Mercedes-Benz GLA

Mercedes-Benz GLA | foto: Mercedes-Benz

Je to fešák. Mercedes představil GLA, nejnižší SUV na trhu

  • 32
Modelová ofenziva menších Mercedesů pokračuje. Dalším do party je malé SUV GLA, které se veřejnosti představí v září ve Frankfurtu a do prodeje se dostane ještě letos. Podstatné informace o novince a první snímky zveřejnil Mercedes už nyní.

Mercedes už před lety vsadil u menších modelů na pohon předních kol a aktuálně tento trend ještě rozšiřuje. Po novém áčku a z něj odvozeném "sedano-kupé" CLA přišlo na řadu dlouho očekávané malé SUV. To Mercedesu v portfoliu oproti nejbližší konkurenci zatím chybělo. Přitom právě tento segment je dnes jedním z nejžádanějších.

BMW má v nejnižší třídě model X1, Audi model Q3 a Range Rover sklízí velké úspěchy se stylovým modelem Evoque. A právě k britskému SUV má svým sportovním stylem nový Mercedes nejblíže. Je dokonce výrazně nižší než Evoque, takže víc než SUV vypadá nový Mercedes spíš jako sportovní hatchback.

I to je další důkaz, že popularita SUV nepramení primárně z terénních vlastností aut a že zákazníci oceňují především baculatější tvary a vyšší posazení. A výrobci přání zákazníků plní do puntíku. Přesto Mercedes slibuje, že s lehkým terénem si nové GLA poradí. Pohon čtyř kol systémem 4matic mohou mít všechny verze vyjma základní s nejslabším benzínovým motorem. K dispozici bude i terénní režim převodovky a asistent pro sjíždění z kopce. Displej na středovém panelu pak zobrazí sklon, natočení kol a kompas.

Design se Mercedesu povedl. Vzhled jasně vychází z úspěšného modelu A. Na první pohled je patrná větší světlá výška a jiná linie bočních oken. Ta není dole rovná, ale vzadu se láme směrem nahoru. Vyšší jsou zadní dveře na úkor C sloupku, který je opticky subtilnější. Auto je trochu zaoblenější a SUV geny dokazuje oplastování prahů, podběhů a nárazníků spolu s nezbytnými podélnými nosníky na střeše. Ale vše je provedeno velmi decentně.

Mercedes-Benz GLA

Novinka je extrémně nízká. Na výšku měří 1,494 metru. Pro porovnání s nejbližšími konkurenty: BMW X1 je vysoké 1,545 metru, Audi Q3 1,607 metru a Range Rover Evoque 1,635 metru. Nízká stavba vynikne i ve srovnání s příbuznými modely. Nové áčko je sice nižší o 6,5 centimetru, ale béčko je o stejnou hodnotu vyšší.

Mercedes GLA se bude od počátku nabízet se čtveřicí motorů. Základem bude benzinová verze GLA 200. Označení ovšem klame, protože pod kapotou bude přeplňovaná šestnáctistovka s výkonem 115 kW. Tato verze bude jako jediná v prodeji jen s pohonem přední nápravy. Základem pro tento model bude šestistupňová manuální převodovka, sedmistupňový automat bude za příplatek.

Mercedes-Benz GLA

Silnější benzinové provedení ponese označení GLA 250 a pod kapotou bude zážehový dvoulitr s výkonem 155 kW. V tomto případě už bude na výběr provedení s pohonem přední nápravy a 4matic s pohonem všech kol. Standardem jen v tomto případě sedmistupňový automat, čtyřkolka je za příplatek.

V případě naftových agregátů si Mercedes pro GLA připravil modely 200 CDI a 220 CDI. Oba mají objem 2,2 litru, slabší disponuje výkonem rovných 100 kW, silnější poskytne 125 kW. Ve druhém případě dostane zákazník vždy sedmistupňový automat, u slabšího je základem šestistupňový manuál. Opět platí, že pohon je i zde za příplatek.

Mercedes-Benz GLA

Interiér vychází z příbuzných modelů, jen se sedí o poznání výše. V nabídce bude dlouhý soupis příplatkové výbavy, a to buď samostatně, nebo v jednom ze čtyř paketů včetně sportovního AMG. Z bezpečnostních funkcí nabídne auto asistent jízdy v pruzích, hlídač mrtvých úhlů nebo propracovaný přednárazový asistent. Za příplatek bude automatické parkování nebo aktivní přední světlomety.

Cenu Mercedes zatím nezveřejnil, nechává si ji na světovou premiéru na Frankfurtském autosalonu. S ohledem na konkurenci a na příbuzné modely značky můžeme odhadovat, že by mohla začínat na zhruba na 750 tisících korun včetně daně.