Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VW hrozí v USA drahý skandál. Provalilo se, že švindluje s měřením emisí

  11:45aktualizováno  11:45
Německá automobilka Volkswagen musí stáhnout půl milionu aut kvůli tomu, že do svých vozidel instalovala software, který umožňuje skrýt skutečnou hladinu vypouštěných emisí.

Volkswagen Beetle (8. října 2012, Praha) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Že automobilky instalují do vozidel ve výrobě systémy, které poznají, kdy auto prochází měřícím cyklem emisí a spotřeby, je veřejným tajemstvím. Auto v tu chvíli optimalizuje spalování tak, aby hladina vypouštěných škodlivin byla co nejnižší. Zástupci automobilek se dušují, že nic takového do aut neinstalují. Teď se však provalilo, že pravděpodobně lžou.

Předpisy v Evropě i zámoří stanovují výrobcům nerealistické limity emisí, které je možné splnit jen s obrovskými investicemi. Občas jsou na limitech fyzikálních zákonů. Čtěte zde

Americký federální Úřad pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinil automobilku Volkswagen, že se tímto způsobem snažil záměrně obejít zákony, jejichž cílem je zlepšení kvality ovzduší. Společnosti z tohoto důvodu hrozí pokuty v řádu miliard dolarů.

Volkswagen Passat

Volkswagen Passat

Skandál se týká modelů Jetta, Brouk, Audi A3 a Golf vyrobených v letech 2009-2014 a vozů Passat z let 2014-2015. Všechna tato auta mají software, který je naprogramován, aby odhalil okamžik, kdy je vozidlo oficiálně testováno na emise.

Jak auto pozná, že ho měří

Podle neoficiálních informací k odhalení měřícího cyklu značky používají různé fígly. Řídící jednotka aut dnes pozná specifický způsob zatěžování motoru při testech, kdy se v řádech sekund mění otáčky a rychlost. Měření je přesně normované a rozhodně se nepodobá chování živého řidiče, auto tak test pozná s velkou jistotou. Další způsoby, jak odhalit měření, jsou na pohled jednoduché, ale o to nápaditější. Spotřeba a emise aut se měří ve speciálních laboratořích, některé automobilky tedy používají vestavěnou palubní navigaci k odhalení měření. Když auto ztratí signál GPS, je pravděpodobné, že je v laboratoři. Další indícií, že probíhá měření, je pro auto třeba otevřená kapota.

V takových případech se řídící jednotka motoru přenastaví tak, aby se snížila úroveň vypouštěných emisí. „Při běžném provozu je tento systém vypnutý, což vede k tomu, že vozidla vypouštějí do ovzduší 40 krát víc škodlivých exhalací, než je limit,“ sdělil EPA.

Nový dvanáctiválec VW W12 6.0 litru

Nový dvanáctiválec VW W12 6.0 litru (ilustrační foto)

Americký Úřad pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagenu nařídil, aby dal na vlastní náklady vozy do pořádku. Majitelé automobilů ale nemusejí na výzvu reagovat okamžitě. Pochybení automobilky totiž nepředstavuje bezpečnostní riziko a majitelé užíváním vozů neporušují zákony.

Firma Volkswagen uvedla, že s vyšetřovateli spolupracuje, další komentáře odmítla. Podle EPA automobilka čelí pokutě až 37 000 dolarů za jedno vozidlo, což dohromady znamená více než 18 miliard dolarů (půl bilionu korun).

V roce 2012 Úřad pro ochranu životního prostředí (EPA) udělil pokutu 300 milionů dolarů korejským automobilkám Hyundai Motor a Kia Motors za zkreslování údajů týkajících se palivové ekonomiky u 1,2 milionu aut.

Autoři: ,




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.