Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mercedes SLR McLaren: Sporťák, který brzdí jako náklaďák

  11:15aktualizováno  11:15
V padesátých letech 20. století obdivoval svět automobil s nezaměnitelným vzhledem a špičkovou technikou, Mercedes-Benz 300 SLR. Slavil mimořádné úspěchy na závodních drahách. Současný Mercedes-Benz SLR McLaren je stejně jako jmenovec představitelem nejmodernější techniky přenesené ze závodních vozů na silnici.

Na podzim roku 2003 měl oficiální premiéru na frankfurtském autosalonu.  

Na stánku domácí firmy vzbudil asi takovou senzaci a tak rozvášnil krev chladných Němců, jako když Ferrari předvede svou novinku Italům.

Není divu; nejen svým vzhledem, technikou, ale především omezenou sérií se stal pro bohaté Němce snem. V Česku byl jeden kus v ceně 15 milionů korun k vidění v autosalonu Antonína Charouze.

Značka Mercedes-Benz s partnerem z formule 1 McLarenem zopakovala nápad starý půl století - auto s technikou závodního vozu uvedla do běžného provozu.

***

Pro Mercedes montuje absolutně nejrychlejší model anglická firma, která staví vozy formule 1 - McLaren. SLR představuje nejmodernější techniku přenesenou ze závodních vozů na silnici.

***

O luxusním voze Mercedes-Benz SLR McLaren, se můžeme jen dohadovat. Jeden skvost byl však prodán i v Česku. K vidění byl nějaký čas v autosalonu M 3000 Antonína Charouze, ale teď už tam není. "Je prodaný," lakonicky konstatuje na náš dotaz po jeho osudu Charouz a dál už nemá chuť se o voze bavit. Podle našich informací jeho původní cena byla 15 milionů korun.

Čtěte také: Udělej, urob si sám. Stavíme Mercedes SLR McLaren 
Mr. Bean ví své

Pokud se tedy chceme o ojedinělém voze dozvědět něco víc, nezbývá než zacitovat jiného řidiče tohoto unikátu, populárního herce Rowana Atkinsona neboli mistra Beana, jak se o kupé vyjádřil v časopise Evo.

"Je to jeden z těch nejzvláštnějších automobilů, jaké znám. Velmi pěkná věc, ale musíte si zvyknout. Třeba já bych dal přednost klasickým brzdám, systém zde použitý mi připomíná spíš brzdění v náklaďáku... Šlapete trochu... nic. Přišlápnete... a zase nic. Tak na to dupnete a visíte v pásech, auto stojí na místě. A pak to nastupování... Přes široký práh se nasoukat je dost obtížné. To korpulentní zákazníci z USA, tedy z hlavního trhu, budou mít problém. Ale to je jejich věc. Jen nevím, zda pro lidi, kterým už nestačí SL (řada luxusních kabrioletů - pozn. red.) nebude tohle auto moc ostré, hlučné a nepohodlné. Ale je fascinující."

První objednávky na tento unikátní vůz se začaly scházet již tři roky před vyrobením vůbec prvního kusu. A to i přesto, že nebylo ještě jasné, zda bude stát 400 000 eur, nebo dokonce 450 000 eur. Nakonec byla cena stanovena na 435 000 eur. I tak je o něj takový zájem, že je hodně malá šance procpat se do ostře sledovaného pořadníku, který končí v roce 2007 vozem s pořadovým číslem 3000.

SKROMNÝ DRAVEC
Pokud vás zajímá spotřeba tohoto expresu na čtyřech kolech, není kupodivu tak dramatická: výrobce uvádí průměr 14,5 l/100 km, takže s nádrží na 80 litrů si lze troufnout i na výlet.

Formule na silnici

Renomované firmy rády sahají při volbě názvu svého nového výrobku po úspěšné značce z minulosti. Příkladem je právě supersportovní kupé Mercedes SLR McLaren.

Jeho předchůdci je půl století. V padesátých letech si Mercedes postavil takový mimořádný vůz ve svých vývojových dílnách sám.

Nyní to už svěřil firmě známé z okruhů formule 1 - McLarenu. Proč? Argumentem byla nutnost stoprocentního zvládnutí takových materiálů, jaké se objevují na bázi uhlíku při výrobě podvozku a karoserie. Díky nim získala karoserie Mercedesu SLR u silničního vozu dosud nevídanou tuhost a pevnost. Také brzdy jsou závodní - z uhlíkových vláken vyztužená keramika.

Vůz pohání osmiválec do V s přeplňováním kompresorem. Má objem 5,5 litru, maximální výkon s přeplňováním 626 koní. Vůz s ním sprintuje z nuly na stovku za 3,8 sekundy, 200 km/h ukáže tachometr za čas, který potřebují silná auta na stovku: 10,6 sekundy. Maximum je 334 km/h!

Automobilová legenda Mercedes 300 SLR má důstojného nástupce. Na obrázku Mercedes-Benz 300 SLR Coupé W 196 z roku 1955

Karoserie: retro?

Legenda se vrátila v podobě větracích otvorů v předních blatnících a s výfukovým potrubím vyvedeným do boku. Na první pohled na sebe upozorní také křídlaté dveře, otevírající se nahoru nad střechu. Trochu jinak už je vyřešena záď; nový vůz má nezbytné křídlo zvedající se jako brzdicí klapky u letadel automaticky při brzdění. Ale řidič jej může i sám nastavit pro zvýšení přilnavosti zadních kol ve velkých rychlostech.

Proti takovým vymoženostem je pak interiér vozidla poměrně usedlý. Pomineme-li takové detaily, jako je startování zvláštním tlačítkem připomínajícím svým provedením s krytkou zbraňovou spoušť ve vojenské stíhačce. Ostatně i v jiném ohledu tento mercedes připomíná letadlo; jeho brzdy (s elektronickým propojením pedálu a samotných brzd) vykazují zpomalení až 1,3 g!

A co je nejzajímavější? Ač z předchozího popisu se zdá, že je to nějaký mastodont, každého při setkání překvapí, že není příliš velký; s délkou jen 4,656 metru se dá srovnat třeba s Octavií Combi, ale superb už je o dobrých 15 cm delší.

Tapety na plochu Mercedesu SLR McLaren si stáhněte ZDE

Mercedes SLR McLaren

Mercedes SLR McLaren

Mercedes SLR McLaren

Mercedes SLR McLaren

Mercedes SLR McLaren

Mercedes SLR McLaren

Mercedes SLR McLaren

Mercedes SLR McLaren

Mercedes SLR McLaren

Mercedes SLR McLaren

Mercedes SLR McLaren

Mercedes SLR McLaren

Mercedes SLR McLaren

Mercedes SLR McLaren

Mercedes SLR McLaren

Mercedes SLR McLaren

Mercedes SLR McLaren

Mercedes SLR McLaren

Autoři:




Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Nový facelift Škoda Rapid Spaceback
Vylepšený rapid je venku: tříválcové TSI a internet na palubě

Rapid se po pěti letech dočkává faceliftu. Škoda představuje oficiálně první fotky a informace. Obě karosářské verze rapidu liftback i spaceback (hatchback)...  celý článek

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.