Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rudá svině je v Praze. Legendární závodní monstrum Mercedes AMG

  17:30
Mercedes 300 SEL 6.8 AMG je obrovské monstrum. Málokdo dnes pochopí, jak s tím mohl někdo závodit. V roce 1967 si s tím dva konstruktéři Mercedesu hlavu nelámali. Chtěli stavět závodní speciály a na mercedesy nedali dopustit.
Mercedes 300 SEL 6.8 AMG "Rote Sau"

Mercedes 300 SEL 6.8 AMG "Rote Sau" | foto: Lukáš Hronpro iDNES.cz

"Mercedes nemůžeme udělat lépe, ale můžeme ho udělat jinak," říkali tehdy konstruktéři Hans-Werner Aufrecht a Erhard Melcher. A tak jeden koupili.

Bylo to nabourané auto od lékaře, který jim ho nechal za třetinovou cenu nového kusu. Ladili, testovali dnem i nocí. Přidali bezpečnostní klec, nazuli širší gumy, sundali chromové nárazníky a hlavně ladili motor. A v roce 1971 vyrazili na čtyřiadvacetihodinovku do belgického Spa.

Červený obr s šestilitrovým osmiválcem vypadal vedle malých subtilních sporťáků jako zjevení a brzy si vysloužil nelichotivou přezdívku, která však této legendě pasuje: Rote Sau, česky Rudá svině.

Mercedes 300 SEL 6.8 AMG "Rote Sau"

Hledání pilota pro takové monstrum také neprobíhalo hladce. Jeden z kandidátů prý po prvních zajetých kolech na německém Hockenheimringu hodil po Aufrechtovi klíčky s tím, že se s něčím takovým závodit nedá.

Rudé monstrum s číslem 35 na boku jelo vlastně v sériovém provedení, sílu na zadní kola přenášela automatická převodovka. Původní zůstaly i brzdy, a dokonce i koberečky. S dřevem obloženou přístrojovkou a interiérem čalouněným kůží neladila jen závodní sedadla.

Největšími úpravami prošel osmiválec pod kapotou. Stojí za zmínku, že už v sériové podobě byl původní 300 SEL s 250 koňmi a 500 Nm nejrychlejším německým sériově vyráběným autem své doby. Jel až 221 km/h.

Z původních 6,3 litru ovšem objem motoru u AMG zvětšili na 6,8 litru (přidali ostřejší vačky, větší sací ventily, upravená ventilová vahadla a písty) a nakonec se dostali skoro na dvojnásobek výkonu: 428 koní. Maximum točivého momentu naměřili 608 Nm. Rudá svině se pak rozdováděla až na rychlost 265 km/h, z nuly na stovce byla za čtyři sekundy. Ubrzdit ji muselo být pro z dnešního pohledu směšné brzdy adrenalinovým zážitkem. Tehdy čtrnáctikilometrový okruh ve Spa však měl dost rovinek, kde při závodě stačily chladnout.

Na rovinkách ta rudá obluda díky mamutí síle kralovala, v zatáčkách to samozřejmě bylo o poznání horší, a tak jedno z nejbizarnějších závodních aut historie ubilo konkurenci hrubou silou.

O to větší to byl šok, když piloti Hans Heyer a Clemens Schickentanz s pětimetrovou a těžkou (na svou dobu, vážila přes 1 600 kilo) limuzínou dojeli na druhém místě celkově a zvítězili ve své třídě. Tehdy se úspěch Rudé svině stal dokonce jednou z hlavních televizních zpráv. Těžkotonážní závoďák se stal miláčkem publika. Byla to senzace: první závod a hned takový úspěch.

Tím se stala firma přes noc světoznámou. A zrodila se legenda AMG na závodní dráze. Zkratka AMG znamená Aufrecht, Melcher (jména zakladatelů) a Grossassbach, což je malá švábská vesnička asi 30 kilometrů od Stuttgartu, kde původně dílna sídlila. Dnes je domov AMG v Affalterbachu.

Kariéru Rudé svině ukončila změna regulí FIA v roce 1972 (to jí v Le Mans naměřili dokonce 285 km/h). Sloužila pak dokonce k testování leteckých pneumatik. Posledním známým majitelem byla firma Matra, kde stopy rudého speciálu končí.

Mercedes 300 SEL 6.8 AMG "Rote Sau"

Mercedes chtěl s podobným vozem závodit už rok před AMG, ve Spa si vedl skvěle v kvalifikaci. Ale také při tom zjistil, že vůz příšerně "žere gumy". Auto spotřebovávalo úzké pneumatiky (širší se do původních nerozšířených podběhů nevešly) tak, že by týmu nestačila zásoba, kterou s sebou měl. Tak sbalil fidlátka a Mercedes s motorsportem na roky sekl.

Malá dílna dvou nadšenců rok na to dokázala, že to jde. Jen pro úplnost: na vývoji se výrazně podílel i Erich Waxenberger, tehdejší vedoucí vývojového oddělení Mercedesu, který se nehodlal smířit s neúspěšným továrním pokusem.

Na počest 45. výročí založení značky AMG, která je od roku 1995 součástí koncernu Daimler, dorazila věrná replika Rudé svině z roku 2006 do Prahy. Je k vidění v showroomu Mercedesu na pražském Chodově do 30. října.

Až si ji půjdete prohlédnout, všimněte si černého mastného fleku na stěně za ní. To si odplivla z výfuku, když ji nastartovali.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...