Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mercedes E je přehlídkou techniky budoucnosti, řidič má vedlejší roli

aktualizováno 
Pátou generaci populárního manažerského sedanu výrobce prezentuje předně jako nositele špičkových technologií autonomního řízení. Ale řidiči, kteří se raději spoléhají na vlastní schopnosti, určitě více ocení, že nová třída E nejen dobře vypadá, ale i skvěle jezdí.

Mercedes-Benz třídy E | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Při osobním kontaktu s novým stuttgartským sedanem asi kdekoho napadne, že designérům od Mercedesu došly nápady. Ale skutečnost, že „éčko“ navenek vypadá jako zvětšený model třídy C, jehož vhled je navíc značně inspirovaný vlajkovou lodí S, má svůj význam.

Fotogalerie

Zákazníkům se aktuální sedany od Mercedesu líbí, tak proč riskovat u tak klíčového modelu. Ostatně princip jednotného vzhledu úspěšně používají i obě konkurenční německé prémiové značky BMW s Audi.

Překvapení se nekoná

Navzdory neoriginálnímu vzhledu je novinka i navenek propracovaná do detailu. Karoserie má velmi elegantní siluetu, vyvážené proporce a hlavně v provedení Exclusive s hvězdou umístěnou na kapotě vypadá velmi důstojně. A pochlubit se může i výtečnou aerodynamikou s koeficientem odporu Cd 0,23, kterou má na svědomí i špičkové spasování jednotlivých dílů karoserie.

Mercedes-Benz třídy E

Rozměry mezigeneračně narostly především do délky (+43 mm), v ostatních směrech jsou změny jen o několik milimetrů. O výrazných 65 milimetrů se naopak prodloužil rozvor, což se příznivě projevilo v prostoru na palubě.

Junior S Klasse

V interiéru se nová třída E inspirovala hlavně vlajkovou lodí značky, třídou S. Masážní sedadla s tzv. lávovými kameny nebo parfémový osvěžovač vzduchu tu sice nenajdete, ale nic podstatného řidiči ani posádce rozhodně chybět nebude.

Obrovský krok vpřed udělal vnitřní prostor především po vizuální stránce. Na špičkové zpracování a kvalitní přírodní materiály jsme u Mercedesu zvyklí, ale až dosud interiéru oblíbeného manažerského vozu chyběl výraznější styl. Tady už páté generaci nelze nic vyčítat. Pocit nefalšovaného luxusu a solidnosti na člověka dýchne už při otevření dveří. Na palubě panuje mimořádně příjemná a vzdušná atmosféra, podpořená elegantními oblými křivkami, propracovanými detaily a vkusně vybranými materiály a barvami. Samozřejmostí je množství odkládacích přihrádek a kapes, špičkový audiosystémem od firmy Burmester nebo efektní ambientní osvětlení.

Mercedes-Benz třídy E

Dominantou kokpitu je stejně jako v případě nejvyššího modelu minimalistická přístrojová deska se dvěma širokoúhlými 12,3" velkými displeji (u některých verzí za příplatek), které potěší nejen pohlednou grafikou, ale i vysokým kontrastem. Moderní palubní systém nabízí podobné možnosti nastavení, ale jeho ovládání pořád nepatří mezi nejintuitivnější.

Z hlediska prostoru nemá interiér prakticky žádné slabiny, čtyřem dospělým pasažérům poskytne nebývalý cestovní komfort i na dlouhých cestách. S menším uskromněním se uvnitř samozřejmě usadí i pět průměrně vzrostlých osob. Zavazadlový prostor si objemem 530 litrů u sedanu mezigeneračně nepatrně pohoršil, ale má skladnější tvar a snadnější přístup.

Zvolna do výroby

Od dubnového uvedení na trh je k dispozici zatím jen trojice motorů. Paletu zážehových motorů aktuálně pokrývá jen přeplňovaný zážehový dvoulitr (E200), zájemci o vznětový agregát mohou vybírat mezi zcela novým dvoulitrovým čtyřválcem (E220 d) a šestiválcem o objemu 3,0 litru (E350 d). Potvrzené verze E300, plug-in hybrid E350 e a zážehový šestiválec E400 s pohonem všech kol 4Matic přijdou na trh později. V budoucnu rozšíří nabídku ještě výkonné varianty AMG E43 a AMG E63 a další čtyři civilnější verze z opačného konce nabídky. Všechny tři aktuálně dostupné motorizace jsou standardně spojené s moderní samočinnou převodovkou vybavenou devíti převody, manuální šestistupňové ústrojí se jako standard objeví u vybraných zážehových verzí nejdříve ve třetím čtvrtletí letošního roku a s dieselovými motory až příští jaro.

Mercedes-Benz třídy E
Mercedes-Benz třídy E
Mercedes-Benz třídy E

Čtyřválce potěší, šestiválce nadchnou

Pod kapotou nové třídy E slaví svou premiéru dvoulitrový vznětový čtyřválec, který po letech nahrazuje oblíbenou jednotku o objemu 2 143 cm3. Moderní hliníkový agregát s ocelovými písty pohybujícími se ve válcích upravených nanotechnologií zaujme nejen kultivovaným chodem s minimálním přenosem vibrací, ale i svým silovým projevem. V aktuálně jediné dostupné specifikaci (E220d) nabízí nejen 143 kW (195 koní) výkonu, ale i solidní kroutící moment 400 Nm, čímž předčí i provedení E250 BlueTEC v minulé generaci, a to i dynamicky. E220 d zvládne sprint z klidu na 100 km/h o půl sekundy rychleji, za 7,3 sekundy, a dosahuje maximální rychlosti 240 km/h.

Pochvalu zaslouží i výtečné odhlučnění. Dieselový čtyřválec totiž při klidné ustálené jízdě prozrazuje prakticky jen ručička na otáčkoměru. Ale hrubší zvuk který byl specifický pro předchozí common-railový čtyřválec, u novinky neuslyšíte ani při vyšší zátěži.

Příkladná je ve většině situací i spolupráce s novým automatem 9G-Tronic, při vyšších rychlostech přijdou vhod i jeho dlouhé převody. Třeba při dálničních 130 km/h motor točí jen 1500 otáček. V jízdních režimech ECO a Comfort sází převodovka na hladkou a velmi plynulou změnu převodových stupňů. Pokud voličem systému Dynamic Select vyberete některý ze dvou sportovních režimů, motor citelně ožije, ale převodovka se při bleskové změně převodů občas neubrání zaváhání při podřazování.

Mercedes-Benz třídy E

Ještě sametovější projev má silnější vznětové provedení 350d s vidlicovým šestiválcem o objemu 3,0 litru a jako bonus je tu i výtečná dynamika. Motor má díky 258 koním a mohutnému kroutícímu momentu 620 Nm dostatečnou výkonovou rezervu, což se k ležérnímu cestovnímu charakteru „éčka“ velmi hodí. Stačí však přišlápnout plynový pedál a nejsilnější dieselové provedení se s noblesní lehkostí a typickým šestiválcovým hukotem žene vpřed jako utržené ze řetězu. Vždyť stovku pokoří za 5,9 sekundy.

Dobrý dojem na nás udělalo i základní provedení se zážehovým agregátem (200), který z dvoulitrového objemu poskytuje 135 kW (184 k) výkonu. Ačkoliv je jeho dynamika z testované trojice nejslabší, pro většinu uživatelů, kteří nejezdí úplně ostře, bude více než dostatečná.

Úplně z jiného těsta je provedení E 400 4Matic, které v druhé polovině roku rozšíří nabídku na opačném konci. Moderní vidlicový šestiválec s výkonem 245 kW (333 k) má nejen dostatek síly v kterékoliv jízdní situaci, ale i krásný zvuk ve vysokých otáčkách.

Příjemně nás překvapilo také hybridní provedení 350e, složené ze zážehového dvoulitru a elektromotoru. Hnací soustava s celkovým výkonem 210 kW (286 K) má solidní potenciál i pro dynamický styl jízdy, ale výhody tohoto systému jsme nejvíce ocenili při dálniční „plavbě“. Baterie, které lze dobíjet i z elektrické sítě (Plug-in) mají celkovou kapacitu 6,2 kW/h a podle výrobce vystačí na 30 kilometrů bezemisního provozu. Nám se bez většího odříkání podařilo ujet čistě na elektřinu zhruba 20 kilometrů a z testovací, převážně mimoměstské trati jsme se vrátili s příznivou kombinovanou spotřebou 4,9 litru. Švédská posádka se ze stejného, asi šedesátikilometrového okruhu vrátila s rekordním průměrem 2,8 litru naturalu na sto kilometrů.

Mercedes-Benz třídy E
Mercedes-Benz třídy E

Různé barvy znázorňují odlišné materiály použité na karoserii. Je to jen model, reálná karoserie tak strakatá není.

Hbitější i komfortnější

Doménou nového Mercedesu třídy E jsou komfortní jízdní vlastnosti. Pro různě náročné zákazníky připravil stuttgartský výrobce tři typy podvozků. Standardem je tlumení zajištěné vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči, za příplatek je k dispozici provedení s adaptivními tlumiči nebo špičkové multikomorové vzduchové odpružení nazvané Air Body Control. To se stará nejen o mimořádný komfort tlumení, ale díky automatické nivelaci zajišťuje i příčnou a podélnou stabilitu vozu. Pátá generace manažerského sedanu po asfaltu doslova pluje a nenechá se vyvést z míry ani na větších nerovnostech. Tradičně skvělá je i směrová stabilita vozu při vysokých rychlostech.

Použitím moderních materiálů se ve srovnání s předchůdcem podařilo ušetřit až 100 kg pohotovostní hmotnosti a citelně se mezigeneračně zlepšila také torzní tuhost celého skeletu. Díky nižší hmotnosti a lehčím motorům na přídi je novinka také o poznání obratnější. V zatáčkách navíc vzduchový systém aktivně potlačuje boční náklony, čímž zvyšuje stabilitu vozu, ale snižuje vnímanou rychlost. Při rychlých změnách směru navíc ani nepoznáte, že řídíte téměř pětimetrový sedan. Příjemně neutrální charakter si „éčko“ totiž zachovává i při vyloženě sportovním stylu jízdy.

Zpátky na vrcholu

Mercedes Benz byl v automobilové historii průkopníkem řady bezpečnostních systémů, ale na přelomu tisíciletí začal jeho technologický náskok pomalu uvadat. Nové E teď dokazuje, že trojcípá hvězda je zpět na vrcholu technického pokroku. Z hlediska bezpečnostních a asistenčních systémů totiž nová třída E představuje opravdovou revoluci. Kromě obvyklých brzdových, stabilizačních a trakčních systémů je vybavena nejen armádou asistenčních prvků použitých v Mercedesu třídy S, ale nabízí i systémy zcela nové a pokrokovější. Novinkou jsou třeba airbagy v bezpečnostních pásech, snižující riziko poranění hrudníku při kolizi, přední světlomety složené z 84 LED zdrojů, které nijak neoslňují ostatní řidiče, systém komunikace mezi vozy Car-to-X nebo množství systémů pro autonomní řízení nebo parkování.

Ceny na českém trhu začínají na částce 1 188 220 korun (model E 200 s převodovkou 9G-Tronic).

Nové bezpečnostní systémy Mercedesu třídy E

Drive Pilot
Systém samočinné jízdy dokáže udržovat směr i v případě, kdy na vozovce chybí podélné značení. Ve spolupráci s adaptivním tempomatem systém sleduje stopu vepředu jedoucího vozu a případné další překážky a na základě vyhodnocených dat upravuje směr i bezpečný odstup. Systém je aktivní až do rychlosti 130 km/h a přičemž do 40 km/h nevyžaduje ani držení volantu

Steering Pilot
Systém samočinného řízení dokáže měnit směr i bez řidičova zásahu do řízení. Pro změnu jízdního pruhu stačí na dobu dvou sekund pouze aktivovat příslušná směrová světla a vůz provede manévr automaticky. Systém ve spolupráci s adaptivním tempomatem a systémem na udržování jízdního pruhu monitoruje okolí vozu a vyhodnocuje dopravní situaci, aby neohrozil ostatní řidiče.

Active Braking Assist
Úkolem aktivního brzdového asistentu je upozornit řidiče na hrozící nebezpečí, odvrátit kolizi, případně snížit její následky. Systém je aktivní od 7 do 250 km/h a za ideálních podmínek dokáže zabránit srážce se stojícím vozem nebo chodcem do 70 respektive 65 km/h. Systém za pomoci senzorů, radaru a kamer monitoruje i okolí křížících se komunikací a plnou aktivací brzdového systému dokáže až do rychlosti 70 km/h předejít případným nehodám s vozy přijíždějícími z bočních směrů.

Evasive Steering Assist
Asistent na podporu vyhýbacího manévru doplňuje funkci detekce chodců a pomáhá v případě, kdy řidič úmyslně, nebo instinktivně zahájí úhybný manévr v nebezpečné situaci. Systém přesně spočítá otočení volantu nutné k odvrácení střetu a v případě potřeby provede nezbytné směrové korekce.

Parking Pilot
Samočinný parkovací systém dokáže automaticky zaparkovat i vyparkovat vůz z podélného i příčného stání či garáže. Ve verzi s 360° kamerou lze parkovací manévr provádět i zvnějšku. Jako ovladač poslouží jakýkoliv chytrý telefon s příslušnou aplikací (operační systém Android nebo iOS) a spárovaný se systémem vozu. Telefon lze navíc využít i jako dálkové ovládání centrálního zamykání.

Car-To-X-Communication
Jeho prostřednictvím je řidič v dostatečném předstihu informován o potenciálně nebezpečné situaci nebo provozních podmínkách na trase. Systém včasného varování přijímá aktuální informace od ostatních vozů a také odesílá data vozům v okolí, pokud sám odhalí potenciální nebezpečí. Senzory, radar nebo kamery integrované ve voze dokážou automaticky detekovat různé zdroje nebezpečí, jako jsou klimatické podmínky nebo překážky v provozu. Car-to-X komunikace pracuje na pozadí a nijak nerozptyluje řidiče, příjem a odesílání informací probíhají prostřednictvím mobilního telefonu integrovaného do vozu. V případě potřeby mohou být informace o nebezpečí odeslány i manuálně z podnětu řidiče.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.