Mercedes 300 SL je ikona automobilismu. To nádherné auto s racčími křídly zná snad každý. Nedaleko Stuttgartu teď jeden z racků téměř zahynul. Auto půjde pro ošklivé bouračce opravit, ale bude to stát obrovské peníze a ztratí punc původnosti.
Testovací jízda
Mercedes 300 SL Gullwing nechal majitel kompletně zrenovovat ve specializované dílně. Když bylo vše hotovo, vyrazil párek mladých automechaniků na zkušební jízdu. Šestadvacetiletý mechanik a devatenáctiletý učeň chtěli asi vyzkoušet, co nejrychlejší auto své doby umí.
Policie z Lugwigsburgu mohla jen konstatovat, že za nehodou, ze které oba vyvázli bez zranění, byla bezpochyby rychlost. Šofér nerespektoval značkou nařízenou osmdesátku a skončil se vzácným a drahým autem v kotrmelcích. Stalo se to u Pleidelsheimu kousek od Stuttgartu.
O přesném průběhu nehody lze jen spekulovat. I na dnešní dobu výkonný sporťák však mohl šoféra nemile překvapit brzdami. Výkon 215 koní není na patnáctimetrákové auto málo, jenže 300 SL má jen bubnové brzdy. Rozjet auto bylo asi jednoduché (maximálka se udává až 260 km/h), ale ubrzdit ho archaickou technikou je už o dost složitější.
Unikát po právě dokončené renovaci teď bude muset opět čekat, než proběhne náročná a zdlouhavá oprava vozu. Alespoň trochu uklidňující je aspoň to, že Mercedes má velmi propracovanou nabídku náhradních dílů na vetránské vozy. S materiálem na opravu by tedy neměl být tak výrazný problém jako u jiných veteránů.
Majitel se prý zmohl jen na suché konstatování, že auto je pro tyto případy samozřejmě pojištěné. Pojištěna by měla být i autodílna. Odhadovaná cena opravy je 650 tisíc eur (skoro sedmnáct milionů korun), dá se čekat, že pojišťovna v jejím placení nebude chtít zůstat sama a bude popotahovat mladého nešťastníka.
Křídlatá legenda
Legenda jménem Mercedes 300 SL (Sport Leicht = sportovní lehký, jiné zdroje uvádějí Super Leicht) se začala psát v roce 1952, kdy ještě čistě závodní vůz vyhrál závod 24 hodin Le Mans.
Civilní verzi představili na autosalonu v New Yorku v roce 1954. Dodnes se u něj inspirují ostatní. A má i stejně uhrančivého a technicky dokonalého prapravnuka.
V cestovním provedení 300 SL zůstal závodní trubkový rám, takže dveře byly zavěšeny na střechu. Po jejich otevření vypadalo auto jako pták s křídly, proto se mu začalo přezdívat Gullwing (křídlo racka). Přidáme-li nádhernou aerodynamickou karoserii, nemohl mercedes nemít úspěch u soudobých celebrit.
Pořídila si ho třeba Sophia Loren, Gina Lollobrigida, Romy Schneider, Clark Gable či dirigent Herbert von Karajan; ale i řada korunovaných hlav - třeba řecký kníže a jordánský král. A jeho kvality byly v roce 1999 odměněny: v anketě Auto století se dostal mezi 25 nejvýznamnějších automobilů světové historie.
Konstrukčním materiálem byl tehdy hliník a relativně velké kupé proto vážilo jen 1 555 kilogramů. Jeho třílitrový šestiválec byl prvním sériovým motorem s přímým vstřikováním benzinu do válců. Díky tomu dával i na dnešní dobu slušný výkon 215 koní (158 kW) a točivý moment 274 Nm.