Mercedes F700

Mercedes F700 | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Mercedes F700: benzinový nafťák a kybernetická asistentka

  • 21
F700 odhaluje mnohé z budoucnosti Mercedesu, přináší rafinovaná řešení pro automobilovou high society, ale hlavně: převratný motor Diesotto.

Určitě ho nepotkáte na silnici zítra, ale až na ni jednou vyrazí, určitě ho nepřehlédnete. Je to totiž opravdový KUS AUTA. Velký, majestátní, sršící novými nápady a technologiemi.

Je správně nabubřelý, jak jen mercedes umí být. Cítíte k němu obdiv, respekt a jste jím okouzleni. Na frankfurtském autosalonu se kolem něj neustále odehrávala bitva o lepší místo k focení, pohledu, dotyku...

Dobrého pomálu
Podle internetové encyklopedie Wikipedia vytvořil Mercedes od roku 1970 patnáct prototypů. To na víc než stoletou automobilku moc není, podobné množství prototypů vychrlí třeba japonští výrobci za pět let.

Když už ale koncept v podání Mercedesu, tak je to koncept se vším všudy. Auto nabité technologiemi budoucnosti, které osloví i sci-fi snílky.

Na pohled je impozantní, každý mu přiřadí na čumák třícípou hvězdu automobilky ze Stuttgartu. Možná něčím vzdáleně připomíná šéfovskou třídu S, něco si vypůjčil z ladného CLSka. Způsobu tvarování linií konceptu říkají u Mercedesu Aqua Dynamic, má připomínat mistrovská díla nejlepšího designéra - přírody.

Na pohled předních světel z LEDek si možná budeme brzy zvykat na chystané nové třídě E, vypiplanou aerodynamiku připomíná spojler integrovaný do víka kufru, stejný funkční úkol mají překryty zadních kol z čirého plastu.

Létající koberec
Mercedes-Benz říká, že je to suverénní limuzína budoucnosti, některé technoogie tomuto sebevědomému prohlášení dávají za pravdu.

5,17 metru dlouhý F700 dovede s předstihem rozpoznat stav vozovky a její nerovný povrch pomocí aktivního podvozku PRE-SCAN ho doslova vyžehlit.

Dvě laserová čidla umístěná ve světlech mapují jízdní dráhu před autem a elektrohydraulicky řízený podvozek eliminuje odhalené překážky a podporuje komfortní chování vozu.

Ohromující není jen délka auta, od jednoho kola ke druhému (rozvor) je to 345 centimetrů, což je o 28,5 cm víc než u sériové třídy S.

Pro Vás vše
Velký rozvor jde všechen ve prospěch výhradně čtyřčlenné VIP posádky. Nejdůležitější pasažér má vždycky sedět vpravo vzadu a právě jeho sedadlo je tak trochu kouzelné.

Umí se všeljak posouvat a otáčet, podle toho, jak se cestujícímu zrovna zamane. Když má místa málo, odsune a sklopí si i sedadlo předního spolujezdce a při tom sleduje odpolední zprávy na 51centimetrové televizi. Opírat se bude o ušlechtilé materiály, mimo jiné kůži a korek.

Hýčkání se dočká i řidič. K ruce má Avatar, což je mladá asistentka - bohužel jen virtuální - které je možné pokyny k obsluze palubních systémů zadávat hlasem. Když budete chtít, přečte vám třeba e-maily.

I dveře mají oči
Také dveře u řidiče pečlivě pozorují okolí. Na spodní straně zpětného zrcátka jsou čidla, která kontrolují oblast do které se otevírají. Pokud by hrozila kolize s nějakou překážkou, hydraulika otevření dveří zabrání. Za pozornost stojí i jejich uspořádání. Ty na levé straně se otevírají "postaru" po směru jízdy. Ty napravo ale proti sobě, aby se smetánce lépe nestupovalo

Čtyřválcový zázrak
To nejzajímavější ale bzučí, brumlá a přede pod kapotou. Správný koncept dneška je hybridní. Pouze s pohonem kombinujícím spalovací a elektromotor se ale "ef-sedmistovka" nespokojí.

Mercedes F700 totiž představuje především unikátní motor, do kterého šéf autkomobilky Dieter Zetsche a jeho tým vkládají velké naděje.

DIESOTTO - už název říká, že má něco společného s dieselovým motorem a Ottovým neboli zážehovým motorem.

Dvoustupňově přeplňovaný čtyřválec s objemem 1,8 litru spojuje nízké emise benzinového motoru s předností motoru naftového ve spotřebě. 127 gramů CO2 na 100 kilometrů jízdy odpovídá spotřebě pouhých 5,3 litru benzinu na 100 kilometrů.

Při rozjezdu pomáhá spalovacímu motoru elektromotor. Spalovací motor dosahuje maximální výkon 175 kW (238 k), elektromotor přidává dalších 15 kW (20 k) a nejvyšší točivý moment systému je 400 Nm. Zrychlení na 100 km/h zvládá vůz během 7,5 sekundy. Maximální rychlost je omezena na 200 km/h.

U Mercedesu tvrdí, že nový motor poskytuje podobné výkony jako
atmosféricky plněný benzinový 3,5litr nebo 3,0litrový turbodiesel ve třídě S.

"Naším dalším cílem je nyní benzinový motor udělat tak hospodárným, jako je motor naftový. Všechny požadavky nutné pro splnění tohoto úkolu dává naše koncepce DIESOTTO, u níž každý z obou typů spalovacích motorů přináší svoje nejlepší vlastnosti", říká Herbert Kohler, vedoucí výzkumu u Mercedesu.

Při startu a plném zatížení je směs benzin-vzduch zažehnuta obdobně jako u konvenčního benzinového motoru zapalovací svíčkou. Na kontrolované samovznícení (homogenní hoření), které známe z dieselů, se motor přenastaví během pár pracovních taktů automaticky.

Toto nastává při provozu s požadavkem dílčího výkonu – tedy při nízkých a středních otáčkách. 

Mercedes F700 v číslech

délka x šířka x výška x rozvor (mm)

5180 x 1960 x 1438 x 3450
hmotnost (kg) 1700
pneumatiky 195/50 R21
objem (l) 1,8
max. výkon DIESOTTO
+ elektromotor
175 kW/238 k
+ 15 kW/20 k
max.točivý moment (Nm) 400
zrychlení 0-100 km (s) 7,5
max.rychlost  (km/h) 200
spotřeba (l/100 km) 5,3
emise CO2 (g/km) 127
emisní norma EURO 6