Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mercedes-Benz C Coupé: elegán pro spořílky i závodníky

  0:10aktualizováno  0:10
Nové "céčkové" kupé přiváží do segmentu střední třídy kouzlo a styl dvoudveřového majestátního sourozence třídy S. A nejen to. Za opulentní vlajkovou lodí stuttgartské automobilky novinka nezaostává ani jízdní dynamikou. Řeč je samozřejmě o potentním provedení AMG C63, jehož přeplňovaný osmiválec nabízí v lepším případě až 510 koní.

Třetí karosářská verze nového Mercedesu třídy C budí na silnici zaslouženou pozornost. Elegance má na rozdávání, nepostrádá šmrnc ani sportovního ducha a její design zaujme z každého úhlu pohledu. Mnoho nových nápadů sice nepřináší, zato velmi efektně kombinuje to nejlepší, co současný stuttgartský design nabízí.

Fotogalerie

Příď je až na detaily téměř totožná se sedanem. Jiný je u všech verzí pouze nárazník opatřený většími sacími otvory a maska chladiče, která je u příplatkového paketu AMG vybavena prostorovou výplní v podobě stříbrných diamantových segmentů.

Zadní partie se asi nejvíce inspirovaly u kupé třídy S, podobné jsou totiž nejen horizontálně umístěné světlomety a koncovky výfuku zakomponované do nárazníku, ale i efektní odtrhová hrana víka zavazadlového prostoru.

S vlajkovou lodí značky je kupé s kódovým označením C205 na pohled srovnatelné i z bočního profilu. Dlouhá kapota, výrazně tvarované boky a elegantně se svažující střešní oblouk, to jsou markanty, které zdobí oba sourozence.

Mercedes-Benz C Coupé

Majestátnosti obřího S kupé „céčková“ novinka samozřejmě nedosahuje, přestože mezigeneračně solidně povyrostla. Oproti předchůdci je o 95 milimetrů delší a o 40 milimetrů širší a její rozvor se protáhl o výrazných 80 milimetrů. Vyjma výšky jsou rozměry kupé na chlup stejné se sedanem.

Dynamicky tvarovaná karosérie zaujme i propracovanou aerodynamikou. Součinitel odporu vzduchu Cx má u kupé hodnotu 0,26, což je ještě lepší výsledek než u standardního sedanu třídy C (to má ale v provedení C 220 BlueTEC Blue Efficiency Edition dokonce koeficient Cx 0,24).

Samostatnou kapitolu po stránce vzhledu představuje provedení AMG C63. To se od standardních verzí odlišuje agresivnějším předním nárazníkem, výraznými prolisy na kapotě, svalnatějšími blatníky, speciálními osmnáctipalcovými koly a řadou sportovně laděných doplňků. Pro nové kupé třídy C je k dispozici celkem 13 odstínů laku, zájemci o provedení AMG mohou vybírat z 10 barevných odstínů.

Dva plus dva, nebo čtyři

V interiéru se návrháři odvázali o něco méně. Jiná jsou jen sedadla, výplně dveří a rozvržení druhé řady sedadel, vše ostatní je shodné se sedanem a kombíkem třídy C, což vlastně vůbec nevadí. Oproti konzervativnímu a německy strohému interiéru předchůdce novinka okouzlí organickými tvary, minimalistickým stylem a velkým citem pro detail. Jelikož se většina ovládacích prvků přesunula do palubního menu, interiér působí čistě a útulně. Navigace v palubním menu zobrazeném na velkém LCD displeji ve stylu tabletu sice vyžaduje trochu cviku, ale umístění zobrazovače v zorném poli řidiče umožňuje snadné ovládání i za jízdy.

Mercedes-Benz C Coupé
Mercedes-Benz C Coupé

Interiér mimo jiné zaujme i výběrem jakostních materiálů a příkladným řemeslným zpracováním. Příjemnou atmosféru na palubě podtrhuje i ambientní osvětlení nebo špičkový audiosystém Burmester.

Mezigeneračně si C kupé polepšilo i z hlediska prostoru. Prodloužení rozvoru sice nešlo jen na vrub kabiny, přesto je těch pár centimetrů k dobru znát. Cestující vpředu si nemohou stěžovat prakticky na nic. Řidič a spolujezdec si hoví v nízko uložených sedačkách, která jsou dle provedení libovolně nastavitelná, vyhřívaná případně i klimatizovaná, a užívají si prostoru, který se hodně zvětšil i v příčném směru. V zadní dvoumístné řadě to je s prostorem samozřejmě horší. Pro nohy i v šířce ramen je tu místa dostatek, vzhledem ke klesajícímu profilu střechy je ale hlavním limitem výška. Osoby do 175 centimetrů ale do kontaktu s polstrováním střechy nepřijdou.

Zavazadlový prostor není kdovíjak objemný, s kapacitou 400 litrů sice pojme to nejnutnější, ale oproti předchůdci je celkem o 50 litrů skromnější. V modelech AMG je dokonce k dispozici jen 355 litrů. Dva standardní kufry nebo pár golfových holí pojme bez obtíží, převážení objemnějšího nákladu stejně brání malý vstupní otvor.

Šestiválce zatím jen do zámoří

Pro nové kupé třídy C je prozatím k dispozici osm pohonných jednotek. Dobrou zprávou je, že i v době downsizingu začíná paleta motorů čtyřválcem, šestiválce bychom v nabídce zatím hledali marně. Provedení s vidlicovým třílitrovým šestiválcem (M 276) označené C400 je bohužel určené výhradně pro zámořské trhy. Časem by měl nabídku mezi nejsilnějším čtyřválcem (C300) a osmiválcem AMG vyplnit šestiválec s výkonem 362 koní.

Základní motorizací je přeplňovaná jedna šestka (M 274) s výkonem 156 koní. Ze stejné rodiny motorů M 274 je i přeplňovaný zážehový dvoulitr, který je pro „céčkové“ kupé dostupný s výkony 184 (C200), 211 (C250) a 245 koní (C300). Vrchol nabídky tvoří vidlicový osmiválec AMG pro verze C63 s výkonem 476 koní a C63S s výkonem 510 koní.

Mercedes-Benz C Coupé

Vznětový motor v prémiovém kupé dnes už nikoho nepřekvapí. Ostatně i předchozí generace kupé s trojcípou hvězdou na kapotě vozila pod kapotou agregáty CDI. Naftu logicky můžete tankovat i do nového dvoudveřového céčka, přičemž v nabídce jsou opět dvě výkonové varianty osvědčeného 2,2 litrového čtyřválce (OM 651), slabší provedení s výkonem 170 (C220 BlueTEC) a 204 koní pro model C250 BlueTEC.

Jde to i bez V6, ale...

Pokud pomineme modely s označením AMG, musí se evropský zákazník prozatím spokojit s přeplňovanými čtyřválci. Nejsilnější provedení C300 nám ale ukázalo, že to jde i bez šestiválce. Přeplňovaný zážehový čtyřválec se výkonem 245 koní téměř vyrovná objemnému atmosférickému šestiválci z předchozí generace.

Díky kroutícímu momentu 370 Nm, který je dostupný prakticky od volnoběhu, motor plynule táhne a nepostrádá sílu ani chuť po otáčkách. Chybí mu však sametově hladký chod a nenucený projev šestiválce. Jistým deficitem je i drobná prodleva (turboefekt), tu však účinně maskuje sedmistupňový automat 7G-Tronic Plus, který má na dnešní poměry spíš vlažnější reakce.

Mercedes-Benz C Coupé

Hodně však záleží na zvoleném jízdním režimu. V běžném provozním módu je motor nevýrazný svým zvukem i projevem. Stačí však přepnout do režimu Sport a turbem dopovaný dvoulitr nejenže citelně ožije, ale má i příjemně temperamentní zvuk. Převodovka ho však drží možná až moc pod krkem. Často a zbytečně totiž udržuje vysoké otáčky i v době, kdy to není potřeba.

Jaký potenciál v motoru dřímá, nejlépe naznačují dynamické parametry. Kupé C300 sprintuje na stovku za rovných šest sekund a jeho let utne až omezovač na obligátní hranici 250 km/h. Odpovídající využití je samozřejmě i spotřeba. Nám se v lehce dynamickém stylu podařilo jezdit za 9,1 litru. V praxi tak nebude problém jezdit s průměrem do osmi litrů.

Protiklady se přitahují

Bi-turbodiesel vybavený systémem SCR (selektivní katalytická redukce) pro snížení emisí za pomoci močoviny (AdBlue), platí už od roku 2008 za velmi povedený agregát a o svých kvalitách nás přesvědčil i zde. Silnější verze označená C250 disponuje výkonem 204 koní a je standardně spojená s novým devítistupňovým automatem. Ten sice neřadí tak rychle, jak bychom si přáli, každá změna převodů je však velmi hladká a plynulá, jak se na mercedes sluší a patří.

Díky obrovskému kroutícímu momentu 500 Nm nemá silnější čtyřválec sebemenší problém s dynamikou. Zrychlit z klidu na stovku zvládne tohle zhruba 1 600 kilogramů těžké kupé za 6,7 sekundy a jeho maximální rychlost atakuje dvěstěpadesátku (247 km/h). Díky dvojici turbodmychadel (jedno pro nízké a druhé pro střední otáčky) motor vyniká minimální prodlevou a také mohutným zátahem, který nepolevuje téměř do 5 000 otáček. A potěší také spotřebou.

Mercedes-Benz C Coupé

Námi testovaný vůz vykazoval průměrný apetit 6,3 litrů, při klidnějším tempu tak rozhodně nebude problém srazit spotřebu i výrazně pod šest litrů. Na ekonomický provoz ostatně klade důraz také nová automatická transmise, která díky devíti převodům nemá problém udržovat motor v nízkých otáčkách. To se projevuje také na akustické pohodě v interiéru. To, že motor nespaluje benzín, ale naftu, uvnitř poznáte spíš podle omezeného rozsahu na otáčkoměru. Charakteristicky hrubý zvuk tohoto „cédéíčka“ je patrný hlavně zvenčí.

Ačkoliv je nám kupé s dieselem pod kapotou trochu proti srsti, musíme uznat, že kombinace silnějšího „blúteku“ a nového automatu na nás zapůsobila více než nejsilnější zážehové povedení.

Radost pro každý den

Čtyři litry objemu, osm válců do V, dvě turbodmychadla a výkon 510 koní, to jsou parametry motoru, který pohání brutální „céčkové“ kupé i sportovní model GT S. Ale stejné nejsou. Pod kapotou C63 S pracuje agregát M 177 (700Nm) opatřený konvenčním mazáním, „gétéčko“ se spoléhá na jednotku s označení M 178, která je o 50 Nm slabší a používá mazání se suchou klikovou skříní. Vše ostatní mají motory společné, tedy nejen techniku, ale i výbušný projev a bouřlivou zvukovou kulisu.

Máme ještě v živé paměti předchůdce s atmosférickým osmiválcem o objemu 6,2 litru, ze kterého musel řidič potenciál tak trochu dolovat, nové bi-turbo V8 servíruje to nejlepší ze sebe jako na talíři. Rozhodnout, který ze špičkových agregátů z Affalterbachu je lepší, je velké dilema. Ačkoliv milujeme charakterní atmosférické motory ze staré školy, na lehce dostupný výkon nového špičkového čtyřlitru jsme si zvykli rychle a asi bychom už neměnili.

Obří síla 700Nm dostupná v rozmezí 1 750 - 4 500 otáček propůjčuje kupé C63 S skvělou odezvu a neuvěřitelnou rychlost v kterékoliv situaci. Pokud vezmeme v potaz, že s hmotností 1 725 kilogramů to není žádný drobeček, je jeho dynamika impozantní. Z nuly na 100 km/h dokáže zrychlit za 3,9 sekundy, za dalších 10 vteřin už uhání dvoustovkou. Jen pro srovnání, sportovní model GT S je na stovce jen o desetinu rychleji!

Svou zásluhu na tom má i sedmistupňový automat AMG Speedshift MC-T, který hlavně v režimu race předvádí ten pravý cirkus v podobě efektních meziplynů a práskání do výfuku.

Příjemně nás překvapila také spotřeba. Na testovacím okruhu Ascari palubní počítač samozřejmě ukazoval apetit vysoko přes 20 litrů. Na okreskách se i při vyšším tempu spotřeba ustálila na průměrných a příznivých 12,8 litrů. Při defenzivní stylu jízdy určitě půjde spotřeba ještě o nějaký ten litr stlačit.

Tři cesty ke kvalitě

Podvozek je jednou z ozdob současné generace třídy C a ani u přitvrzeného a o 15 mm sníženého kupé tomu není jinak. I na příplatkových kolech o průměru 18 palců (standardem jsou „sedmnáctky“) je stuttgartské kupé příjemně komfortní a zároveň čitelné. Náročnější zákazníci mohou navíc sáhnout po vzduchovém podvozku AIRMATIC, který sice vyžehlí většinu drobných nerovností, ale je méně odolný vůči velkým výmolům. Přínosem systému, jehož tuhost lze nastavit podle vlastních preferencí není jen plavná jízda, ale i korekce bočních náklonů karosérie a podélného houpání.

Mercedes-Benz C Coupé

Nečekaně dobře si s nástrahami silnice poradí i sportovní provedení AMG C63 S s příplatkovými 19" palcovými koly. Důvod je zřejmý, modely AMG na rozdíl od civilních verzí nepoužívají pneumatiky runflat se zesílenými bočnicemi a jejich pláště tak dokážou pohltit větší množství nerovností.

Díky čtyřprvkové přední a pětiprvkové zadní nápravě má nové „céčkové“ kupé vždy velmi dobrou trakci a jeho kola se pevně drží asfaltu i na nerovném povrchu, „áemgéčku“ pomáhá ke skvělé přilnavosti ještě aktivní podvozek AMG Ride Control a uzávěrka zadního diferenciálu (u silnější verze s elektronicky řízenou svorností).

Lehké čtyřválcové motory pracující pod kapotou výrazně posilují obratnost tohoto elegána s hvězdou ve znaku. Na klikatých silničkách se pohybuje úžasně lehce a i při vysokém tempu velmi precizně vykružuje oblouky. U modelu AMG je větší hmota na přídi samozřejmě znát, ale že by tenhle svalovec utíkal po tečně ze zatáčky, se rozhodně říci nedá. Při adrenalinovém využití je však třeba počítat s vyšší spotřebou sportovních pneumatik.

Řízení vybavené variabilním převodem a elektrickým posilovačem klade celkem přirozený odpor a je příjemně strmé. Ve většině jízdních situacích poskytuje dostatečnou zpětnou vazbu, ve sportovním režimu by ale mohlo být nejen tužší, ale i komunikativnější, třeba jako u verzí AMG.

Resumé

Nový Mercedes třídy C kupé představuje velmi vyvážený mix komfortu a dynamiky zabalený ve velmi šmrncovní karosérii. K příjemným vlastnostem stuttgartského kupé patří i jistá nenucenost, díky které si za volantem užijete každý kilometr a je přitom úplně jedno zda pojedete tempem závodníka nebo víkendového výletníka, s dieselem či osmiválcem.

Ceny na českém trhu začínají na 957 110 Kč (C180), za impozantní stroj AMG C63 S zaplatí zákazníci minimálně 2 274 800 Kč.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.