Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mercedes slaví šíleným konceptem: dělník Unimog se dožil šedesátky

aktualizováno 
Futuristickým konceptem a stavebnicí Lego slaví Mercedes šedesátiny svého nejuniverzálnějšího auta. Unimog umí sekat, stříkat, shrnovat, ale i jezdit po kolejích. A hlavně projede nejtěžším terénem a milují ho po celém světě.

Mercedes-Benz Unimog Concept | foto: Mercedes-Benz

Unimog jako univerzální motorový stroj (z německého UNIversal-MOtor-Gerät) načal svou kariéru na sklonku druhé světové války. Sériová výroba začala u Mercedesu v roce 1951 a některé z dalších generací jsou dobře známé i z českých silnic. V současné době najdeme v modelové řadě Unimog tři stroje: U20, U300/400/500 a U4000/5000.

Mercedes-Benz Unimog Concept

Kulaté šedesáté narozeniny unimogu oslavil Mercedes originálně. Nejprve připravil se značkou Lego stavebnici modelu U400 v měřítku 1:12,5 včetně elektricky a pneumaticky poháněného příslušenství a s odpružením náprav. Stavebnice z řady Lego Technik bude největší, jakou známá dánská stavebnicová firma kdy vyrobila. Velmi detailní model auta bude nutné sestavit s více jak 2000 dílků a do prodeje se dostane koncem prázdnin. Cena lidová nebude, stavebnice má stát téměř 5000 korun a osloví spíš mládež a dospělé než děti.

Pro všechny fanoušky pak Mercedes k výročí přichystal i výstavní koncept, který sériový unimog připomíná jen svou koncepcí. Respektive se vrací ke kořenům prvního sériového modelu ze začátku padesátých let minulého století: má otevřenou kabinu a ložnou plochu pro montáž příslušenství. Design je opravdu neortodoxní, přední kapota s obřím logem výrobce je jedním z mála karosářských dílů, zbytek auta je co nejvíc otevřený, aby byly vidět agregáty uvnitř.

Mercedes-Benz Unimog jako stavebnice Lego

Výroční model by okamžitě mohl účinkovat v nějakém postapokalyptickém filmu, jen na jeho ložnou plochu dodat bláznivě oblečený kompars se zbraněmi...

Ve filmu by se auto výborně vyjímalo, především zelený lak a monstrózní kola s chromovanými paprsky by nikdo nepřehlédl. Přestože vystavený koncept se do výroby rozhodně nedostane Mercedes uvádí, že některé prvky se v budoucích modelech objeví. Auto je navíc postaveno na platformě současného modelu U500 z prostřední řady unimogů.

Univerzální pracant

Původní myšlenkou konstruktérů bylo vytvoření univerzálního zemědělského stroje respektive nákladního auta, které by zastalo práci na polích nebo v lese, ale které by dokázalo obstojně jezdit i po silnicích, což zrovna není silná disciplína klasických traktorů.

Díky permanentnímu pohonu všech kol, vysokému podvozku a kompromisní velikosti kol se unimog následně stal oblíbeným autem komunálních služeb, posloužil zemědělcům i lesníkům, oblíbený je v armádě i při expedičních výpravách na konec světa.

Výroba prvních sérií započala u firmy Boehringer v roce 1948 a po vyrobení zhruba 600 vozů se výroba přestěhovala k Mercedesu. První generace unimogu montovaného přímo Mercedesem (modelové řady 401 a 402) měly otevřenou kabinu, střechu dostaly až od roku 1953. Jejich karoserie byla hodně hranatá, ale již s charakteristickou krátkou kapotou. V bývalém Československu se objevily mladší generace, nejčastěji verze 406 z přelomu šedesátých a sedmdesátých let s typickou zaoblenou kapotou a přední maskou. V sedmdesátých letech se modelová řada rozšířila, Mercedes připravil i těžší stroje řady U120, později U1000 s větší a hranatější kabinou.

V současné době zahrnuje nabídka tři modelové řady. Nejmenší U20 má nekapotovanou budku převzatou z brazilského náklaďáku Accelo, prostřední řada U300/400/500 je klasickým unimogem s krátkou a výrazně sešikmenou kapotou pro dobrý výhled řidiče. Nejvyšší řada U4000/5000 představuje variantu strojů s hmotností až přes 14 tun pro silniční provoz a 9 tun pro jízdu v terénu. Všechny modely jsou charakteristické svou malou délkou, která se pohybuje okolo pěti metrů, tedy na hodnotě osobní limuzíny střední třídy.

Unimogy slouží nejčastěji jako nosiče nástaveb. Třeba sekací lišty mohou být na autě až tři. Velmi často se unimogy osazují sněhovými pluhy a frézami. Vyrábějí se speciální vojenské verze a existují i varianty s hybridním podvozkem, který má vedle klasických pneumatik i kola pro koleje. Takto upravená auta slouží při údržbě železničních a tramvajových tratí. Unimogy různých modelových řad včetně starých modelů se po celé Evropě často používají i jako hasičské vozy.

Autoři:




Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Maskovaný Hyundai i30 N zachycený začátkem července na dálnici
Fotošpionáž: Ostrý hyundai z Nošovic trénuje i v Česku

Korejská automobilka chystá představení ostré verze modelu i30, který se vyrábí ve slezských Nošovicích. Čtenář iDNES.cz načapal jeho maskovaný prototyp na...  celý článek

Suzuki Grand Vitara 2.0 2005 ·...
Suzuki Grand Vitara 2.0 2005 ·...

r.v. 2005, naj. 153 498 km, benzín
154 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.