Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mercedes C je milovník benzinek z vůle euroúředníka

Model C je jedním z nejdůležitějších mercedesů v nabídce a dealeři na něj už sbírají objednávky. Čtenář iDNES.cz auto nachytal při nočních testech u Stuttgartu. Nepříjemným překvapením je miniaturní nádrž, vynucená stále přísnějšími normami.
Nový Mercedes třídy C při testování u Stuttgartu

Nový Mercedes třídy C při testování u Stuttgartu | foto: Jakub Novotnýpro iDNES.cz

Největším motorem pokroku ve vývoji automobilů je dnes Brusel. Úředníci tlačící stále dolů limity vypouštěných emisí nutí výrobce k obrovským investicím do vývoje motorů. A také do hledání skulin.

Jestli jde kvůli legislativě vývoj správným směrem, to je otázka. Každopádně to velmi účinně trénuje kreativitu vývojářů. Mercedes patřil vždy k nositelům pokroku. U nového C se však i on uchýlil k fintě. Nutno uznat, že zatím neobjevené.

Největší potíží je dnes limit emisí CO2 ve výfukových plynech. Jejich množství je přímo závislé na množství spotřebovaného paliva. Motoráři tak dnes kouzlí se spotřebou.

Nový Mercedes třídy C při testování u Stuttgartu

Ale hlavně s tou naměřenou oficiálními normovanými postupy. Běžný uživatel pak zjišťuje, že stopadesátikoňové auto vypije průměrně osm až devět litrů benzinu, ať je staré rok, či dvacet let.

Měření spotřeby udávané v technické specifikaci totiž probíhá v laboratorních podmínkách a ty jsou velmi vzdálené reálnému provozu. Navíc jsou dnešní auta laděna právě na tento laboratorní cyklus. Řídící jednotka motoru například umí poznat, že právě probíhá měření emisí předepsaným způsobem a přizpůsobí chování motoru tak, aby "žral" co nejméně.

Jenže konstruktérům už začínají docházet nápady a v dalším stlačování spotřeby jim dost překáží fyzika. A tak hledají, jak vyzrát na regule, jinde. 

V předpisu pro měření spotřeby a potažmo emisí je také definováno, jak musí být auto "vyzbrojeno". Má mít mimo jiné natankováno 90 % objemu nádrže. To lidi u Mercedesu zaujalo. Palivo totiž něco váží a každý ušetřený kilogram jde k dobru. A čím méně toho musí motor táhnout, tím méně sil potřebuje. Nová auta tak dnes hubnou, třeba nové céčko oproti předchůdci o 75 kilogramů.

A hubne i na nádrži. Nádrž nového céčka o objemu 41 litrů je toho důkazem. Všiml si toho v německém ceníku mercedesu britský magazín autocar. Dosud měl tento mercedes nádrž o objemu 59 litrů. Server automodul.cz si všímá, že podobný objem nádrže má třeba kapesní Nissan Micra, ale céčko je o tři kategorie větší a o třetinu delší auto.

"Podle evropských předpisů se však hmotnost měří při 90 % naplnění nádrže a k tomu se připočítává hmotnost řidiče 75 kg. Za dané situace je díky menší nádrži oproti předchůdci Mercedes třídy C oficiálně o 12 kg lehčí," vypočítává automodul.cz. Namísto 53,1 litrů paliva má natankováno při testu spotřeby jen 36,9 litru.

Mohlo by se zdát, že malá nádrž nevadí, vždyť v Česku je benzinka na každém rohu. Jenže zaprvé nikoho moc nebaví často zajíždět k pumpě a zadruhé zrovna v Německu je síť čerpaček o poznání řidší. Když jedete z Berlína na Rujanu, nepotkáte ji přes tři sta kilometrů. Když s trochu výkonnějším céčkem pojedete po německé dálnici, kde ještě stále narazíte na úseky bez rychlostního limitu, máte to tak od benzinky k benzince. A rozhodně nepočítejte, že pojedete nějak extra rychle. Jen pro upřesnění: ze 41 litrů objemu nádrže počítá Mercedes 7 litrů na rezervu.

Menší nádrž a další fígly sice papírovou spotřebu nového C snížily, ale v reálném provozu s tak nízkou spotřebou nepočítejte.

U Mercedesu však naštěstí nejsou padlí na hlavu jako v Bruselu, a tak nabízejí v Německu za příplatek 59,5 eur (asi 1 600 korun) nádrž zvětšenou na 66 litrů. A podle českého ceníku platného od 12. února ji dostanou bez příplatku všechna céčka pro náš trh.

V německém závodě v Brémách spustili výrobu Mercedesu třídy C 4. února 2014. Nové céčko už je v Česku k objednání. Ceny začínají na 837 tisících, zatím jsou k mání jen tři čtyřválcové motory. A výhradně jen verze sedan, kombík dorazí s odstupem.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...