Snový let s racky: projeli jsme vzácný mercedes i jeho úžasného vnuka

Necelých deset let po skončení druhé světové války představila německá značka Mercedes-Benz automobil, nad nímž celý svět ustrnul v němém úžasu. A vzhůru výklopné dveře nebyly zdaleka tím jediným, čím tento vůz vynikal.
Mercedes Benz 300SL

Mercedes Benz 300SL | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Bylo to na podzim roku 2009 na Masarykově okruhu. Sběratel Ladislav Samohýl tehdy přivezl zlatavý Mercedes-Benz 300SL Gullwing, který po letech jednání právě vykoupil od švýcarského sběratele. Vůz byl vyroben v roce 1957 na objednávku japonského zákazníka, avšak záhy se přes USA dostal do Švýcarska. Vůz byl prakticky v původním stavu a na ten precizně zpracovaný, byť prostorově velmi omezený, interiér člověk nezapomene. Dnes je "racek" v původním stavu ozdobou veteránských akcí v Česku. Naposledy byl jednou ze zářivých hvězd slavnosti aut v areálu bohnické léčebny v Praze.

Může se hodit

Motor naskočil okamžitě a tiché, kultivované ševelení v tuto chvíli ještě vůbec nenaznačovalo, že šlo o jeden z nejmodernějších a nejvýkonnějších motorů své doby. Zpátečka čtyřstupňové převodovky se řadí krátkou pákou přetlačením pružiny vedle jedničky, spojka má měkký chod a přesně dávkovaný záběr.

Řízení bez posilovače postrádá i po letech jakékoli vůle, ale za volant je třeba v zatáčce pořádně zabrat, totéž platí o pedálu bubnových brzd. Co naplat, doba za to půlstoletí poněkud pokročila. Tato jízda je samozřejmě tou typickou "jízdou pro jízdu", řidič nehledá limity podvozku a motor nevytáčí. Přesto mu i po desítkách let nabídne takové zážitky, které možná předčí i jeho současného nástupce Mercedes SLS AMG.

Gullwing přijíždí

Nápad postavit supersport značky Mercedes přišel paradoxně z USA, a sice od tamního importéra německých vozů Maxe Hoffmana. Právě proto oslavil svoji výstavní premiéru v roce 1954 nikoli v Evropě, ale na autosalonu v New Yorku. Jmenoval se Mercedes-Benz 300SL, nesl interní označení W198 a záhy se dočkal přídomku Gullwing, tedy racek. Dvoumístné kupé dostalo vzhůru výklopné dveře, jež nebyly svévolnou hříčkou stylistů, ale prakticky jediným možným řešením s ohledem na konstrukci karoserie.

Mercedes Benz 300SL

Mercedes-Benz 300SL Gullwing totiž spočíval na základu vysloveně závodního modelu W194 s označením 300SL (Sport Leicht), jenž vynikal objemově náročným, ale lehkým a velmi tuhým prostorovým rámem z ocelových trubek, jenž dal gullwingu do vínku také vysoké a mohutné prahy. Ve standardu byly, pro další úsporu hmotnosti, kapoty a dveře z hliníku, za velmi tučný příplatek mohly být z tohoto materiálu i ostatní povrchové díly karoserie, pohotovostní hmotnost vozu to snížilo o 80 kg.

Za přední nápravou byl podélně uložen řadový šestiválec s objemem 3,0 l a výkonem až 225 koní (165 kW), díky němuž se Gullwing stal nejen prvním cestovním osobním automobilem s přímým vstřikováním benzinu (byť ještě mechanickým), ale také nerychlejším sériovým vozem své doby. Jezdil přes 260 km/h. Šlo o skutečný závodní speciál určený k provozu na běžných silnicích, jenž si ale musel vystačit pouze s konvenčními bubnovými brzdami.

Produkce velkolepého kupé Mercedes-Benz 300SL Gullwing byla ukončena již v roce 1957 a ve výrobě na ně navázal odvozený roadster 300SL. Dochované vozy Gullwing patří k nejvyhledávanějším sběratelským raritám, předloni byl jeden z nich v Arizoně vydražen v přepočtu za více než 90 milionů korun.  

Mercedes Benz 300SL

    

Racek dnes

Ačkoli původní Mercedes-Benz 300SL Gullwing zahájil dodnes nepřerušenou tradici roadsterů a kupé Mercedes-Benz třídy S, k jeho nejryzejšímu odkazu se v roce 2010 přihlásil model Mercedes-Benz SLS AMG. Krasavec z německého Affalterbachu na gullwing navázal nejen tou nejlepší technikou své doby, ale v provedení kupé také typicky vzhůru vyklápěnými dveřmi (existuje i verze roadster). Právě letos, v roce 60. výročí premiéry původního 300SL Gullwing, končí speciální edicí Final Edition také výroba vozů SLS AMG.

2. června 2010

Ještě letos se také představí nástupce, má nést velmi netypické označení Mercedes-AMG GT. Automobilka už odhalila pár detailů, třeba že dvěma turbodmychadly přeplňovaný osmiválec má mít výkon 510 koní. Nástupce ale prý také přijde o racčí dveře.

S rackem Mercedesem-Benz SLS AMG právě z poslední ze série "Final Edition" jsme prolétli osm kol na brněnském Masarykově okruhu. SLS AMG je, podobně jako byl původní 300SL Gullwing, v podstatě závodním automobilem v cestovním provedení. Žádný opulentní luxus nečekejte, skořepinové sedadlo řidiče je stavitelné pouze v podélném směru. Sedíte jen těsně nad vozovkou a všechny kontrolní a ovládací prvky jsou ve snadném dosahu, odkaz gullwingu zde připomíná především stylizace přístrojového štítu.

Za volant jednoho ze stříbrných vozů SLS AMG s kapotou z uhlíkových kompozitů jsem přesedal z kupé C 63 AMG, u kterého mě překvapilo, jak to auto zrychluje, zatáčí a brzdí. Už v půli prvního okruhu na SLS AMG jsem však musel konstatovat, že teprve toto auto opravdu zrychluje, opravdu zatáčí a opravdu brzdí! Má dokonalé vyvážení hmotnosti mezi nápravy. Nízká stavba, lehká konstrukce, neskutečný zátah atmosféricky plněného motoru i neuvěřitelný účinek brzdové soustavy, to vše přináší předpoklady k vynikajícím jízdním vlastnostem a výkonům i na samotné hraně fyzikálních zákonů.

Mercedes Benz SLS AMG

 

"Naším cílem je vytvořit klasika pro budoucnost a na silnici přijít s nejhezčím sportovním vozem 21. století," řekl před čtyřmi roky při představení Mercedesu SLS AMG sebevědomě Gorden Wagener, šéf designu německé automobilky. A na jeho slova došlo. SLS patří dodnes k nejkrásnějším mercedesům a nejuhrančivějším supersportům. A kdyby vás náhodou neoslovil vzhled, paralyzuje vás hlas atmosferického osmiválce. Architektura rozložení pohonného ústrojí transaxle je jasná na první pohled. I neřidič si je jistý, že silný motor se schoval pod kapotu a asfalt budou trhat zadní kola.

Tenhle uhrančivý supermercedes se ovládá s úžasnou lehkostí, však má taky pouhých 1,6 tuny. Všechno, co se dalo, vyrobili z hliníku. Jen čtyři procenta jsou z oceli. Použili ji na přední sloupky, které musejí auto udržet v případě převrácení.

Mercedes Benz SLS AMG

SLSo je ale hlavně mistr čisté stopy. Ohromí dokonalým vedením a přesností, jakou vykružuje oblouky, řízení je bezprostřední a přesné. Osmiválec 6,2 litru přesně, ostře a bleskově reaguje na pohyb plynového pedálu, stále se hrne do otáček, v kterých se cítí nejlíp. 

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...