Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Válka o klimatizaci končí, Mercedes vyvinul nový způsob chlazení

aktualizováno 
Automobilka Mercedes-Benz ukončuje válku o chladivo v klimatizačních jednotkách. Firma, která z bezpečnostních důvodů odmítala přejít na nové syntetické chladivo s menším dopadem na životní prostředí, na něj nakonec částečně přejde. Vybrané modely dostanou nejnovější klimatizaci s oxidem uhličitým.

Mercedes-Benz třídy S bude první vůz, který dostane klimatizaci s náplní CO2. | foto: Mercedes-Benz

Aféra týkající se nového chladiva do klimatizací má po dlouhých měsících rozuzlení. Mercedes-Benz, který odmítal nové syntetické chladivo R1234yf nasadit kvůli obavám o bezpečnost, našel řešení, jak se nové legislativě podřídit. Součástí strategie bude jak nové chladivo, tak řešení, které považuje Mercedes za lepší. A to klimatizace s náplní CO2.

Fotogalerie

Automobilka nasadí zcela nové klimatizace s CO2 od roku 2017 v modelech třídy E a S, ty budou vůbec prvními automobily s takovou jednotkou. Mercedes se chlubí, že vývoj proběhl v rekordním čase a že nová jednotka splňuje nejpřísnější bezpečnostní standardy a zároveň nároky na ochranu životního prostředí. Klimatizační jednotky s CO2 se dosud v osobních automobilech nepoužívaly, a to především proto, že vyžadují odlišnou konstrukci.

Může vás zajímat

Mercedes Třída B 180 CDI 2012

Mercedes Třída B 180 CDI 2012

Cena 430.000,-Kč včetně DPH

Více na Automodul.cz.

Systém pracuje s tlakem 100 barů, což je desetinásobek oproti stávajícím klimatizačním jednotkám se starým chladivem R134a, které bude od roku 2017 zakázáno. Používat se totiž musí látky, které na rozdíl od něj mají menší dopad na životní prostředí, konkrétně že méně přispívají ke globálnímu oteplování. Nová klimatizace má zcela odlišně řešená těsnění, hadice a potrubí. Během vývoje došlo ke standardizaci určitých prvků v rámci norem DIN, takže klimatizace s tímto chladivem budou moci vyrábět i další výrobci. Německá automobilka tvrdí, že standardizace umožní rychlé zavedení nových jednotek do praxe.

Na druhou stranu i sám Mercedes ví, že zavedení nebude tak extrémně rychlé, aby stihl novou klimatizací vybavit celou flotilu vozů. Proto bude muset nasadit i chladivo R1234yf, kterému se tak bránil a kvůli kterému se dohadoval s úřady a vymýšlel různé triky, jak povinnost obejít. Byla z toho mezinárodní roztržka, při které například francouzské úřady blokovaly prodeje nových mercedesů.

Jenže i to si vyžádá speciální technická řešení, protože Mercedes jednoduše nové náplni nedůvěřuje a považuje ji za potenciálně nebezpečnou. Podle inženýrů automobilky totiž za určitých podmínek při havárii hrozí vznícení nového chladiva.

A tak Mercedes přijal technická opatření, která mají riziko vzniku požáru eliminovat. Patentované řešení má zaručit, že v případě havárie bude uniklé chladivo smíchané se vzduchem odděleno od horkých částí motoru. Navíc je v motorovém prostoru ukryta ještě náplň argonu, který má jakožto inertní plyn při havárii zajistit dodatečné ochlazení určitých míst. Mercedes tak chce zajistit maximální bezpečnost svých vozů.

Z dlouhodobého hlediska ovšem firma považuje za definitivní řešení právě klimatizace s CO2, a je tak možné, že v průběhu let se postupně dostanou do celé flotily vozů.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.