Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Úvod do kufrologie: tabulkový objem nemusí odpovídat reálnému

aktualizováno 
Cihličky, kuličky, míčky. Kdo by si myslel, že objem kufru měří automobilky pomocí speciálních programů, je na omylu. Nejlepší je to opravdu vyzkoušet. Do nového Fordu Escape se vejde skoro 60 tisíc pingpongových míčků, kdy jeden má objem přibližně jako velký panák alkoholu.

Ford měří objem schránek v interiéru míčky na ping-pong | foto: Ford

Čím větší, tím lepší. U českých stěhovavců platí toto pravidlo bezezbytku. Kolik toho může český kutil, zahrádkář a cestovatel nacpat do kufru, zajímá mnoho zájemců o nové auto víc než volba motoru.

Jenomže, když se v kolonce "objem zavazadlového prostoru" píše, že se do něj vejde 500 litrů (to je magická hranice, kterou kdysi zavedla první generace Škody Octavia s 528 litry), neznamená to ještě, že se tam pět set litrů paštiky v plechovkách nebo mulčovací kůry opravdu dá naložit. Typickým příkladem jsou sedany, "litrově" jsou na tom skvěle, jenže malým otvorem se tam pětisetlitrová krabice prostě ne a nenacpe.

Sedany mívají co do objemu kufry velké, ale malým vstupním otvorem do nich...

Sedany mívají kufry o velkých objemech, ale malým vstupním otvorem do nich větší náklad nenaložíte.

Kapsa na mobil, do které se mobil nevejde

"Náš tým přeměřuje spoustu věcí od iPadů po horská kola a kolečková křesla, abychom se ujistili, že se vejdou do našich aut, a že je bude kam dát," popisuje práci na různých odkládacích prostorech i kufru Sejal Shreffler, vývojářka od Fordu.

Jenže dost aut má schránky a různé odkládací prostory tvarované tak nešikovně, že do nich zrovna stále větší a větší mobilní telefony nenacpete. Do kapes ve dveřích se vejde jen malá lahev s pitím a desky nebo mapy formátu A4 z nich vypadávají.

Je také dobré se dívat na tvar kufru. Lepší je, když má rovné boky. U kombíků je sice sešikmené zadní okno stylové, ale ubírá to z vnitřního prostoru.

Všímejte si také vstupu do kufru. Někdy do něj zasahují světla tak nešikovně, že nakládání kočárku je úkon pro kouzelníka. Není vůbec od věci si ten kočár do autosalonu přivézt a vyzkoušet to. Test čtěte ZDE

Velká zrada se ukrývá ve spodní nákladové hraně. Auta mají často práh hodně vysoko, protože tam je schovaná vzpěra, která zvyšuje tuhost karoserie, jenže až přes ní budete tahat čtyřicetikilový pytel cementu z hobbymarketu, budete ji proklínat.

Hyundai Veloster

Hyundai Veloster má asi nejvyšší práh kufru z moderních aut. Má to být ale stylový sporťák, takže se mu to dá odpustit. Navíc má aspoň hodně velké víko zavazadlového prostoru.

Osvědčené cihličky

Výrobci při udávání objemu kufru nejčastěji respektují německou metodiku VDA, nebo také podle dnes už zrušené normy ISO 3832 z roku 1994, které udávají objem v decimetrech krychlových. Takový objem se měří měří normovanými cihličkami, které se skládají do kufru tak dlouho, až jich tam dostanou co nejvíc.

Protože litr vody zabírá přibližně decimetr krychlový, zvykli si výrobci udávat objem kufru ve "vodních" litrech. Je to údaj, který si možná dokážeme představit o něco lépe, ale ve své podstatě to je jedno: 573 dm³ je 573 litrů.

Takové hodnoty udává každá slušná automobilka jako objem podle normy VDA.

Čarování s litry

Nejsledovanějším parametrem je základní objem kufru, tedy ten, když jsou zadní sedadla v takové poloze, že na nich mohou sedět cestující. Situaci komplikují polohovatelná sedadla moderních aut, která lze všelijak posouvat, měnit sklon opěradel a podobně. To bývá v tabulkách uvedeno,  ale automobilky se samozřejmě rády pochlubí co největším číslem, takže udají hlavně rozměr, kdy jsou sedadla co nejvíc odsunutá vpřed.

Fotogalerie

Tento základní objem se měří pod kryt zavazadlového prostoru (pod roletku nebo plato). Automobilky pak ještě rády "čachrují" s objemy schránek schovaných pod podlahou, kde je obvykle usazená rezerva.

V případě měření maximálního objemu kufru je situace jednodušší, prostě se sklopí zadní sedadla a auto se nacpe pomyslným nákladem až po střechu.

A existují případy, kdy se údaj objemu kufru u stejného auta měnil. Vývojářům se zkrátka někdy podaří cihly naskládat do kufru lépe.  "Máme dřevěné cihličky rozměrech 20 ×10 × 5 centimetrů (přesně podle specifikace VDA - pozn. red) a skládáme je do kufru, dokud není plný," vysvětloval při uvedení stávajícího Opelu Astra kombi Georg Schulz z vývojového centra automobilky. Skládají je tam podélně i na výšku a zkoušejí to několikrát.

Opel Corsa

Francouzi musí mít něco extra

Automobilky se velikostí kufru rády chlubí. A u kombíků dvojnásob. Třeba takový Peugeot 508 RXH odveze 400 ale i 428 litrů nákladu. Záleží na tom, jestli se na to díváte po německu nebo po francouzsku.

Konkurenční boj je ale nelítostný a marketing je jeho výbornou zbraní. Ve Francii tak před lety vymysleli dokonalý trik. Když objem v litrech, tak v litrech, řekli si a zkusili změřit  objem kufru i s nejzazšími zákoutími. Ucpávat auta, aby vám z něj něco nevyteklo je složité, ale malé balónky (spíš kuličky) umí vodu, která se dostane opravdu všude, nasimulovat skvěle. Ty "natečou" nebo spíš se nacpou všude. A tak mají třeba peugeoty papírově hodně velké kufry. V tabulkách technické specifikace je pak poznámka, že je objem měřen "metodou tekutin".

Ford měří objem schránek v interiéru míčky na ping-pong

Ford měří objem schránek v interiéru míčky na ping-pong

Speciální postup měření si vymyslel také Ford. Objem kufru a různých odkládacích prostor a schránek v interiéru nového Fordu Escape měřil pomocí ping-pongových míčků. Vejde se jich tam 56 778.

Myšlenka je podobná jako u peugeotího postupu. Pingongáče zalezou i do menších škvír, kam se velká cihla nevejde. Inženýři Fordu pak ještě propočítali objem volného prostoru, který vznikne mezi dotýkajícími se míčky. Ty na sebe totiž nedolehnou celou plochou jako kvádry.
 
"Míčky jsou přesnější než metr pro měření objemu nepravidelných prostor, jako třeba schránky před spolujezdcem," vysvětluje Eric Jackson, vývojář Fordu.

Jeden pingpongáč má objem přibližně dva krychlové palce krychlové, to odpovídá přibližně 33 mililitrům. Pro srovnání, velký panák je dnes 40 ml. Do kufru a různých schránek v novém SUV escape, určeném pro americký trh, tedy lze odvézt celkem 1873 litrů věcí.

Jacksonův tým zjistil, že dva lidi nezměří měřidlem daný prostor nikdy stejně, u míčků se shodují lépe. Je to jednoduché a přesné, libují si u Fordu.

Sejal Shreffler, jedna z vývojářek interiérů fordů ale prozrazuje, že zjistit objem prostoru mohou i přesněji. S pomocí 3D scanneru přenesou prostor do počítačových dat v programu typu CAD a pak přesně spočítají jeho obsah.

Tak to dnes dělá hodně automobilek, ale cihličky jsou prostě zažitá klasika.





Nejčtenější

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
V Německu chtějí auta s cinknutými TDI vyhnat ze silnic

Naftové vozy koncernu Volkswagen vybavené softwarem pro falšování údajů při měření emisí by mohly přijít o registraci, pokud jejich majitelé odmítnou...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Další z rubriky

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
V Německu chtějí auta s cinknutými TDI vyhnat ze silnic

Naftové vozy koncernu Volkswagen vybavené softwarem pro falšování údajů při měření emisí by mohly přijít o registraci, pokud jejich majitelé odmítnou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.