Mercedes slaví šíleným konceptem: dělník Unimog se dožil šedesátky

Futuristickým konceptem a stavebnicí Lego slaví Mercedes šedesátiny svého nejuniverzálnějšího auta. Unimog umí sekat, stříkat, shrnovat, ale i jezdit po kolejích. A hlavně projede nejtěžším terénem a milují ho po celém světě.
Mercedes-Benz Unimog Concept

Mercedes-Benz Unimog Concept | foto: Mercedes-Benz

Unimog jako univerzální motorový stroj (z německého UNIversal-MOtor-Gerät) načal svou kariéru na sklonku druhé světové války. Sériová výroba začala u Mercedesu v roce 1951 a některé z dalších generací jsou dobře známé i z českých silnic. V současné době najdeme v modelové řadě Unimog tři stroje: U20, U300/400/500 a U4000/5000.

Mercedes-Benz Unimog Concept

Kulaté šedesáté narozeniny unimogu oslavil Mercedes originálně. Nejprve připravil se značkou Lego stavebnici modelu U400 v měřítku 1:12,5 včetně elektricky a pneumaticky poháněného příslušenství a s odpružením náprav. Stavebnice z řady Lego Technik bude největší, jakou známá dánská stavebnicová firma kdy vyrobila. Velmi detailní model auta bude nutné sestavit s více jak 2000 dílků a do prodeje se dostane koncem prázdnin. Cena lidová nebude, stavebnice má stát téměř 5000 korun a osloví spíš mládež a dospělé než děti.

Pro všechny fanoušky pak Mercedes k výročí přichystal i výstavní koncept, který sériový unimog připomíná jen svou koncepcí. Respektive se vrací ke kořenům prvního sériového modelu ze začátku padesátých let minulého století: má otevřenou kabinu a ložnou plochu pro montáž příslušenství. Design je opravdu neortodoxní, přední kapota s obřím logem výrobce je jedním z mála karosářských dílů, zbytek auta je co nejvíc otevřený, aby byly vidět agregáty uvnitř.

Mercedes-Benz Unimog jako stavebnice Lego

Výroční model by okamžitě mohl účinkovat v nějakém postapokalyptickém filmu, jen na jeho ložnou plochu dodat bláznivě oblečený kompars se zbraněmi...

Ve filmu by se auto výborně vyjímalo, především zelený lak a monstrózní kola s chromovanými paprsky by nikdo nepřehlédl. Přestože vystavený koncept se do výroby rozhodně nedostane Mercedes uvádí, že některé prvky se v budoucích modelech objeví. Auto je navíc postaveno na platformě současného modelu U500 z prostřední řady unimogů.

Univerzální pracant

Původní myšlenkou konstruktérů bylo vytvoření univerzálního zemědělského stroje respektive nákladního auta, které by zastalo práci na polích nebo v lese, ale které by dokázalo obstojně jezdit i po silnicích, což zrovna není silná disciplína klasických traktorů.

Díky permanentnímu pohonu všech kol, vysokému podvozku a kompromisní velikosti kol se unimog následně stal oblíbeným autem komunálních služeb, posloužil zemědělcům i lesníkům, oblíbený je v armádě i při expedičních výpravách na konec světa.

Výroba prvních sérií započala u firmy Boehringer v roce 1948 a po vyrobení zhruba 600 vozů se výroba přestěhovala k Mercedesu. První generace unimogu montovaného přímo Mercedesem (modelové řady 401 a 402) měly otevřenou kabinu, střechu dostaly až od roku 1953. Jejich karoserie byla hodně hranatá, ale již s charakteristickou krátkou kapotou. V bývalém Československu se objevily mladší generace, nejčastěji verze 406 z přelomu šedesátých a sedmdesátých let s typickou zaoblenou kapotou a přední maskou. V sedmdesátých letech se modelová řada rozšířila, Mercedes připravil i těžší stroje řady U120, později U1000 s větší a hranatější kabinou.

V současné době zahrnuje nabídka tři modelové řady. Nejmenší U20 má nekapotovanou budku převzatou z brazilského náklaďáku Accelo, prostřední řada U300/400/500 je klasickým unimogem s krátkou a výrazně sešikmenou kapotou pro dobrý výhled řidiče. Nejvyšší řada U4000/5000 představuje variantu strojů s hmotností až přes 14 tun pro silniční provoz a 9 tun pro jízdu v terénu. Všechny modely jsou charakteristické svou malou délkou, která se pohybuje okolo pěti metrů, tedy na hodnotě osobní limuzíny střední třídy.

Unimogy slouží nejčastěji jako nosiče nástaveb. Třeba sekací lišty mohou být na autě až tři. Velmi často se unimogy osazují sněhovými pluhy a frézami. Vyrábějí se speciální vojenské verze a existují i varianty s hybridním podvozkem, který má vedle klasických pneumatik i kola pro koleje. Takto upravená auta slouží při údržbě železničních a tramvajových tratí. Unimogy různých modelových řad včetně starých modelů se po celé Evropě často používají i jako hasičské vozy.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...