Mercedes-Benz F800 Style

Mercedes-Benz F800 Style | foto: Mercedes-Benz

Mercedes si vysnil hybrid s 3,5litrovým benziňákem nebo na palivové články

  • 19
Zní to báječně. Přes noc zastrčíte svého "medvěda" do zásuvky a ráno do práce dojedete jen na elektriku. A až o víkendu budete chtít kamarádům předvést pravou medvědí sílu, zašlápnete plyn k podlaze a váš hybrid vystřelí na stovku za 4,8 sekundy.

Pokud by vás kombinovaný pohon elektromotoru a benzinové V6 neoslovil, vezmete druhou variantu, kterou pohánějí palivové články. To vše v Mercedesu F800 Style, který výrobce představil na autosalonu v Ženevě. Ale dost snění, bez ohledu na naditou peněženku si Mercedes F800 Style jen tak nekoupíte, je to funkční studie, jak asi budou za pár let vypadat auta budoucnosti. A co je na novince nejzajímavější? Nikoliv elektromotor, nikoliv palivové články, ale tradiční benzinová jednotka.

Mercedes-Benz F800 Style

Mercedes u nejnovější studie sáhl po 3,5litrovém šestiválcovém benzinovém motoru, který využívá přímý vstřik paliva. Oproti předchozímu prototypu F700 z roku 2008 se Mercedes vrátil ke klasice a tehdejší "revoluční" motor DIESOTTO, neboli dvoustupňově přeplňovaný benzinový motor se spotřebou dieselu a objemu jen 1,8 litru, poslal do jiných studií nebo k ledu.

Pro velký sedan rozhodně tradičnější velkoobjemový šestiválec dává maximální výkon 220 kW. Když k tomu připočteme elektromotor s 80 kW výkonu, máme před sebou opravdu silný tandem, který řídí sedmistupňová převodovka. Zrychlení z nuly na sto za 4,8 sekundy jsme již zmínili, takže ještě přidáme maximálku 250 km/h a především fantastickou spotřebu pod tři litry na sto.

Mercedes-Benz F800 Style

To samozřejmě platí jen při kombinaci obou druhů pohonu, samotný benzinový motor za tak málo jet nedokáže. Pro pořádek ještě musíme dodat, že k ceně paliva je nutné přičíst platbu za elektřinu, když budete přes noc svůj mercedes dobíjet. Mimo zásuvku pak lithiové baterie získávají energii rekuperací při brzdění.

Ač uváděná nízká spotřeba platí jen za ideálních podmínek při plném využití elektromotoru a dále třeba při využití systému start-stop, jeví se podobná kombinace pohonu jako vcelku použitelná i v praxi. Po městě může leckomu dojezd 30 km stačit a naopak silný benzinový motor poskytne slušnou dynamiku i na německé dálnici.

Mercedes-Benz F800 Style

Druhou variantou pohonu jsou palivové články. V jejich případě poskytne elektromotor výkon 100 kW. Je umístěný u zadní nápravy, články pak jsou vpředu. A čtyři nádrže na vodík umístili konstruktéři po dvou do tunelu převodovky a pod zadní sedadla. S plnou nádrží vodíku může Mercedes F800 Style ujet až 600 kilometrů, a to maximálně rychlostí 180 km/h. Mimochodem, první varianta hybridního pohonu poskytne dojezd 700 km.

Že máme před sebou studii, poznáme především na dveřích. Přední se otvírají konvenčně, ale zadní jsou posuvné. A to u, řekněme, tradičně koncipovaného sedanu s poměrně malou výškou 1,45 metru. Délka konceptu je docela evropská: 4,74 metru není nikterak šokujících. Je pravděpodobné, že některé designérské prvky použije Mercedes u některých sériových modelů. Koncept by měl být předobrazem příští generace čtyřdveřového kupé CLS. Jako celek ale působí studie F800 Style jako správný futuristický koncept. I když ne až tak vzdálené budoucnosti.

Mercedes-Benz F800 Style

Stejně futuristicky jako exteriér vypadá i interiér nového konceptu od Mercedesu. Zaujme netradiční volant a další prvky, které rozhodně nelze označit za konvenční. Asi nejblíže sériovému použití je nová generace ovládacího programu Comand. Ten nově využívá dotykový displej. Systém pak umí ukázat i dojezd auta na 3D mapě. To se bude hodit především při jízdě jen s pomocí elektromotoru.

O bezpečnost se stará například systém Pre-Safe 360, který monitoruje i zadek vozu a při hrozbě nárazu zezadu uvolní v předstihu brzdy a pokud to bude možné, pomůže akceleraci a tak předejde srážce. Nová generace jízdního asistentu Distronic ve verzi Plus pomáhá při jízdě po městě v nízkých rychlostech. A právě tento systém by se mohl brzy objevit v některém sériovém modelu stuttgartské automobilky. Třeba první generaci Distroniku to trvalo od konceptu F100 z roku 1991 do sériové podoby sedm let. Nyní by ale mělo být sériové využití koncepčních projektů přece jen rychlejší.