Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mercedes 123: stárnoucí švihák s dechem nekončí

aktualizováno 
15. 3. 2000 - Mercedes Benz 123 se sice vyráběl již v letech 1976 až 1986, ale jako jednoho z nejpovedenějších reprezentantů trojcípé hvězdy ho dodnes provází pověst komfortního, nadmíru trvanlivého a spolehlivého auta, které si dá líbit i půlmilionovou porci kilometrů.
Mercedes Benz 123 se sice vyráběl již v letech 1976 až 1986, ale jako jednoho z nejpovedenějších reprezentantů trojcípé hvězdy ho dodnes provází pověst komfortního, nadmíru trvanlivého a spolehlivého auta, které si dá líbit i půlmilionovou porci kilometrů. Proto ho drží a kupují nejen fandové značky, ale také taxikáři či lidé, kteří potřebují hodně a s nevelkými finančními náklady jezdit, nebo jiní, kdož nechtějí nejobyčejnější model a přitom nemíní či nemohou do koupě auta vložit větší peníze. Za solidní Mercedes 123 se na zdejším trhu platí kolem 35 tisíc korun. A lhostejno, jakého je roku výroby. Rozhodující je jen skutečný technický stav. Samozřejmě existují - jak praxe ukazuje - extrémy na obou stranách cenového spektra: kupce našel za 80 tisíc korun vskutku skvostný exemplář Mercedesu 123, a naopak není nouze o vozy za deset tisíc korun. Ani jednu z možností však odborníci nepovažují za praktickou. Za pakatel jsou jen tvrdou službou totálně vyždímané, korodované a při přijatelných nákladech neopravitelné vraky. Na drahém autě zase dost prodělá ten, kdo je v každodenním cestování dokonale nevyužije a bude se těšit, že je uchová jako veterána. Tím se totiž hodně rozšířený model určitě v příštích zhruba dvaceti letech nestane - patrně s výjimkou poměrně vzácné a oblíbené verze kupé, která má už nyní cenu kolem 55 tisíc korun. K výhodám Mercedesu 123 patří, že ho lze při využití dostatku dílů z vrakovišť v tuzemsku a hlavně v Německu poměrně snadno a levně udržovat v provozu. Na trhu rovněž je dostatek laciných dílů z druhovýroby. Příklad za všechny: přední blatník se nabízí za 1200 korun. Snad až obdivuhodná je výdrž mechanických částí, což ovšem při věku vozů neznamená, že nemůže "odejít" cokoliv. Zásadním problémem modelu je okolnost, že se vyráběl před převratem v antikorozní ochraně automobilů. A byť vydrží víc než většina jeho současníků, měl by dnešní zájemce o koupi zmíněného auta sledovat hlavně největší bolest starých mercedesů, kterou je koroze nosných dílů karoserie a rez vůbec. Nejcitlivějším místem jsou lemy zadních blatníků, přední rohy prahů a spodky dveří. Ze čtyř-, pěti- i šestiválcových benzinových, dieselových i turbodieselových motorů o obsahu 2.0, 2.2, 2.4, 2.5, 2.8 a 3.0 litrů doporučuje Jaroslav Větvička z Mercedes Benz klubu České republiky čtyřválcový typ 240 D, zatímco za nejméně vhodný považuje benzinový šestiválec 250, a to hlavně kvůli spotřebě, která ve městě dost přesahuje 15 litrů. "Motor by neměl mít ve válcích tlak pod osmnáct atmosfér (tedy o dost méně, než se žádá u současných dieselů - pozn. red.). Nejzákladnější kontrola stavu spočívá v tom, že se na otevřené víčko pro dolévání oleje položí papír nebo dlaň a sleduje se, zda motor v chodu nevyhazuje olej," radí Jaroslav Větvička.

Největší konkurenti

Starému vozu těžko hledat srovnatelnou a stejně letitou konkurenci, takže spíš pro srovnání: jestliže Mercedes Benz 123 200 D ročníku 1981 stojí zhruba 35 tisíc korun, je za 35 tisíc také BMW 524 TD z roku 1984, Ford Scorpio 2.5 TD ročníku 1985 bývá za 40 tisíc, Opel Olega 2.3 TD z roku 1986 za 45 tisíc a Nissan Laurel 2.8 D z roku 1986 za 30 tisíc korun. "Koupě takto starých dieselů je vždy sázkou do loterie. I tak ale mercedes považuji za jednu z nejlepších voleb - už kvůli levným dílům z vrakovišť a okolnosti, že vůz umí kdekdo opravit," uvádí šéf nákupu bazaru AAA Auto Praha Tomáš Pánek.

MINUSY
* koroze nosných dílů
* žíznivé benzinové motory
* horší zimní starty dieselových motorů
* drahé originální díly a drahá práce ve značkových servisech

PLUSY
* mimořádná výdrž
* prostor, pohodlí
* prestižní značka
* relativně nízká pořizovací cena
* levné náhradní díly z vrakovišť či druhovýroby
* úsporné (7 až 10 l/100 km) dieselové motory
Autor:




Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.