Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VW hrozí v USA drahý skandál. Provalilo se, že švindluje s měřením emisí

  11:45aktualizováno  11:45
Německá automobilka Volkswagen musí stáhnout půl milionu aut kvůli tomu, že do svých vozidel instalovala software, který umožňuje skrýt skutečnou hladinu vypouštěných emisí.

Volkswagen Beetle (8. října 2012, Praha) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Že automobilky instalují do vozidel ve výrobě systémy, které poznají, kdy auto prochází měřícím cyklem emisí a spotřeby, je veřejným tajemstvím. Auto v tu chvíli optimalizuje spalování tak, aby hladina vypouštěných škodlivin byla co nejnižší. Zástupci automobilek se dušují, že nic takového do aut neinstalují. Teď se však provalilo, že pravděpodobně lžou.

Předpisy v Evropě i zámoří stanovují výrobcům nerealistické limity emisí, které je možné splnit jen s obrovskými investicemi. Občas jsou na limitech fyzikálních zákonů. Čtěte zde

Americký federální Úřad pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinil automobilku Volkswagen, že se tímto způsobem snažil záměrně obejít zákony, jejichž cílem je zlepšení kvality ovzduší. Společnosti z tohoto důvodu hrozí pokuty v řádu miliard dolarů.

Volkswagen Passat

Volkswagen Passat

Skandál se týká modelů Jetta, Brouk, Audi A3 a Golf vyrobených v letech 2009-2014 a vozů Passat z let 2014-2015. Všechna tato auta mají software, který je naprogramován, aby odhalil okamžik, kdy je vozidlo oficiálně testováno na emise.

Jak auto pozná, že ho měří

Podle neoficiálních informací k odhalení měřícího cyklu značky používají různé fígly. Řídící jednotka aut dnes pozná specifický způsob zatěžování motoru při testech, kdy se v řádech sekund mění otáčky a rychlost. Měření je přesně normované a rozhodně se nepodobá chování živého řidiče, auto tak test pozná s velkou jistotou. Další způsoby, jak odhalit měření, jsou na pohled jednoduché, ale o to nápaditější. Spotřeba a emise aut se měří ve speciálních laboratořích, některé automobilky tedy používají vestavěnou palubní navigaci k odhalení měření. Když auto ztratí signál GPS, je pravděpodobné, že je v laboratoři. Další indícií, že probíhá měření, je pro auto třeba otevřená kapota.

V takových případech se řídící jednotka motoru přenastaví tak, aby se snížila úroveň vypouštěných emisí. „Při běžném provozu je tento systém vypnutý, což vede k tomu, že vozidla vypouštějí do ovzduší 40 krát víc škodlivých exhalací, než je limit,“ sdělil EPA.

Nový dvanáctiválec VW W12 6.0 litru

Nový dvanáctiválec VW W12 6.0 litru (ilustrační foto)

Americký Úřad pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagenu nařídil, aby dal na vlastní náklady vozy do pořádku. Majitelé automobilů ale nemusejí na výzvu reagovat okamžitě. Pochybení automobilky totiž nepředstavuje bezpečnostní riziko a majitelé užíváním vozů neporušují zákony.

Firma Volkswagen uvedla, že s vyšetřovateli spolupracuje, další komentáře odmítla. Podle EPA automobilka čelí pokutě až 37 000 dolarů za jedno vozidlo, což dohromady znamená více než 18 miliard dolarů (půl bilionu korun).

V roce 2012 Úřad pro ochranu životního prostředí (EPA) udělil pokutu 300 milionů dolarů korejským automobilkám Hyundai Motor a Kia Motors za zkreslování údajů týkajících se palivové ekonomiky u 1,2 milionu aut.

Autoři: ,




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Rolls-Royce Bespoke Sweptail
Nejdražší auto světa stojí 300 milionů. Rolls ho stavěl čtyři roky

Kdo byl před půlstoletím anebo ještě dřív přebohatý pan továrník a měl vkus a úroveň, nechal se vozit v autě, které postavil nějaký slavný karosář. Byla to...  celý článek

Volkswagen Polo
Nový VW Polo je venku, rovnou i jako 200koňové GTI

Dvě stovky koní měl před deseti lety Volkswagen Golf GTI, teď má stejný výkon o třídu menší model Polo. Druhý nejdůležitější model německé značky (právě po...  celý článek

Nový facelift Škoda Rapid Spaceback
Vylepšený rapid je venku: tříválcové TSI a internet na palubě

Rapid se po pěti letech dočkává faceliftu. Škoda představuje oficiálně první fotky a informace. Obě karosářské verze rapidu liftback i spaceback (hatchback)...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.