Mercedes v Detroitu představí Vision GST

S novým vozem, který má spojovat výhody sedanu, velkoprostorového vozu a SUV (Sport Utility Vehicle), přijdou Němci na trh sice až v roce 2004, jeho koncept však spatří motoristická veřejnost již na lednovém detroitském autosalonu.


Budoucí trumf stuttgartské automobilky nesoucí prozatím označení Vision GST (Grand Sports Tourer) je koncipován jako šestimístný vůz s pohonem všech čtyř kol. Přestože vývojáři postavili prototyp GST na platformě nové třídy E, firma předpokládá, že se automobil zařadí do nejluxusnější řady Mercedesů označované písmenem S.

V současnosti se uvažuje především o použití osmiválcového motoru o obsahu 5,5 litru s předpokládaným výkonem kolem 360-ti koní. Již tradičně se na jeho vývoji podílí hlavní partner Mercedesu, společnost AMG. Síla bude přenášena na všechna čtyři 22 palcová kola pomocí nově přepracovaného systému 4-ETS, který se používá v současných třídách M a G.

Zajímavou novinkou stuttgartského konceptu je nové vzduchové odpružení, které umožňuje volit sílu nastavení speciálních tlumičů dle řidičových preferencí. Nový Vision GST je rovněž - vedle elektronického plynu - vybaven i systémem elektronického propojení brzdového pedálu s brzdnou soustavou (brake-by-wire), který pochází z typu SL roadster.

Velký důraz bude kladen samozřejmě na bezpečnost. Vůz bude osazován novým bezpečnostním systémem, který dokáže z reakcí řidiče a chování vozu vyhodnotit riziko nehody a okamžitě přitáhne bezpečnostní pásy, čímž se minimalizuje pohyb řidiče ze sedadla v počátečním stádiu kolize.

Velice užitečnou se má stát i průhledná elektro-chromická střecha, kterou bude možné libobolně ztmavovat pomocí ovladače na přístrojové desce. Interiér automobilu by tak měl být při denním světle velice dobře osvětlen, ale zároveň bude možné nežádoucí  průsvitnost plně eliminovat. Mercedes se u GST vzdává i tradičně otevíraných dveří. Ty nové se budou otevírat v devádesátistupňovém úhlu v protichůdnou stranu. Cestující tak budou moci nastupovat celým bočním prostorem, neboť vůz není vybaven ani středním "B" sloupkem.

Luxusní se předpokládá samozřejmě i výbava. Z informací, které jsou prozatím k dispozici, by měla být sedadla v prvních dvou řadách plně elektricky nastavitelná, navíc spolujezdci se budou moci zabavit systémem DVD či videohrami. Za nový Mercedes však také zákazník patřičně zaplatí - západní experti očekávají cenu v přepočtu okolo 2,5 miliónu korun.