Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mercedes 190 D BlueEfficinency: moderní motor pro legendu

aktualizováno 
U automobilky Mercedes-Benz si vyzkoušeli neobvyklé konstrukční cvičení. Do karoserie legendárního modelu 190 totiž zabudovali turbodiesel ze současného modelu C. Výsledek se jmenuje 190 D BlueEfficinency.

Mercedes 190 D BlueEfficiency | foto: Mercedes-Benz

K přestavbě neposloužil původní model 190 D, nýbrž jeden z nejmladších typů 190 E 2.6 Sportline. Ten byl vyroben v roce 1992. O rok později se řada 190 přestala vyrábět. Z výrobních pásů přitom stodevadesátka sjížděla od roku 1982.

Model Sportline byl k přestavbě vybrán z několika důvodů. Především jeho šestiválec váží zhruba tolik, co moderní turbodiesel OM651, který se pod kapotu chystal. A upravený podvozek byl připraven na to, snést i podstatně větší porci výkonu, než původních 160 koní, kterými 2.6 Sportline disponovala.

Mercedes 190 D BlueEfficiency

To původní 190 D měla k dispozici daleko menší porci síly. Její dvoulitrový atmosférický diesel dával pouhých 72 koní. O více než 20 let mladší turbodiesel OM651 má výkon 204 koní (150 kW). Daleko úctyhodnější je však hodnota točivého momentu – 500 Nm představuje totiž více než dvojnásobek toho, co kdy měl model 190 k dispozici. V pouhých 502 kusech vyrobená speciální edice 2.5-16 Evolution II měla Newtonmetrů "jen" 245. Vůz vznikl pro homologaci pro závody DTM.

Mercedes 190 D BlueEfficiency

Z těchto hodnot je prakticky jasné, že kromě motoru se musely měnit i jiné prvky. S motorem se tak do stodevadesátky nastěhovala i k němu příslušná šestistupňová převodovka, kvůli které musel být rozšířen tunel. Diferenciál na zadní nápravě byl vyměněn za stejný prvek z předchozí generace Mercedesu C – konkrétně z 3,2 litrového modelu. Veškeré úpravy se řešily tak trochu za pochodu, jelikož k vozu celkem pochopitelně neexistuje CAD dokumentace. Postupovalo se podle staré praxe – výkresy motorového prostoru a samotného motoru byly přeneseny na průsvitný papír a přiloženy na sebe.. Tak se odhalila potenciální problémová místa. Tím nejzávažnějším bylo řízení, které by procházelo přímo skrz olejovou vanu. Pro řešení si konstruktéři došli k dodávkové divizi Mercedesu – olejovou vanu si vypůjčili z modelu Sprinter, který čtyřválec OM651 shodou okolností využívá také.

Mercedes 190 D BlueEfficiency

Jistou výzvu znamenala i elektronika, respektive její absence u modelu 190. Motor OM651 se totiž bez řady elektronických signálů od čidel a různých jednotek ani neprobudí k životu. Bedna velikosti dvou krabic od bot, umístěná v kufru auta, tak motoru namlouvá, že se nachází na testovací stolici. Simulovány jsou i signály od ABS.

Výsledkem přestavby je plně funkční 190 s moderním turbodieselem, která ukazuje, jaký pokrok za více než 20 let vznětové motory učinily. Vůz má téměř trojnásobný výkon oproti původnímu vznětovému modelu a třeba ke zrychlení z nuly na 100 km/h mu stačí pouhých 6,2 sekundy. Původní 190 D k tomu potřebovala předlouhých 18,1 sekundy. Spotřeba přitom výrazně klesla – 190 D BlueEfficiency spotřebuje 4,9 litru nafty na 100 kilometrů. Původní model si přitom na stejné trati řekl o 7,3 litru a to ještě podle staré, benevolentnější, metodiky.

Mercedes 190 D BlueEfficiency

Současný model C 250 CDI BlueEfficiency se stejným motorem spotřebuje 5,1 litru nafty na 100 kilometrů. Podle staré metodiky by to bylo pouze 4,6 litru. Přestavěná 190 je tak úspornější, než současné "Céčko". Může za to ale především výrazně nižší hmotnost – 190 D BlueEfficiency je o 385 kilogramů lehčí, než model řady C. Z tohoto hlediska se zdá, že by spotřeba měla být u 190 D ještě nižší. Jenže možnost dosažení lepších výsledků kazí aerodynamika. Zatímco současná C-Klasse má koeficient odporu vzduchu rovný 0,27, letitá 190 D "umí" pouze 0,34.

Mercedes-Benz 190 D BlueEfficiency vznikl pouze jako konstrukční cvičení a výstavní kousek. Tým zodpovědný za přestavbu vedl Peter Lehmann, který je u Mercedesu vrchním inženýrem přes koncepty. Sám vlastní tři kusy modelu 190 a tvrdí, že na tento přestavěný unikát si brousí zuby kdekdo z automobilky. Na autě ponechaném přes noc v dílně prý ráno často nacházeli vzkazy, za kolik že prý bude ke koupi. Zájemci ale mají smůlu, vůz zůstane jako výstavní kousek ve vlastnictví automobilky.





Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.