro vědu a výzkum Centra adiktologie Psychiatrické kliniky 1. lékařské fakulty Karlovy univerzity.

Pokud policie zjistí řidiči ve slinách přítomnost THC, musí postupovat dál, aby se rozklíčovalo, zda marihuana ještě mohla ovlivnit řidičovo chování. Test je pouze orientační a nemá sílu důkazu. Řidič by proto měl podstoupit odběr krve, v níž už v laboratoři dovedou rozlišit aktivní a neaktivní metabolity.

Pokud bude mít řidič v krvi pouze ty neaktivní, laboratoř policii sdělí, že v krvi nebylo nalezeno THC. Řidič je bez sankce. "Pokud někdo krevní odběr a laboratorní test odmítne, bude se na něj hledět, jako by "zkouřený" byl. Na místě přijde o řidičák,“ varoval Zábranský.

Policisté jsou přísní
Pokud ne k odebírání, tak alespoň k zadržení řidičských průkazů však podle policie docházet bude. "Jestli ta látka má, nebo nemá účinek, rozhodne soud, policista nic takového rozhodnout nemůže,“ prohlašuje ředitel dopravní policie Zdeněk Bambas.

Šikovný obhájce si určitě poradí
Konopný ombudsman Marek Jehlička se odsouzení kuřáků marihuany neobává. "Každý šikovný obhájce musí mandanta logicky vysekat z takového obvinění, pokud si pozve experta z oboru zdravotnictví nebo toxikologie. Stopové prvky jsou v krvi a člověk vůbec nemusí být pod vlivem, policie musí prokázat, že je,“ říká Jehlička.

Autor:




Nejčtenější

Autosalon Šanghaj 2017
ANALÝZA: Čína je náš druhý domov, říkají světové automobilky.

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Přitočí se ke mně nenápadný chlapík a chce si povídat: „Jsem Leo Cai, odkud jsi? Já jsem partner Volkswagenu tady v Číně,“ podává mi ruku a pak vizitku. „Máme...  celý článek

Toyota Yaris
Pokrok v mezích potřeby. Nová Toyota Yaris kašle na downsizing

Yaris je čtvrté nejprodávanější malé auto v Evropě, to v kusech znamená 200 tisíc aut ročně. Známý a oblíbený model tvoří čtvrtinu prodejů Toyoty v Evropě. Teď...  celý článek

Sraz Volkswagenů Brouk na pražském Vítkově
Praha plná brouků. Budou sprintovat i plavat

Už pošestnácté bude jarní víkend v Praze patřit nejslavnějšímu autu světa. Broučí sraz bude opět náramná podívaná. Tradičním vrcholem bude sprinterské klání....  celý článek

Aston Martin Virage
Autofotka týdne: Úplně první Aston Martin Virage je perla českých garáží

Aston Martin Virage nedosahuje takového věhlasu jako předchozí typ V8, který nahradil v roce 1988. Nízký počet vyrobených kusů z něj ovšem dělá exkluzivní...  celý článek

Lancia Delta HF Integrale
Voltovy lancie v Česku osiřely. Fanatik legend rally tragicky zemřel

Postavou nevelký, soutěžáckým srdcem však velikán mezi nadšenci do světa rally a milovníky italské produkce zvláště. Na pohled nenápadný kouzelný dědeček, ve...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.