Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

AMG GT3 vrací do hry atmosférický osmiválec, ale jen pro závodníky

aktualizováno 
Soutěžní speciál oprášil osvědčený vidlicový osmiválec M159, který však ostré silniční provedení pohánět nebude.

Mercedes-AMG GT3 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

GT3 je soutěžní speciál postavený na bázi nového modelu GT v souladu s pravidly pro závodní kategorii GT3. Z hlediska použité techniky má ovšem blíž ke svému předchůdci SLS AMG GT3.

O pohon extrémního „gétéčka“ se překvapivě nestará vyšlechtěný přeplňovaný čtyřlitr moderní konstrukce, nýbrž starý známý atmosférický agregát 6,3 V8, který léta spolehlivě sloužil právě v útrobách SLS. Stejná je i závodní šestistupňová sekvenční převodovka a její uložení u zadní nápravy.

Automobilka se nechala slyšet, že velkoobjemový atmosférický osmiválec zvolila záměrně, protože vyniká uživatelskou přívětivostí, mimořádnou spolehlivostí, dlouhými servisními intervaly a poměrně nízkými provozními náklady. Navíc už byl homologován a pod kapotou SLS vyhrál celkem 187 závodů. Mercedes tak vlastně pojmenovává všechna pozitiva, kterými atmosferické agregáty překonávají dnes převládající přeplňované.

Mercedes-AMG GT3

Okruhová verze vychází ze sériového modelu GT, ale prostorový rám z hliníku pokrývají díly karoserie vyrobené z lehkého kompozitu tvrzeného uhlíkovými vlákny. Nové jsou dveře, přední blatníky, kapota, víko zavazadlového prostoru, kryt motoru, oba nárazníky a všechny aerodynamické prvky. Design karoserie byl přepracován s ohledem na efektivnější proudění vzduchu, přítlak a chlazení namáhaných mechanických částí.

Čistě závodnímu účelu odpovídá i široký bodykit. „Gététrojka“ dostala také novou masku chladiče, která má údajně evokovat model 300 SL, s nímž v roce 1952 Karl Kling a Hans Klenk vyhráli legendární závod Carrera Panamericana.

Mercedes-AMG GT3 má osmnáctipalcová kola s centrální maticí vyrobená z kovaného hliníku. Šestipístkové brzdy vepředu a čtyřpískové vzadu využívají obřích ocelových závodních kotoučů (karbono-keramické brzdy nejsou ve třídě GT3 povoleny). Podvozek, tedy tlumiče, pružiny i stabilizátory jsou individuálně nastavitelné podle podmínek a profilu trati.

V interiéru je samozřejmě jen to nejnutnější, tedy dvě závodní skořepinové sedačky, malý multifunkční volant ve stylu F1, pedály, centrální přístrojový displej, pár nezbytných tlačítek, hasicí přístroj a bezpečnostní klec z vysokopevnostní oceli.

Fotogalerie

Výrobce uvádí, že nové GT3 váží 1 250 kilogramů. O výkonech, dynamických vlastnostech ani ceně se zatím nezmiňuje. Očekávaný je však výkon okolo 600 koní a cena přibližně 10 milionů korun. První vozy dorazí k zákazníkům z řad soukromých týmů na konci tohoto roku.

Od představeného soutěžního speciálu má být v příštím roce odvozena i ostrá silniční verze, ale o tradiční provedení Black Series nepůjde. Podle šéfa AMG Tobiase Moerse se vhodné označení teprve hledá. Známá je však technika. Zadní kola bude s jistotou pohánět dvakrát přeplňovaný osmiválec o objemu 4,0 litru (M178), který je už známý ze standardních verzí GT a GT S. Výkon vyladěný na přibližně 550 koní bude přenášen přes sedmistupňový automat.

V AMG si stanovili za cíl snížit pohotovostní hmotnost o 80-100 kilogramů, nejsilnější silniční „gétéčko“ by tak mělo vážit necelých 15 metráků. Výrazně by se měl oproti „obyčejným“ sourozencům naopak zvýšit přítlak. AMG proto poprvé v historii zaměstnává celý tým specialistů na aerodynamiku.

Celý balíček úprav by měl podle Moerse přinést o více než 10 sekund lepší čas na jedno kolo Severní smyčky Nürburgringu. Standardní Mercedes-AMG GT jej zvládne zajet za 7 minut a 30 sekund.





Nejčtenější

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

auto odhalení
VIDEO: Převlékání auta v podání mistra světa

Koho nebaví barva auta, může ho převléknout. Změna auta pomocí samolepicí folie je stále populárnější. Podívejte se, jak vůz převléká mistr světa v car...  celý článek

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.