Mercedes-Benz F400 Carving - čelní pohled

Mercedes-Benz F400 Carving - čelní pohled - Dvoumístný koncept budil zasloužený zájem všech návštěvníků. | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Mercedes F400 Carving - zatáčky jsou můj živel

  • 18
Jednou z opravdových lahůdek letošního autosalonu v Brně byl i netradiční sporťák ze Stuttgartu. I když tato studie nepatří k nejčerstvějším stylistickým a technickým výstřelkům, mohli tento stříbrný šíp tuzemští návštěvníci spatřit na našem území vůbec poprvé.

Technici Mercedesu v případě carvingu konečně popustili uzdu své fantazii a vytvořili veselé a avantgardní auto bez distingovaně povýšeného výrazu vlastního sériové produkci.

Dvoumístná stíhačka s přistřiženými křídly se však nechlubí pouze efektním kabátkem. To nejlepší a nejzajímavější se skrývá na podvozku. Jízda s tímto vozem, díky speciálně řešenému podvozku s měnitelným postavením kol vůči vozovce, připomíná jízdu po kolejích.

Ne nadarmo si proto Mercedes vypůjčil pojmenování své studie od sjezdových lyží - oboje "sportovní náčiní" totiž perfektně drží stopu - lhostejno jedete-li zatáčkou v Mercedesu, nebo vykrajujete-li efektní oblouky na lyžích.

Studie F400 Carving je vybavena propracovaným systémem, který u kol sledujících vnější poloměr zatáčky mění podle jízdní situace jejich odklon až do maximální výchylky 20 stupňů. Proměnná geometrie ve spolupráci se speciálně vyvinutými pneumatikami dokáže přenášet o 30 procent větší boční síly než jaké zvládá konvenční podvozek.

Díky aktivní změně postavení kol dosahuje carving příčného zrychlení až 1,28 g, čímž překonává klasické sportovní vozy o více než 25 procent. Nezanedbatelný je též kladný vliv na bezpečnost. Větší boční síly přenášené pneumatikou zlepšují kontakt s vozovkou a tím i stabilitu vozu.

Předpokladem pro využití potenciálu avantgardní konstrukce podvozku jsou speciální pneumatiky s asymetrickým běhounem. Jakmile se kola na vnější straně zatáčky ze svého kolmého postavení naklopí, pneumatika se začne odvalovat po vnitřní straně lehce zaobleného běhounu, jehož dezén a složení směsi jsou speciálně vyvinuté pro rychlou jízdu v carvingu. Středová a vnější část běhounu pak mají standardní profil a dezén.

Mimo vyšší stability při rychlých průjezdech zatáčkou přináší aktivní podvozek i nárůst aktivní bezpečnosti. Při hrozícím smyku se kola citelně naklopí a tím zvýší boční vodící síly. Nezbytným pomocníkem je i elektronika v podobě stabilizačního systému ESP. Rychlé naklopení kol při nouzovém brzdění přenáší stopu do oblasti měkké směsi pneumatiky. Na zabrzdění ze stokilometrové rychlost tak potřebuje carving o asi 5 metrů kratší brzdnou dráhu.

Kromě aktivního řízení nastavení sklonu kol nabízí F400 i další zajímavá řešení, která se pravděpodobně co nevidět objeví v modelech s hvězdou na kapotě (a doufejme, že ne jen u nich). K nejzajímavějším patří bezesporu elektronické řízení vozu (pracuje bez mechanických částí). Pohyby volantu jsou snímány čidly, která zásobují informacemi řídící jednotku. Ta příkazy zpracuje a předává dál elektricky řízené převodovce řízení.

Pozornost si zaslouží i hydropneumatické odpružení, které mění nastavení tuhosti podvozku podle aktuální situace. Světlo přiváděné k jednotlivým světlometům optickými vlákny z jediného společného zdroje úplnou novinkou není. Čím je však systém osvětlení jedinečný je další světlomet namířený do strany, který se zapíná při jízdě do zatáčky.