Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VW hrozí v USA drahý skandál. Provalilo se, že švindluje s měřením emisí

  11:45aktualizováno  11:45
Německá automobilka Volkswagen musí stáhnout půl milionu aut kvůli tomu, že do svých vozidel instalovala software, který umožňuje skrýt skutečnou hladinu vypouštěných emisí.

Volkswagen Beetle (8. října 2012, Praha) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Že automobilky instalují do vozidel ve výrobě systémy, které poznají, kdy auto prochází měřícím cyklem emisí a spotřeby, je veřejným tajemstvím. Auto v tu chvíli optimalizuje spalování tak, aby hladina vypouštěných škodlivin byla co nejnižší. Zástupci automobilek se dušují, že nic takového do aut neinstalují. Teď se však provalilo, že pravděpodobně lžou.

Předpisy v Evropě i zámoří stanovují výrobcům nerealistické limity emisí, které je možné splnit jen s obrovskými investicemi. Občas jsou na limitech fyzikálních zákonů. Čtěte zde

Americký federální Úřad pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinil automobilku Volkswagen, že se tímto způsobem snažil záměrně obejít zákony, jejichž cílem je zlepšení kvality ovzduší. Společnosti z tohoto důvodu hrozí pokuty v řádu miliard dolarů.

Volkswagen Passat

Volkswagen Passat

Skandál se týká modelů Jetta, Brouk, Audi A3 a Golf vyrobených v letech 2009-2014 a vozů Passat z let 2014-2015. Všechna tato auta mají software, který je naprogramován, aby odhalil okamžik, kdy je vozidlo oficiálně testováno na emise.

Jak auto pozná, že ho měří

Podle neoficiálních informací k odhalení měřícího cyklu značky používají různé fígly. Řídící jednotka aut dnes pozná specifický způsob zatěžování motoru při testech, kdy se v řádech sekund mění otáčky a rychlost. Měření je přesně normované a rozhodně se nepodobá chování živého řidiče, auto tak test pozná s velkou jistotou. Další způsoby, jak odhalit měření, jsou na pohled jednoduché, ale o to nápaditější. Spotřeba a emise aut se měří ve speciálních laboratořích, některé automobilky tedy používají vestavěnou palubní navigaci k odhalení měření. Když auto ztratí signál GPS, je pravděpodobné, že je v laboratoři. Další indícií, že probíhá měření, je pro auto třeba otevřená kapota.

V takových případech se řídící jednotka motoru přenastaví tak, aby se snížila úroveň vypouštěných emisí. „Při běžném provozu je tento systém vypnutý, což vede k tomu, že vozidla vypouštějí do ovzduší 40 krát víc škodlivých exhalací, než je limit,“ sdělil EPA.

Nový dvanáctiválec VW W12 6.0 litru

Nový dvanáctiválec VW W12 6.0 litru (ilustrační foto)

Americký Úřad pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagenu nařídil, aby dal na vlastní náklady vozy do pořádku. Majitelé automobilů ale nemusejí na výzvu reagovat okamžitě. Pochybení automobilky totiž nepředstavuje bezpečnostní riziko a majitelé užíváním vozů neporušují zákony.

Firma Volkswagen uvedla, že s vyšetřovateli spolupracuje, další komentáře odmítla. Podle EPA automobilka čelí pokutě až 37 000 dolarů za jedno vozidlo, což dohromady znamená více než 18 miliard dolarů (půl bilionu korun).

V roce 2012 Úřad pro ochranu životního prostředí (EPA) udělil pokutu 300 milionů dolarů korejským automobilkám Hyundai Motor a Kia Motors za zkreslování údajů týkajících se palivové ekonomiky u 1,2 milionu aut.

Autoři: ,




Nejčtenější

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

Škoda Yeti.
Britský ministr žádá náhrady pro majitele škodovek s vadným softwarem

Britský ministr dopravy Chris Grayling požaduje kompenzace pro zákazníky, kteří si v Británii koupili vozy značky Škoda se softwarem manipulujícím s hodnotami...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Další z rubriky

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Škoda Kodiaq Scout
Víc chromu pro Kodiaqa. Škoda představuje verzi Scout

Výroba Škody Kodiaq už běží v Kvasinách naplno, první auta dorazí k zákazníkům během několika týdnů. Automobilka nyní představuje speciální provedení Scout.  celý článek

Škoda Rapid facelift
VIDEO: Škoda Rapid dostane s faceliftem nová světla s bixenony

Představení faceliftovaného provedení Škody Rapid je otázkou dnů. Světovou premiéru bude mít třetí nejprodávanější model značky na českém trhu druhý březnový...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.