Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Legendární žehlička slaví. Nezapomenutelnému mercedesu je 25 let

aktualizováno 
Celým jménem je to Mercedes SL s interním kódem R 129, ale mercedesáři mu neřeknou jinak než "žehlička". To pro neopakovatelné tvary, díky kterým toto auto nikdy nezestárne. Čtvrtá generace však přinesla mnohem víc: poprvé motor V12, verzi AMG nebo revoluční řešení ochrany posádky při převrácení.

Mercedes-Benz SL | foto: Daimler

Hlavní hvězdou ženevského autosalonu byl v roce 1989 nový roadster třídy SL s typovým označením R 129. Po dlouhých osmnácti letech nahradil předchozí provedení (R 107), které proslulo mimo jiné jako vůz Bobbyho Ewinga v seriálu Dallas, a díky mnoha inovacím vydržel ve výrobě až do roku 2001.

Mercedes-Benz SL

Může se hodit

Toužíte po mercedesu? Vyberte si ho na Automodul.cz. V nabídce je přes 370 vozů této značky.

Jeho nezaměnitelné hranaté tvary jsou vrcholným dílem Itala Bruna Sacca, autorem původního návrhu z roku 1984 je ovšem Johann Tomforde. Uhlazené tvary respektují firemní design té doby, neboť jak hlásal Sacco: "Mercedes-Benz by měl vždycky vypadat jako Mercedes-Benz."

Výsledek se povedl, nové SL získalo hned při uvedení mezinárodní ocenění Car Design Award a jeho nadčasově tvarovaná karoserie je dodnes atraktivní. Velký vliv na celkové proporce i jednotlivé detaily přitom měla aerodynamika, součinitel odporu 0,32 byl na svoji dobu vynikající a i dnes snese srovnání: u aktuální třídy SL se podle konkrétní verze pohybuje od 0,27 do 0,32.

Mercedes-Benz SL

Technický základ poskytla třída E (typ W 124), roadster se zkráceným rozvorem má ovšem náležitě přepracovaný skelet. Konstruktéři se měli především zaměřit na bezpečnost otevřené karoserie. A tak není divu, že navzdory snaze o udržení nízké hmotnosti přibrala třída SL proti předchozí generaci jen na skeletu 20 kg. Hliník tehdy ve Stuttgartu považovali za nevyzkoušený materiál (hliníkovou samonosnou karoserii má až aktuální SL, vyráběné od roku 2012), ale už před čtvrtstoletím použili na kritická místa vysokopevnostní ocel. Navíc do dutého rámu čelního okna byly vevařeny trubky jako přídavné výztuhy.

Naprostou novinkou byl vystřelovací ochranný oblouk za hlavami cestujících, při nebezpečném naklonění karoserie (o více než 26°) nebo velkém přetížení se zvedl do funkční polohy během 0,3 sekundy. Mercedes byl pyšný také na sedadla s integrovanými tříbodovými pásy s předpínači. Vnitřní rám byl vyroben z hořčíku a finální podoba sedadel využívala 20 nových patentů.

Mercedes-Benz SL

Standardem bylo elektrohydraulické stahování plátěné střechy, ale ke každému vozu Mercedes dodával také hliníkovou nasazovací střechu (hardtop). SL se proto mohlo kdykoliv změnit prakticky na kupé. Dokonalé řešení "dva v jednom" přinesla až další generace, která tuto kombinaci vyměnila za skládací plechovou střechu a pomohla odstartovat módu kupé-kabrioletů.

Motory nabízel Mercedes zpočátku tři. Základem byl litinový šestiválec 300 SL se dvěma ventily na válec, který dával pohodových 140 kW. Přímo v tomto modelu debutoval modernější šestiválec se dvěma vačkovými hřídelemi v hlavě a výkonem 170 kW, který dostal označení 300 SL-24 a brzy si našel cestu i do řady W 124 jako 300 E-24. Dočasným vrcholem nabídky se stal další nový motor, vidlicový osmiválec se čtyřmi ventily na válec 500 SL, který měl výkon 240 kW. Pro V8 byl standardem čtyřstupňový automat, zatímco u šestiválců se za něj připlácelo, jinak řidič používal manuální pětistupňovou převodovku.

Počáteční zájem byl obrovský, dodací lhůty po uvedení na trh rychle přesáhly dobu 12 měsíců. Mercedes však chtěl lákat stále nové zákazníky, a tak brzy začal svůj roadster průběžně vylepšovat. Média spekulovala o nasazení pohonu všech kol 4Matic ze třídy E nebo dvanáctiválcového motoru z třídy S. Toho prvního se SL jako jeden z mála Mercedesů nedočkal dodnes, zatímco varianta V12 debutovala s velkou slávou na konci roku 1992. Vrcholný model 600 SL přenášel na zadní kola do té doby bezprecedentních 290 kW.

Mercedes-Benz SL

Rok 1993 přinesl změnu označování a také dva nové šestiválce, stále řadové, ale tentokrát oba s 24 ventily. Novým základem se stal SL 280, který nahradil 300 SL a navzdory menšímu objemu přidal ke stávajícím 140 další dva kilowatty. Místo silnějšího třílitru 300 SL-24 nabídl Mercedes větší motor SL 320 se stále stejnými 170 kW, avšak lepším průběhem točivého momentu. Hned v dalším roce představil inovovaný přístrojový štít s digitálním počítadlem kilometrů a na podzimním frankfurtském autosalonu v roce 1995 přišel první facelift.

Modernizované SL se snadno pozná podle upravených nárazníků bez kontrastního lakování, dvou větších otvorů za předními koly místo dosavadních tří menších a čirých krytů bočních směrovek. Technickou novinkou bylo nasazení pětistupňového automatu pro motory V8 a V12 (šestiválce se dočkaly s ročním zpožděním) a seznam příplatkové výbavy se rozrostl o tehdy pokrokové prvky: ESP, boční airbagy a xenonové světlomety. Nově se také nabízel hardtop s prosklenou střechou. Další modelový rok přidal dvě dnes běžné inovace, senzor zatížení sedadla spolujezdce, který předchází zbytečnému odpálení airbagu při nárazu, a dešťový senzor.

Druhý facelift debutoval na autosalonu v Turíně roku 1998. Přinesl několik designových změn, konkrétně kapkovitá zrcátka z menšího roadsteru SLK (první generace se představila roku 1996), kliky dveří v barvě karoserie, větší vroubky na krytech zadních světel a oválné chromované koncovky výfuku. Zároveň se uvnitř ukrývaly další inovace: audiosystém vyměnil měděné dráty za optické kabely a spínací skříňka byla opatřena impulzní funkcí. K nastartování motoru stačilo jen krátce otočit klíčkem do příslušné polohy, jak je to běžné v současných autech.

S poslední větší modernizací se také kryje nasazení zcela nových motorů V6 a V8. Technicky spřízněné agregáty mají atypickou konstrukci se třemi ventily na válec, Mercedes je do SL nasadil, aby splnil podmínky emisní normy Euro 3. Základní SL 280 měl 150 kW, SL 320 s přechodem na vidlicový motor mírně oslabil na 165 kW a také nové osmiválcové SL 500 mělo nižší výkon než dosud, 225 kW. Dvanáctiválec SL 600 prošel Euro 3 s nezbytnými úpravami, avšak nezměněným výkonem 290 kW.

V této podobě vydržel Mercedes-Benz třídy SL ve výrobě až do nového tisíciletí. Poslední kus vyjel z továrny v Brémách v červenci 2001. Celkem vzniklo 204 940 exemplářů žehličky. Největší zájem byl o osmiválce SL 500, kterých byla téměř polovina vyrobených kusů, konkrétně 74 tisíc s původním motorem a dalších 20 tisíc s novějším "tříventilovým". Nástupcem typu R 129 se stala třída SL s interním označením R 230, která se vyráběla od října 2001 do listopadu 2011 v celkovém počtu 150 tisíc kusů.

Fotogalerie

Vedle výše popsaných standardních verzí však existovalo také několik různých verzí s logem AMG. Mercedes během devadesátých let převzal kontrolu nad původně nezávislou tuningovou firmou a speciálně upravené sportovní verze začal nabízet přímo u svých prodejců. Prvním byl šestilitrový osmiválec SL 60 AMG, vyráběný v letech 1993 až 1998. Ostrý motor vznikl zvětšením vrtání i zdvihu standardního pětilitru a na zadní kola posílal 280 kW. Jeho 580 Nm dokonce o deset Nm překonalo šestilitrový dvanáctiválec SL 600. Toto provedení je nejrozšířenější, vyrobilo se 633 kusů, zatímco nástupce SL 55 AMG (1999 až 2001, 260 kW) takové popularity nedosáhl, objednalo si jej pouhých 65 zájemců.

AMG se od roku 1998 zaměřilo také na dvanáctiválce. SL 600 se stylistickým AMG paketem, které samotné stálo 240 tisíc marek, bylo možné za dalších 82 tisíc nechat přestavět na SL 70 AMG. Výkon vzrostl z 290 na 365 kW, akcelerace z 0 na 100 km/h trvala namísto 6,1 jen 5 sekund. Touto cestou se vydalo 150 movitých zájemců.

Ještě větší exkluzivitu nabízela verze SL 73 AMG s 386 kW. Příplatek za tuto verzi činil oproti výchozímu SL 600 s AMG paketem horentních 99 tisíc marek, což byl dostatečný filtr pro to, aby tato varianta vznikla jen ve 42 exemplářích. Mimochodem stejné motory v úpravě AMG pohánějí exkluzivní supersport Pagani Zonda.

Skandál v královské rodině

Mercedes 500 SL si získal dokonce přízeň princezny Diany, manželky následníka britského trůnu, která si v roce 1991 objednala vínový roadster. Dala mu přednost před domácím Jaguarem XJS a to neměla dělat. Tím totiž jako vůbec první člen královské rodiny zvolila vůz zahraniční značky, takže skandál byl na světě. Princezna nakonec podlehla tlaku médií a po roce svůj vůz vrátila automobilce. Ve Stuttgartu se královské SL stalo cennou kořistí, je jedním z vozů ve sbírkách firemního muzea.

Autoři:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Ferrari 340 Barchetta Touring Superleggera America
Autofotka týdne: vzácné ferrari a další dědečci řádili na klopené dráze

Na stařičký velodrom ve švýcarském Oerlikonu na předměstí Curychu pustí jednou ročně staré závodní stroje. Volný závod na oválné dráze s prudce klopenými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.