Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Válka o klimatizaci končí, Mercedes vyvinul nový způsob chlazení

aktualizováno 
Automobilka Mercedes-Benz ukončuje válku o chladivo v klimatizačních jednotkách. Firma, která z bezpečnostních důvodů odmítala přejít na nové syntetické chladivo s menším dopadem na životní prostředí, na něj nakonec částečně přejde. Vybrané modely dostanou nejnovější klimatizaci s oxidem uhličitým.

Mercedes-Benz třídy S bude první vůz, který dostane klimatizaci s náplní CO2. | foto: Mercedes-Benz

Aféra týkající se nového chladiva do klimatizací má po dlouhých měsících rozuzlení. Mercedes-Benz, který odmítal nové syntetické chladivo R1234yf nasadit kvůli obavám o bezpečnost, našel řešení, jak se nové legislativě podřídit. Součástí strategie bude jak nové chladivo, tak řešení, které považuje Mercedes za lepší. A to klimatizace s náplní CO2.

Fotogalerie

Automobilka nasadí zcela nové klimatizace s CO2 od roku 2017 v modelech třídy E a S, ty budou vůbec prvními automobily s takovou jednotkou. Mercedes se chlubí, že vývoj proběhl v rekordním čase a že nová jednotka splňuje nejpřísnější bezpečnostní standardy a zároveň nároky na ochranu životního prostředí. Klimatizační jednotky s CO2 se dosud v osobních automobilech nepoužívaly, a to především proto, že vyžadují odlišnou konstrukci.

Může vás zajímat

Mercedes Třída B 180 CDI 2012

Mercedes Třída B 180 CDI 2012

Cena 430.000,-Kč včetně DPH

Více na Automodul.cz.

Systém pracuje s tlakem 100 barů, což je desetinásobek oproti stávajícím klimatizačním jednotkám se starým chladivem R134a, které bude od roku 2017 zakázáno. Používat se totiž musí látky, které na rozdíl od něj mají menší dopad na životní prostředí, konkrétně že méně přispívají ke globálnímu oteplování. Nová klimatizace má zcela odlišně řešená těsnění, hadice a potrubí. Během vývoje došlo ke standardizaci určitých prvků v rámci norem DIN, takže klimatizace s tímto chladivem budou moci vyrábět i další výrobci. Německá automobilka tvrdí, že standardizace umožní rychlé zavedení nových jednotek do praxe.

Na druhou stranu i sám Mercedes ví, že zavedení nebude tak extrémně rychlé, aby stihl novou klimatizací vybavit celou flotilu vozů. Proto bude muset nasadit i chladivo R1234yf, kterému se tak bránil a kvůli kterému se dohadoval s úřady a vymýšlel různé triky, jak povinnost obejít. Byla z toho mezinárodní roztržka, při které například francouzské úřady blokovaly prodeje nových mercedesů.

Jenže i to si vyžádá speciální technická řešení, protože Mercedes jednoduše nové náplni nedůvěřuje a považuje ji za potenciálně nebezpečnou. Podle inženýrů automobilky totiž za určitých podmínek při havárii hrozí vznícení nového chladiva.

A tak Mercedes přijal technická opatření, která mají riziko vzniku požáru eliminovat. Patentované řešení má zaručit, že v případě havárie bude uniklé chladivo smíchané se vzduchem odděleno od horkých částí motoru. Navíc je v motorovém prostoru ukryta ještě náplň argonu, který má jakožto inertní plyn při havárii zajistit dodatečné ochlazení určitých míst. Mercedes tak chce zajistit maximální bezpečnost svých vozů.

Z dlouhodobého hlediska ovšem firma považuje za definitivní řešení právě klimatizace s CO2, a je tak možné, že v průběhu let se postupně dostanou do celé flotily vozů.





Nejčtenější

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

Kawasaki Z 650
Pokušitel i učitel. Kawasaki Z 650 okouzlí lehkostí a ovladatelností

V nabídce Kawasaki vyplnil Z 650 místo po superpopulární ER6n. To mu situaci rozhodně neusnadňuje. Svádí to k neustálému poměřování, ale stačí se projet a...  celý článek

Sraz Volkswagenů Brouk na pražském Vítkově
Praha plná brouků. Legendární auta na srazu sprintovala i plavala Vltavou

Už pošestnácté patřila Praha nejslavnějšímu autu světa. Broučí sraz v modřanském Freestyle parku byl i přes nepřízeň počasí opět náramná podívaná. Tradičním...  celý článek

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Aston Martin Virage
Autofotka týdne: Úplně první Aston Martin Virage je perla českých garáží

Aston Martin Virage nedosahuje takového věhlasu jako předchozí typ V8, který nahradil v roce 1988. Nízký počet vyrobených kusů z něj ovšem dělá exkluzivní...  celý článek

Další z rubriky

auto odhalení
VIDEO: Převlékání auta v podání mistra světa

Koho nebaví barva auta, může ho převléknout. Změna auta pomocí samolepicí folie je stále populárnější. Podívejte se, jak vůz převléká mistr světa v car...  celý článek

V Brně se pro řidiče otevřel parkovací dům Domini Park v Panenské ulici v...
Fejeton: Parkovací domy jsou oříšek i pro Superwoman

Nedávno do kin vstoupil hororový film o muži, jehož osobnost je rozpolcená do 23 různých lidí. Zajímavé. Když mám už 23 osobností, je o tom film. Že si my ženy...  celý článek

(ilustrační snímek)
Jste na silnici nebezpeční? Podívejte se pravdě do oka

Každý druhý řidič vidí špatně a většinou o tom neví, nebo si to nechce připustit. Vyzkoušejte si, jak jste na tom vy. Redakce iDNES.cz vám přináší domácí test...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.