Mercedes pro každého (boháče): terénní GL

  14:06aktualizováno  28. prosince 14:29
Nový mercedes, původně ohlašovaný jako nástupce legendárního modelu G, přichází s alternativou pro četné příznivce, kterým se „M“ zdá příliš malé a nedostatečně okázalé. Na velký mercedes, který se nezalekne ani drsného terénu, si ale Evropa ještě chvíli počká. Vrcholová verze od GL 63 AMG nabídne výkon 510 koní.

Úspěchy gigantických SUV typu Cadillac Escalade na zámořském trhu nedávají spát ani velkým evropským výrobcům.

Svědčí o tom rostoucí příval velkoformátových novinek, nesoucích loga zavedených kontinentálních značek, ač z větší části vznikají přímo na svém největším odbytišti, tedy v USA.

Úspěšný Touareg/Cayenne také vyšlápl tímto směrem, ovšem relativně menší rozměry a pouze pětimístné uspořádání znamenají jistý handicap. Lépe je na tom větší a sedmimístná Audi Q7 či budoucí generace BMW X5 se stejným počtem sedadel. Vyjmenovaní premianti ovšem mají v popisu práce jezdit a ohromovat především na silnici; pohon všech čtyř kol a zvýšená světlost slouží spíše ke zdolání zasněžené polní cesty, než skutečného terénu; čemuž odpovídají i sofistikované, ovšem také relativně zranitelné podvozky.

Nový Mercedes, původně ohlašovaný jako nástupce legendárního „Geländewagenu“ G, došel ještě o kus dál. V rámci nové firemní strategie „Mercedes pro každého (boháče)“ přichází s alternativou pro četné příznivce, kterým se „M“ zdá příliš malé a nedostatečně okázalé.

Ačkoliv si nedovolil nevnímat Audi Q7 jako přímého a největšího evropského konkurenta a také ho délkou a výškou překonal, zaměřil se Mercedes i na nekorunovaného krále evropských luxusních off-roadů a podobně jako on – slovutný Range Rover - nezapomněl na robustní podvozek, dvoustupňovou redukční převodovku a uzávěry diferenciálů. Pro skutečné dlouhé expedice mimo cesty je tedy připraven lépe, než poněkud subtilnější trojčata VW/Porsche/Audi.

Design nepřináší nic nového; osvědčené a již poněkud okoukané křivky současných mercedesů dostaly pouze další variantu. Sice každý na první pohled bezpečně pozná, že má tu čest se „sternfahrerem“ (hvězdným jezdcem), na druhou stranu se ovšem GL jen těžko stane tak významným mezníkem, jako nádherné a nestárnoucí „G“.

Uvnitř se samozřejmě nachází to nejlepší ze současného komfortu; jinak to v této kategorii ani nejde. Na první pohled je poznat, že se obkreslovalo od třídy M, mnoho detailů se ovšem podobá i sportovnějším modelům. Nadprůměrné pohodlí dotvářejí i obří rozměry - ilustrativní je více než třímetrový rozvor, objem zavazadlového prostoru, činící podle americké metodiky 1240 litrů, či 2128 mm dlouhá ložná plocha po sklopení druhé řady sedadel.

Technika také pochází z hluboké koncernové studnice. Prozatím základní pohonnou jednotkou bude šestiválec GL 320 CDI, nad jehož naftovými 165 kilowatty správný Američan ohrne nos, ovšem řadu Evropanů jistě potěší relativně hospodárný provoz.

Počínaje GL 420 CDI (225 kW) jsou však ostatní motory obligátními V-osmičkami. Známý pětilitr GL 500 (285 kW) doplní i o 35 kW oslabená čtyři-šestka pro GL 450. AMG pak nechá pozdravovat s modelem GL 63 AMG o výkonu 375 kW, tedy pěkných 510 koní.

Sílu všech motorů přenese moderní sedmistupňová samočinná skříň 7G-tronic s možností sekvenční volby a dvoustupňovou redukční převodovkou. Na konci agregátů budou držet stráž asistenční systémy ESP, TSA (pomoc s tažením přívěsu), DSR (samočinné zpomalování při jízdě z kopce), ADS (adaptivní tlumiče pérování) a PRE-SAFE.

Oficiální premiéru si nová třícípá vlajková loď odbude v lednu na detroitském North American International Auto Show. Následující jaro se dočkají zámořské autosalony, Evropa si bude muset počkat do září a Austrálie ještě déle.

Mercedes GL

Mercedes GL

Mercedes GL

Mercedes GL

Mercedes GL

Mercedes GL

Mercedes GL

Mercedes GL

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...