Nesmrtelné piano slaví čtyřicátiny.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Přes trojcípou hvězdu chtěli na silnici koukat v Československu asi všichni. Dostat se k pianu ale nebylo jednoduché.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Piano se představilo v lednu 1976. Tento exemplář je z roku 1978, tehdy automobilka poprvé dělala drobný facelift a zvyšoval se výkon motorů.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Mercedes W123
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Mercedes W123
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Téměř čtyřicet let je na zeleném exempláři vidět, opravené lemy jsou lakované jen provizorně. Kompletní renovace karoserie je v plánu.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Piano je jedním z prvních mercedesů s „pruhovanými“ zadními svítilnami. Připomínají klaviaturu, ale kvůli nim piano přezdívku nedostalo.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Korozní ochrana auta odpovídá sedmdesátým letům. Jedním z kritických míst je i lem víka kufru. Přezdívka piano pochází právě odtud, tvar víka totiž připomíná víko klavíru.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Motorizace 240D označuje prostřední naftový motor – atmosférický čtyřválec s objemem 2,4 litru. Výkon je 73 koní, podle majitele auto dokáže jet kolem 140 kilometrů v hodině.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Mercedes W123
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Kromě těchto kol mívalo piano i typické pokličky, které se montovaly i na starší modely včetně předchůdce – řady W114.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Na přístrojové desce je jen to nejnutnější, chybí i otáčkoměr. Cenová politika mercedesu nebyla nijak přívětivá, téměř vše bylo za příplatek.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Nadčasové výdechy ventilace kopíruje Mercedes-Benz dodnes. A dodnes jsou krásné i v originále.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Mercedes W123
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Cit pro detail je v pianu vidět všude. Výplně dveří včetně chromovaných klik a dalších prvků působí velmi luxusně. Při bližším ohledání je ale vidět, že madlo není kožené, ale plastové.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Logo s trojcípou hvězdou najdete všude. I tam, kde byste ho nehledali. Třeba uvnitř zámku dveří.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Stahování všech oken je manuální, kličky ale rozhodně nepostrádají styl.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Tomuto interiéru by čtyřicet let tipoval málokdo. Na designu vozu spolupracovala dvojice Friedrich Geiger - Bruno Sacco.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Tomuto interiéru by čtyřicet let tipoval málokdo. Na designu vozu spolupracovala dvojice Friedrich Geiger - Bruno Sacco.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Mercedes má čtyřstupňovou převodovku, kterou pohání čtyřválec o objemu 2,4 litru.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Řadový atmosférický naftový čtyřválec je poctivé železo. Mercedes byl jednou z prvních automobilek, která do osobních aut masově montovala naftové motory.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Jednoduchá konstrukce předurčovala motor k dlouhé životnosti. Říká se o něm, že při pečlivé údržbě vydrží bez problémů milion kilometrů.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Jednoduchá konstrukce předurčovala motor k dlouhé životnosti. Říká se o něm, že při pečlivé údržbě vydrží bez problémů milion kilometrů.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Světlomety s kruhovými parabolami měly rané verze sedanů a kombíků. Dvoudvéřové kupé mělo paraboly hranaté. Později v osmdesátých letech je dostaly všechny verze.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Mercedes W123
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Sedan nebyl jedinou karosářskou variantou legendárního piana, výrobní řadu doplňovalo také sportovně střižené kupé (kód C123) a praktické kombi (kód S123).
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz