Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nerozbitný offroad driftoval na Měsíci, zůstal tam a čeká turisty

aktualizováno 
Nejdražším vozidlem 4x4 na světě možná navždy zůstane měsíční elektromobil zkonstruovaný pro agenturu NASA americkým výrobcem letadel Boeing. Čtyři vozítka vyrobená v roce 1971 v přepočtu na dnešní ceny stála zhruba pět miliard korun. A jak je vidět ve videu, astronauti je na Měsíci nijak nešetřili.

Američané po prvním přistání na Měsíci v roce 1969 uspořádali ještě celou řadu dalších letů. Posádky letů Apollo 15, 16 a 17 měly plnit úkoly, pro které už bylo třeba vyvinout nějaký dopravní prostředek pro provoz ve vzduchoprázdnu.

Fotogalerie

Zakázku získala firma Boeing, která za pouhých 17 měsíců zkonstruovala a vyrobila čtveřici speciálních elektromobilů LRV (Lunar Roving Vehicle) napájených dvěma 36V stříbrozinkovými bateriemi bez možnosti dobíjení. Pohon zajistily stejnosměrné elektromotory o výkonu 200 W v kolech vozu.

Kola přitom byla tvořena hliníkovými disky s běhouny vyrobenými z ocelových drátů a pozinkované tkaniny. Uvnitř byl kovový rám, který umožňoval jízdu i při proražení běhounu. Obě nápravy byly řiditelné a vozidlo se tak dokázalo otočit na třech metrech, ale jezdit se dalo i jenom s řízením pouze předních nebo zadních kol.

Měsíční elektromobil LRV

Vytuněný rekordman

Vozítka byla prakticky nerozbitná a jediným problémem při provozu na Měsíci byly utržené blatníky od měsíčního kamení při misích Apollo 16 a 17. Posádky si pak stěžovaly, že jim zvířený prach sedá na přístroje a kamery a nakonec si vyrobily provizorní blatník z plastových map.

Měsíční rovery byly stavěné na rychlost 13 km/h, ale Eugen Cernan s ním při misi Apollo 17 dosáhl měsíčního rychlostního rekordu „závratných“ 18 km/h. Když jste v těžkém skafandru, kolem je vzduchoprázdno a jste 384 tisíc kilometrů od domova, je to už docela slušná rychlost.

Místo volantu měly rovery středovou páku ve tvaru T, která řídila čtyři poháněcí motory, dva zatáčecí motory a brzdy. Řídilo se pohybem páky vpřed, doleva a doprava, zatažení dozadu aktivovalo mechanické brzdy. Po stisknutí tlačítka se motory přepnuly na zpátečku a zatažení páky úplně dozadu pak aktivovalo parkovací brzdu. Přístrojová deska pak ukazovala údaje o rychlosti, kurzu, náklonu, teplotě a okamžitém výkonu.

Měsíční elektromobil LRV

Památka pro měsíční turisty

Rovery měly teoretický dojezd na jednorázovou baterii téměř 100 km, ale akční rádius byl omezený na osm kilometrů od návratového modulu, aby se astronauti v případě selhání dokázali ve skafandrech pěšky vrátit k modulu. I z tohoto důvodu průzkumné mise začínaly vždy od nejvzdálenějšího místa, aby astronauti měli dost kyslíku a energie na případný návrat pěšky.

Tři lunární rovery, které na Měsíci najezdily v součtu asi sto kilometrů, už zde také zůstaly a připojily se k ruským Lunochodům a dalším lidským vozidlům, která dodnes stojí opuštěná na Měsíci a čekají na to, až se na ně za pár desítek let třeba přijedou podívat první kosmičtí turisté. Na zemi zůstal jediný záložní kus a několik prototypů vyrobených pro pozemní výcvik a zátěžové a konstrukční zkoušky.

Měsíční offroady v číslech

  • použity v misích Apollo 15, 16 a 17 v letech 1971 a 1972
  • nejvyšší rychlosti kolem 13 km/h
  • maximální ujetá vzdálenost (Apollo 17) 35,89 km během 4h 26m jízdy
  • hmotnost 210 kg
  • užitečný náklad 490 kg
  • délka 3 m
  • rozvor 2,3 m
  • maximální výška 1,1 m
  • světlá výška po zatížení 35 cm
  • rám z hliníkových trubkových profilů
  • sklápěcí sedadla z hliníkových trubek s nylonovou síťkou
  • bezpečnostní pás Velcro
  • kola: hliníkový disk 32", pneumatika 9" z pozinkované tkaniny z ocelových vláken, ochranný rám proti průrazu o průměru 25,5"
  • v každém kole stejnosměrný trakční motor 200 W s max. otáčkami 10 000/min
  • dvě stříbro-zinkové primární baterie s elektrolytem tvořeným hydroxidem draselným, 36 V, 121 Ah

Autoři:




Nejčtenější

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

Maserati Levante Diesel
Maserati Levante Diesel

r.v. 2017, naj. 1 000 km, diesel
2 637 860 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.