Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mercedes F700: benzinový nafťák a kybernetická asistentka

aktualizováno 
F700 odhaluje mnohé z budoucnosti Mercedesu, přináší rafinovaná řešení pro automobilovou high society, ale hlavně: převratný motor Diesotto.

Mercedes F700 | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Určitě ho nepotkáte na silnici zítra, ale až na ni jednou vyrazí, určitě ho nepřehlédnete. Je to totiž opravdový KUS AUTA. Velký, majestátní, sršící novými nápady a technologiemi.

Je správně nabubřelý, jak jen mercedes umí být. Cítíte k němu obdiv, respekt a jste jím okouzleni. Na frankfurtském autosalonu se kolem něj neustále odehrávala bitva o lepší místo k focení, pohledu, dotyku...

Dobrého pomálu
Podle internetové encyklopedie Wikipedia vytvořil Mercedes od roku 1970 patnáct prototypů. To na víc než stoletou automobilku moc není, podobné množství prototypů vychrlí třeba japonští výrobci za pět let.

Když už ale koncept v podání Mercedesu, tak je to koncept se vším všudy. Auto nabité technologiemi budoucnosti, které osloví i sci-fi snílky.

Na pohled je impozantní, každý mu přiřadí na čumák třícípou hvězdu automobilky ze Stuttgartu. Možná něčím vzdáleně připomíná šéfovskou třídu S, něco si vypůjčil z ladného CLSka. Způsobu tvarování linií konceptu říkají u Mercedesu Aqua Dynamic, má připomínat mistrovská díla nejlepšího designéra - přírody.

Na pohled předních světel z LEDek si možná budeme brzy zvykat na chystané nové třídě E, vypiplanou aerodynamiku připomíná spojler integrovaný do víka kufru, stejný funkční úkol mají překryty zadních kol z čirého plastu.

Létající koberec
Mercedes-Benz říká, že je to suverénní limuzína budoucnosti, některé technoogie tomuto sebevědomému prohlášení dávají za pravdu.

5,17 metru dlouhý F700 dovede s předstihem rozpoznat stav vozovky a její nerovný povrch pomocí aktivního podvozku PRE-SCAN ho doslova vyžehlit.

Dvě laserová čidla umístěná ve světlech mapují jízdní dráhu před autem a elektrohydraulicky řízený podvozek eliminuje odhalené překážky a podporuje komfortní chování vozu.

Ohromující není jen délka auta, od jednoho kola ke druhému (rozvor) je to 345 centimetrů, což je o 28,5 cm víc než u sériové třídy S.

Pro Vás vše
Velký rozvor jde všechen ve prospěch výhradně čtyřčlenné VIP posádky. Nejdůležitější pasažér má vždycky sedět vpravo vzadu a právě jeho sedadlo je tak trochu kouzelné.

Umí se všeljak posouvat a otáčet, podle toho, jak se cestujícímu zrovna zamane. Když má místa málo, odsune a sklopí si i sedadlo předního spolujezdce a při tom sleduje odpolední zprávy na 51centimetrové televizi. Opírat se bude o ušlechtilé materiály, mimo jiné kůži a korek.

Hýčkání se dočká i řidič. K ruce má Avatar, což je mladá asistentka - bohužel jen virtuální - které je možné pokyny k obsluze palubních systémů zadávat hlasem. Když budete chtít, přečte vám třeba e-maily.

I dveře mají oči
Také dveře u řidiče pečlivě pozorují okolí. Na spodní straně zpětného zrcátka jsou čidla, která kontrolují oblast do které se otevírají. Pokud by hrozila kolize s nějakou překážkou, hydraulika otevření dveří zabrání. Za pozornost stojí i jejich uspořádání. Ty na levé straně se otevírají "postaru" po směru jízdy. Ty napravo ale proti sobě, aby se smetánce lépe nestupovalo

Čtyřválcový zázrak
To nejzajímavější ale bzučí, brumlá a přede pod kapotou. Správný koncept dneška je hybridní. Pouze s pohonem kombinujícím spalovací a elektromotor se ale "ef-sedmistovka" nespokojí.

Mercedes F700 totiž představuje především unikátní motor, do kterého šéf autkomobilky Dieter Zetsche a jeho tým vkládají velké naděje.

DIESOTTO - už název říká, že má něco společného s dieselovým motorem a Ottovým neboli zážehovým motorem.

Dvoustupňově přeplňovaný čtyřválec s objemem 1,8 litru spojuje nízké emise benzinového motoru s předností motoru naftového ve spotřebě. 127 gramů CO2 na 100 kilometrů jízdy odpovídá spotřebě pouhých 5,3 litru benzinu na 100 kilometrů.

Při rozjezdu pomáhá spalovacímu motoru elektromotor. Spalovací motor dosahuje maximální výkon 175 kW (238 k), elektromotor přidává dalších 15 kW (20 k) a nejvyšší točivý moment systému je 400 Nm. Zrychlení na 100 km/h zvládá vůz během 7,5 sekundy. Maximální rychlost je omezena na 200 km/h.

U Mercedesu tvrdí, že nový motor poskytuje podobné výkony jako
atmosféricky plněný benzinový 3,5litr nebo 3,0litrový turbodiesel ve třídě S.

"Naším dalším cílem je nyní benzinový motor udělat tak hospodárným, jako je motor naftový. Všechny požadavky nutné pro splnění tohoto úkolu dává naše koncepce DIESOTTO, u níž každý z obou typů spalovacích motorů přináší svoje nejlepší vlastnosti", říká Herbert Kohler, vedoucí výzkumu u Mercedesu.

Při startu a plném zatížení je směs benzin-vzduch zažehnuta obdobně jako u konvenčního benzinového motoru zapalovací svíčkou. Na kontrolované samovznícení (homogenní hoření), které známe z dieselů, se motor přenastaví během pár pracovních taktů automaticky.

Toto nastává při provozu s požadavkem dílčího výkonu – tedy při nízkých a středních otáčkách. 

Mercedes F700 v číslech

délka x šířka x výška x rozvor (mm)

5180 x 1960 x 1438 x 3450
hmotnost (kg) 1700
pneumatiky 195/50 R21
objem (l) 1,8
max. výkon DIESOTTO
+ elektromotor
175 kW/238 k
+ 15 kW/20 k
max.točivý moment (Nm) 400
zrychlení 0-100 km (s) 7,5
max.rychlost  (km/h) 200
spotřeba (l/100 km) 5,3
emise CO2 (g/km) 127
emisní norma EURO 6

Autor:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Maskovaný Hyundai i30 N zachycený začátkem července na dálnici
Fotošpionáž: Ostrý hyundai z Nošovic trénuje i v Česku

Korejská automobilka chystá představení ostré verze modelu i30, který se vyrábí ve slezských Nošovicích. Čtenář iDNES.cz načapal jeho maskovaný prototyp na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.