Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mercedes budoucnosti má karoserii z rostlin a váží míň než trabant

aktualizováno 
S Mercedesem Biome se na silnicích nesetkáme, tedy určitě ne v nejbližší době. Ovšem jednou mohou mít karoserii z rostlin běžné mercedesy.

Mercedes-Benz BIOME | foto: Mercedes-Benz

Studie Mercedes Biome není návrhem auta blízké budoucnosti, je to kreativní designérské cvičení pro soutěž Los Angeles Design Challenge. V kontextu ostatních soupeřů v soutěži ani nevypadá tak excentricky, drží se čtyř kol a uzavřené karoserie. Zobrazený prototyp dokonce ani není funkční, je to jen maketa v měřítku 1:1.

Mercedes-Benz BIOME

Přesto si prototyp zaslouží pozornost. Má totiž ultralehkou stavbu, celý vůz váží jen 394 kilogramů. Nízká hmotnost byla ostatně limitem pro soutěžní exponáty, žádný exponát nesměl vážit více než 454 kilogramů, což je v přepočtu 1 000 liber. Pro porovnání, běžná auta velikosti Fordu Focus dnes váží okolo 1 200 až 1 500 kilogramů, velké limuzíny pak až dvě tuny. A letitý Trabant 601 s karoserií obsahující bavlněná vlákna vážil 620 kilogramů. I z tohoto pohledu je studie Mercedesu opravdu superlehkým autem a přitom by se do něj měli vejít čtyři pasažéři.

Lehkou a přitom pevnou konstrukci karoserie zajišťují panely z kompletně recyklovatelného materiálu, kterým jsou rostlinná vlákna zpracovaná kompozitní metodou, tedy podobný způsob jako u trabantu, jen pravděpodobně mnohem ekologičtějším procesem a se zcela odlišnými vlastnostmi, co se pevnosti týče. Na materiálech, které by nahradily drahou ocel pracují výrobci po celém světě. Právě kompozity a biomateriály jsou mezi vynálezci v kurzu. V některých autech najdeme materiály přírodního původu už teď, je tedy možné, že se mercedesu s "rostlinnou" karoserií dočkáme.

Mercedes-Benz BIOME

Karosérie má tvary jak z filmu o Batmanovi, i když po větším faceliftu by se z ní mohl vyklubat tvar moderního sporťáku. Trochu problematické jsou ale rozměry auta, délka 4,02 metru je v pořádku, ale šířka 2,5 metru je pro běžný provoz poněkud moc. Běžná auta se vejdou do dvou metrů, s Mercedesem Biome by se tak prakticky nedalo příčně zaparkovat. S tím si ale nějaký Batman asi hlavu lámat nebude.

Futuristický je nejenom vnější kabát studie, ale také vnitřní uspořádání kabiny. Vejdou se do ní čtyři cestující, což bylo mimo jiné v zadání soutěže Los Angeles Design Challenge. Ale sedí se poněkud jinak, než je dnes obvyklé. Řidič sedí vpředu osamoceně, další dva pasažéři vedle sebe se vezou za ním a vše zcela vzadu kontroluje pasažér poslední. Možná je nové uspořádání vhodné pro rodiny se dvěma dětmi, které může jeden z rodičů zezadu lépe kontrolovat než z obvyklého sedadla spolujezdce vedle řidiče. A nebo je to jen další bezdůvodný designérský výstřelek. Vyberte si.

Mercedes-Benz BIOME

Ostatně šéf projektu Hubert Lee z kalifornského designového studia Mercedesu tvrdí, že biome je opravdu jen výplodem fantazie designérů a s realitou nemá nic společného. Ani další soutěžící projekty (stránky soutěže ZDE) nemají s realitou nic společného. Maybach DRS vypadá jako přívěsný vozík za motorku, Cadillac Aera a Honda Air mohou s mercedesem soutěžit o přízeň Batmana a jeho družiny a snad jedině Volvo Air by s přimhouřením obou očí mohl představovat budoucí malý roadster.

Autoři:




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.