Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mercedes F400 Carving - zatáčky jsou můj živel

  19:02aktualizováno  19:02
Jednou z opravdových lahůdek letošního autosalonu v Brně byl i netradiční sporťák ze Stuttgartu. I když tato studie nepatří k nejčerstvějším stylistickým a technickým výstřelkům, mohli tento stříbrný šíp tuzemští návštěvníci spatřit na našem území vůbec poprvé.
Mercedes-Benz F400 Carving - čelní pohled

Mercedes-Benz F400 Carving - čelní pohled - Dvoumístný koncept budil zasloužený zájem všech návštěvníků. | foto: František DvořákiDNES.cz

Technici Mercedesu v případě carvingu konečně popustili uzdu své fantazii a vytvořili veselé a avantgardní auto bez distingovaně povýšeného výrazu vlastního sériové produkci.

Dvoumístná stíhačka s přistřiženými křídly se však nechlubí pouze efektním kabátkem. To nejlepší a nejzajímavější se skrývá na podvozku. Jízda s tímto vozem, díky speciálně řešenému podvozku s měnitelným postavením kol vůči vozovce, připomíná jízdu po kolejích.

Ne nadarmo si proto Mercedes vypůjčil pojmenování své studie od sjezdových lyží - oboje "sportovní náčiní" totiž perfektně drží stopu - lhostejno jedete-li zatáčkou v Mercedesu, nebo vykrajujete-li efektní oblouky na lyžích.

Studie F400 Carving je vybavena propracovaným systémem, který u kol sledujících vnější poloměr zatáčky mění podle jízdní situace jejich odklon až do maximální výchylky 20 stupňů. Proměnná geometrie ve spolupráci se speciálně vyvinutými pneumatikami dokáže přenášet o 30 procent větší boční síly než jaké zvládá konvenční podvozek.

Díky aktivní změně postavení kol dosahuje carving příčného zrychlení až 1,28 g, čímž překonává klasické sportovní vozy o více než 25 procent. Nezanedbatelný je též kladný vliv na bezpečnost. Větší boční síly přenášené pneumatikou zlepšují kontakt s vozovkou a tím i stabilitu vozu.

Předpokladem pro využití potenciálu avantgardní konstrukce podvozku jsou speciální pneumatiky s asymetrickým běhounem. Jakmile se kola na vnější straně zatáčky ze svého kolmého postavení naklopí, pneumatika se začne odvalovat po vnitřní straně lehce zaobleného běhounu, jehož dezén a složení směsi jsou speciálně vyvinuté pro rychlou jízdu v carvingu. Středová a vnější část běhounu pak mají standardní profil a dezén.

Mimo vyšší stability při rychlých průjezdech zatáčkou přináší aktivní podvozek i nárůst aktivní bezpečnosti. Při hrozícím smyku se kola citelně naklopí a tím zvýší boční vodící síly. Nezbytným pomocníkem je i elektronika v podobě stabilizačního systému ESP. Rychlé naklopení kol při nouzovém brzdění přenáší stopu do oblasti měkké směsi pneumatiky. Na zabrzdění ze stokilometrové rychlost tak potřebuje carving o asi 5 metrů kratší brzdnou dráhu.

Kromě aktivního řízení nastavení sklonu kol nabízí F400 i další zajímavá řešení, která se pravděpodobně co nevidět objeví v modelech s hvězdou na kapotě (a doufejme, že ne jen u nich). K nejzajímavějším patří bezesporu elektronické řízení vozu (pracuje bez mechanických částí). Pohyby volantu jsou snímány čidly, která zásobují informacemi řídící jednotku. Ta příkazy zpracuje a předává dál elektricky řízené převodovce řízení.

Pozornost si zaslouží i hydropneumatické odpružení, které mění nastavení tuhosti podvozku podle aktuální situace. Světlo přiváděné k jednotlivým světlometům optickými vlákny z jediného společného zdroje úplnou novinkou není. Čím je však systém osvětlení jedinečný je další světlomet namířený do strany, který se zapíná při jízdě do zatáčky.





Nejčtenější

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Polo
Nový VW Polo je venku, rovnou i jako 200koňové GTI

Dvě stovky koní měl před deseti lety Volkswagen Golf GTI, teď má stejný výkon o třídu menší model Polo. Druhý nejdůležitější model německé značky (právě po...  celý článek

Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Nové Audi A8 je nejmodernější auto světa, už jsme v něm seděli

Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky. Model patřící společně s BMW řady 7 a...  celý článek

Nový facelift Škoda Rapid Spaceback
Vylepšený rapid je venku: tříválcové TSI a internet na palubě

Rapid se po pěti letech dočkává faceliftu. Škoda představuje oficiálně první fotky a informace. Obě karosářské verze rapidu liftback i spaceback (hatchback)...  celý článek

Škoda Octavia 2.0 TDI 2016 ·
Škoda Octavia 2.0 TDI 2016 ·

r.v. 2016, naj. 26 010 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.