Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mercedes A 170 CDI - vysoká cena přebíjí přednosti

  18:14aktualizováno  18:14
Mercedes A s turbodieselovým motorem stojí o dvě stě tisíc korun více než srovnatelné vozy nižší střední třídy v čele se Škodou Octavia. Výhody vozu s třícípou hvězdou ve znaku se projeví ve městě, kde má krátká, ale přitom prostorná karoserie navrch. Také řešení sedadel, která je možné buď skládat, nebo úplně vyjmout, je v mercedesu příkladné. Pro německou značku příznačný komfort a luxus však třída A nenabízí. Naopak, pro leckoho mohou být lacině vypadající plasty v interiéru nebo projevy tvrdého podvozku zklamáním. Tradičně dobrý dojem zanechal naftový přeplňovaný motor s nízkou spotřebou a solidní dynamikou.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Mercedes můžete koupit na www.automodul.cz

Trumfy "áčka" spočívají nejen v jeho netradičních tvarech, ale i v délce karoserie. Ta je o půl metru kratší, než je u běžných vozů nižší střední třídy zvykem. Ve stejné třídě nejdelší octavia přesahuje malého mercedesa do délky o celý metr. Škoda Fabia je v porovnání s třídou A delší o necelých čtyřicet centimetrů, jedno z nejkratších aut na tuzemském trhu - Fiat Seicento - ztrácí na mercedesa do délky jen necelých třicet centimetrů. Přesto mohou v áčku cestovat dospělí i na zadních sedadlech. To vše díky speciální "sendvičové" platformě a motoru umístěnému částečně pod podlahou. Podle měření ve zkušebně Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) v Praze je na zadních sedadlech tolik místa pro kolena jako v nejprostornějších vozech nižší střední třídy. Ale v mercedesu komfort omezuje sklon zadního opěradla a malá výška sedáku nad podlahou. Těsnější poměry panujíi při porovnání šířky karoserie "áčka" s konkurencí. Například v jednom z nejširších aut kategorie malých, fabii, si posádka ve výši loktů užije tři centimetry navíc. Kufr nejmenšího mercedesu není malý, obrovskou plochu pro zavazadla nabízí možnost vyjímání sedadel, které se zatím uplatňuje jen u minivanů včele s Renaultem Scénic. Do německého vozu dodává automobilka za příplatek vyjímatelné sedadlo spolujezdce. Poté, co z "áčka" zmizí zadní a jedno přední sedadlo, zůstává ve voze jen řidič a kolem něj absolutně rovná, a tím i praktická plocha začínající pod palubní deskou a končící na horní hraně zadního nárazníku. Ta je u mercedesu 60 centimetrů nad silnicí, což je lepší průměr. Naopak jen malý potlesk mohou v interiéru sklidit lacině působící plasty přístrojové desky a jejich hlasité povrzávání. Stejné zvuky přitom vyluzují i přední sedadla a jen částečně může testovaný vůz omluvit to, že měl za sebou 50 tisíc kilometrů. Podvozek testovaného mercedesu skrývá dva aspekty. Jedním je jeho tvrdost, která dělá německý vůz na vozovkách silně nekomfortní. Každá nerovnost se posádce významně ohlásí. Druhým je bezpečnost podvozku, za kterou stojí standardně dodávaný elektronický stabilizační systém ESP. Dobré chování na silnici snižuje méně přesné řízení. Motor 170 CDI vyniká nízkou spotřebou, která se během testu pohybovala mezi pěti a osmi litry nafty na sto kilometrů. Pružnost testovaného vozu však podle měření ÚSMD zaostává za stejně silnou, ale těžší Octavií 1.9 TDI. Mercedes má díky nižšímu zdvihovému objemu levnější povinné ručení než většina konkurentů. Podle názoru Martina Kováře, který na testované vozy pohlíží z křesla vozíku pro lidi s handicapem, není vyšší karoserie pro postižené praktická. "Nastupování do áčka je stejně obtížné jako pro chodícího cesta po schodech s kufrem do vlaku. Vynikající je přístup k motoru, který je nízko, stejně jako do kufru, kde se lehké plastové víko otevírá jakoby samo," říká Kovář.

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka

Pružnost motoru 7
Převodovka 8
Spotřeba v testu 8

Karoserie a interier

Prostor na př. sedadlech 7
Prostor na zad. sedadlech 7
Využití kufru 9
Výhled z vozu 9


Podvozek

Jízdní vlastnosti 9
Řízení a ovladatelnost 5
Tlumení nerovností 5
Brzdy 7
Poznámka: min. 1, max. 10

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s) 15,0
Zrychlení 0-400 m (s) 19,8
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 10,6
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 22,5
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 27,8
Pramen: ÚSMD

Očima designéra                                                                                                 Vzhled Mercedesu A 170 dává jasně najevo, že je nad věcí. V mnoha ohledech odlišná konstrukce působí vyzrálým dojmem. Design vozu je vynikající. Jeho tvůrcům se podařil elegantní automobil hodný svého jména. Citlivým způsobem zachovali veškeré znaky firemní identity, a přitom vytvořili novou kategorii vozidel. Designéři nezklamali ani v interiéru, který je po tvarové stránce takřka bez chyby. Výtku bych měl pouze k použitým materiálům. Lacině vyhlížející plasty, které působí rušivé rezonance, bych v automobilu s hvězdou ve znaku nečekal. Z hlediska ergonomie zaslouží pozornost prostor pro cestující, výhled z vozu a polohové sklápění zadních opěradel, ale také absence obvyklého sdruženého ovladače na pravé straně pod volantem.                                                                                                                Jan Prokop, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce                                                                                               Kvalita značky Mercedes je vykoupena vysokou pořizovací cenou, která tento zajímavý vůz dělá dostupným jen pro užší klientelu. Ta "áčko" používá převážně jako druhé vozidlo v rodině, třeba pro ženu. Na druhou stranu slavný image, spolehlivost a mimořádná úspornost pokrokového "dieselu" mu předurčují nízký pokles hodnoty v závislosti na čase. Ceny budou stabilní po celém Česku a mezi jednotlivými autobazary nebudou výrazné rozdíly. Zájemci o tento vůz z druhé ruky vědí, co chtějí, a jsou ochotni zaplatit vyšší cenu s ohledem na konkurenci. Můžeme předpokládat, že ojeté dieslové "áčko" se v autobazarech dlouho neohřeje. Po pětiletém provozu může malý mercedes mnohé nabídnout, a proto optimistický odhad ceny: 310 tisíc korun.                                                                                Peter Kolník, autor je spolupracovníkem redakce

Autor:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.