Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kamiony v roce 2025: aerodynamické tahače, které nepotřebují řidiče

aktualizováno 
Mercedes se pochlubil konceptem Future Truck 2025. Designově nápaditý tahač včetně aerodynamicky optimalizovaného návěsu je prošpikován nejmodernější technikou. Řidič to ocení, posune si sedačku bokem a auto pojede samo.

Tahač Mercedes pro rok 2025 | foto: Daimler

Uvedený koncept již jménem odkazuje na blízkou budoucnost, jenže Mercedes vše testuje již nyní a podle všeho mu to funguje. Systém už delší dobu testuje v tahači Actros 1845 Euro 6. Pro veletrh IAA v Hannoveru si pak Mercedes připravil zcela nový tahač, který sice z actrosu vychází, ale vypadá jako z roku 2025.

Tahač Mercedes pro rok 2025

Design je povedený a vlastně nepříliš futuristický, což dokazuje, že současný actros je dostatečně nadčasový. Zvenku budoucnost připomíná především neobvyklé osvětlení. Místo obvyklých světel má tahač paletu LED v náraznících a i v masce chladiče. Pokud jede tahač na autopilota, svítí světla modře, pokud řídí řidič, svítí tradičně bíle. Tradiční je i oranžová barva při změně směru jízdy.

Tahač je striktně aerodynamicky optimalizovaný a to samé platí i o návěsu. Aerodynamics Trailer představil Mercedes již v roce 2011 a díky optimalizovanému tvaru dokáže snížit spotřebu soupravy až o pět procent.

Exteriéru odpovídá i interiér, který připomíná spíš luxusní kancelář než pracoviště řidiče kamionu. Oblé linie palubní desky doplňuje i zaoblená podlaha v designu dřeva. Sedadlo spolujezdce je posunuto vzad, kde má posádka i digitální fotorámečky, aby se cítila jako doma. Sedadlo řidiče lze odsunout a vytočit o 45 stupňů, což vůbec není samoúčelné.

Tahač Mercedes pro rok 2025

Přístrojový štít je plně digitální, je to vlastně širokoúhlý displej. Druhý velký displej na středovém panelu je fakticky tablet, který lze vyjmout a poslouží i jako multimediální centrum.

Tablet i odsuvné sedadlo řidiče mají prostý důvod, řidič si za jízdy může udělat pohodlí a koukat třeba na filmy. Tahač je totiž vybaven autonomním systémem řízení, takže dokáže jet na autopilota úplně sám. To dnes není žádné sci-fi, třeba Google už testuje taková auta v USA v běžném provozu. U kamionů při dálkových jízdách ustálenou rychlostí dává automatické řízení rozhodně smysl.

Tahač Mercedes pro rok 2025

Elektronické systémy Highway pilot sledují vše podstatné a předávají informace ovladačům, které se starají o řízení auta. Proto se řidič může odsunout od volantu, natočit směrem k místu spolujezdce (kde právě proto chybí sedadlo, které je posunuto vzad) a vzít si do ruky tablet. Provoz místo něj sleduje dvojice radarů. Dálkový vidí na 250 metrů daleko v úhlu 18 stupňů. Radar na blízko sleduje prostor 70 metrů před vozidlem v širokoúhlém režimu 130 stupňů. Další dva radary jsou na bocích auta před zadní nápravou a sledují prostor na vzdálenost 60 metrů v rozsahu 170 stupňů.

Fotogalerie

Ale to stále není vše. Na spodní hraně čelního skla je stereoskopická kamera, která čte značky, rozpozná překážky na silnici včetně chodců, aut a čehokoliv jiného. Kamera vidí na 100 metrů a samozřejmě sleduje prostor horizontálně i vertikálně. Všechny údaje zpracovává výkonný procesor, který dále dostává údaje z navigace a podrobných map, takže má přehled nejen o samotné silnici, ale vidí i stoupání či klesání, ví o křižovatkách, zácpách a dalších náležitostech trasy. Díky těmto údajům přizpůsobuje jízdu tak, aby byla co nejplynulejší a nejekonomičtější.

Systém komunikuje s dalšími vozidly na trase a také s infrastrukturou, kterou bude potřebné podél silnic vybudovat. Automatické řízení funguje od nulové do rychlosti 85 kilometrů za hodinu, což je legislativní limit pro nákladní vozidla.

Tahač Mercedes pro rok 2025

Některé systémy samozřejmě může řidič využít, i když se pustí do řízení sám. Ostatně mnohé uvedené systémy, jako jsou tempomaty, systémy hlídající mrtvé úhly, čtení značek nebo protikolizní systémy, najdeme v autech už dnes.

Mercedes plánuje, že nákladní vozidla s automatickým řízením uvede na trh v roce 2025, tedy za 11 let. Do té doby by měla být vybudována infrastruktura a systém by měl fungovat po celé Evropě.

Tahač Mercedes pro rok 2025
Autor:






Nejčtenější

Čínská kopie modelu Jawa 250 se jmenuje Xingfu
Bizar na dvou kolech: čínská jawa, sovětské BMW a skútr od Harleye

V historii motocyklů a skútrů existuje řada modelů, u kterých ani skalní znalci motocyklů na první pohled nemají šanci uhádnout značku a výrobce...  celý článek

Ford RS200
Rallyová monstra neměla limity. Jejich krátkou kariéru uťaly tragédie

V roce 1986 nevybuchla jen jaderná elektrárna v Černobylu, ale také časovaná bomba v podobě monster skupiny B. Ford RS200 byl jedním z továrních speciálů...  celý článek

Toyota C-HR
Opiový sen mistra origami: první jízda s bláznivou toyotou

Toyota má image solidních aut pro starší a pokročilé. Poctivě však pracuje na tom, aby se to změnilo. Novinka v podobě křížence jménem C-HR patří svým vzhledem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.