Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Méně značek = méně nehod?

Ulice bez obrubníků, zvýšených chodníků, bez semaforů i značek zákazů a příkazů. Science fiction? Možná ne.

Ilustrační foto

Tak by totiž mohly podle šéfa ústecké dopravní policie a signatáře Evropské charty bezpečnosti silničního provozu Karola Kočárka vypadat v budoucnu obce a města na severu Čech.

Pak by podle něj výrazně ubylo nehod. Zatím však havárií na českých silnicích přibývá. Ukazuje se totiž, že bodového systému se řidiči báli jen pár měsíců, navíc se jej řada z nich naučila obcházet.

Úřady totiž nával přestupků nestíhají, a navíc se řada řidičů naučila, jak se trestu vyhnout. Správní řízení protahují tak dlouho, až je přestupek promlčen a viník je bez trestu.

Pokuty sníží nehodovost jen o tři procenta
Navíc samotná represe proti řidičům nic nevyřeší. "Podle výsledků prezentovaných na semináři v Německu, se sankce na zvýšení bezpečnosti podílejí pouhými třemi procenty,“ upozornil Kočárek.

Bezpečnost na silnicích má podle odborníků několik pilířů. Od výchovy řidičů, přes autoškoly, až po různé stavební úpravy. Jedním z projektů je i vize Zero - žádní mrtví na silnicích. Za finanční pomoci Evropské unie jej začali již zkoušet v sedmi evropských provinciích a městech.

Například dánské Ejby, anglický Ipswich a Kensington, belgické Ostende a německé Bohmete. Spočívá právě v odstranění většiny značek.

Podle psychologů jich totiž řidiči postřehnou jen zhruba 30 procent. „Mnoho pravidel nás zbavuje nejdůležitější věci - být ohleduplný,“ říká holandský dopravní odborník Hans Monderman.

"Vize Zero počítá s tím, že řidiči chybují. Mohou mít problémy třeba s dětmi, s manželkou, v práci, a značky přehlédnou nebo ignorují. Je třeba projektovat silnice tak, aby se řidiči takovým chybám vyhnuli,“ míní Kočárek.

Země jako Švédsko, Norsko, Švýcarsko, Nizozemí a Británie, kde je nejméně nehod, se touto cestou již vydaly. "Oni nedělají jen represi, ale hlavně dopravní opatření, jako třeba kruhové objezdy nebo příčné prahy, a tím počet nehod snížili. Proč by to nešlo i tady?“ ptá se šéf ústecké dopravky.

Způsobů, jak zpomalit řidiče je podle něj několik. "Co je lepší? Udržovat radary, posílat obálky, předvolání, mít šiky úředníků nebo třeba zúžit silnice, postavit drobné šikany, které řidiče donutí zpomalit?“ říká Kočárek.

"I my bychom na silnicích chtěli více policistů. V žádném případě ale nemohu souhlasit s jednoduchým řešením, aby bílé čepice stály u každé křižovatky,“ brání se také Pavel Hanták z tiskového oddělení policejního prezídia.

"Ani nám se nárůst nehod v letošním prvním pololetí také vůbec nelíbí, ale od roku 1990 na silnicích zemřelo nejméně lidí,“ dodal.

Policisté nyní například pomocí GPS mapují místa častých nehod a v budoucnu by měla být k dispozici jejich mapa.

"Kromě toho také navrhujeme, jak tato místa upravit. A to naše práce už není tak vidět jako hlídky u silnic. Ale nemůžeme vzít bagr a úpravy udělat,“ dodal Hanták.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...