Škoda Yeti

Škoda Yeti | foto: iDNES.cz

Messner by se divil, Škodovka množí Yetiho!

  • 63
Tuzemská automobilka se rozhodla hodit za hlavu poučky o tvorbě konceptů. Světoví výrobci vyrobí studii v jednom exempláři a pak ji uklidí pod dohled kamer do depozitáře muzea. Škodovka naopak postavila svůj nejnovější koncept yeti v několika exemplářích. Na brněnském výstavišti jsou k vidění hned dva!

foto100 LET ŠKODOVEK
Pozor! Velká příloha

Nenápadný pavilon H na brněnském výstavišti ukrývá poklady, které by si žádný opravdový fanoušek aut neměl nechat ujít.

Plechové krasavce, možná jen o něco méně nablýskané, budeme potkávat na silnicích brzy poté co sjedou z mol autosalonů.

Škodovku navrženou giugiarem, nebo nejčetnější vůz našich silnic - favorit s karoserií kupé ale jen tak neuvidíme.

Století se oslaví

V rámci oslav sto let výroby automobilů v Mladé Boleslavi se tuzemská automobilka rozhodla na brněnském autosalonu vytvořit expozici věnovanou století škodovek.

Z depozitáře vytáhla lahůdky, které bohužel nikdy nespatřily světlo světa v sériové podobě a o kterých by se nejširší motoristická veřejnost měla dozvědět.

U vstupu do expozice nesmí chybět legendární Voituretta. Nechybí ani obrovské kupé tudor, odvozené od produkčního superbu. Které bylo ozdobou stánku automobilky na ženevském autosalonu v roce 2002.

Rychlé škodovky

Hned vedle stojí veleúspěšné kupé Škoda 130RS, které prohánělo soupeře na rallyeových tratích na konci sedmdesátých let a v roce 1981 dokonce vyhrálo evropské mistrovství cestovních vozů. Malá perlička: automobilka sama neví, kolik kusů Škody 130RS vyrobila (informační tabulka udává asi 200 vozů), nejasný je také rok výroby posledního kusu modelu. Na tabulce je napsán rok 1980, ale následuje velký otazník.

Milovníci závodivých škodovek se hned o dva kroky dále zastaví u Škody 200RS. Soutěžní auto, které dělalo kariéru pouhý rok, se v roce 1974 poprvé objevilo na Barum rallye. Bylo jakýmsi předstupňem modelu 130 RS. Základem vozu, vzniklého ve třech exemplářích,  je snížená karoserie ze Škody 110R Coupé. Zajímavostí je použití pětistupňové převodovky Porsche.

Nadčasové škodovky

Zrod nejčetnějšího automobilu na našich silnicích Škody Favorit, je jednou z velmi zajímavých kapitol českého automobilového průmyslu. Na designu auta, které začalo novodobou éru škodovek s motorem vpředu, se podílel Bertone. Do roku 1994 se pak vyráběly pětidveřové favority v hatchbackovém a kombíkovém provedení, existuje i několik kabrioletů. Na výstavě je ovšem k vidění lahůdka v podobě favoritu kupé.

Při pohledu na nadčasové řešení zadní části se nelze ubránit dojmu, že Citroën ZX měl nést značku škoda. Pro upřesnění dodejme, že ZX s designem od Bertoneho se začalo vyrábět v roce 1991.

K italským krejčím jezdili zástupci automobilky z východního bloku rádi. Modrý sedan P760 s karoserií od Giugiara a se znakem škodovky na čelní masce je toho důkazem.

Populární "stodvacítku" není třeba představovat. Symbol českého motorismu 80. let pozná i absolutní laik. Béžová "stodvacítka" jako by do expozice ani nepatřila. Nevypadá, že by byla v nijak výjimečném stavu a považte, ke všemu ji chybí víko kufru a kapoty! Na druhý pohled je ale vše jasné. Vystavený exemplář modelu má totiž oproti všem zvyklostem motor uložený před řidičem a spolujezdcem.

Krásné škodovky

"MBčko", neboli Škoda 1000 MB je jedním z nejpohlednějších aut, které opouštěly mladoboleslavské brány. Řidiči, kteří se svou tisícovkou vyrazili za hranice východního bloku museli občas zkoprnělým cizincům vysvětlit, že neřídí nejnovější prototyp porsche, ale rodinné auto s motorem o výkonu 42 koní (31 kW) z české kotliny. V brněnské expozici stojí unikát v podobě kombíkové verze "MBčka".

"Po roce 90 jsem se vypravil do Německa se svým letitým MBčkem. Zkouška ohněm čekala mé auto při setkání se zájezdovým autobusem. Jeho řidič viděl ve zpětném zrcátku kulatá světla a vypouklé blatníky a domnělému unikátnímu sporťáku úslužně na úpatí kopce uhnul ke krajnici. Jaké pak bylo jeho překvapení, když jej namísto nejnovějšího porsche předjíždělo čtyřdveřové auto šnečím tempem následujících několik kilometrů," vypráví jeden z bývalých majitelů Škody 1000 MB.

Yeti škodovky

Na výstavě nechybí ani nejnovější přírůstek do rodiny nevyráběných škodovek. Yeti by se ale časem v pozměněné podobě měl dostat na silnici. Jak se ukázalo, yetiů se v dílnách Česany ukrývá víc.

Modrý yeti, známý už z brněnského autosalonu, je středobodem hlavního stánku automobilky. Druhý stříbrný pak expozici 100 let Škody uzavírá.

Tajemství toho třetího odhaluje Jaroslav Černý, tiskový mluvčí mladoboleslavské automobilky. Protože studie yeti cestují po celém světě po výstavách a dalších akcích automobilky, bylo jich třeba více. Originálního modrého zná celý motoristický svět. Jako jedinému mu jdou otevírat dveře a už prošel dokonce několika testy (ZDE). Další dva jsou asi měsíc staré. Druhý stříbrný je v pavilonu H brněnského výstaviště, třetí oranžový bohužel do Brna nedorazil.

ČTĚTE TAKÉ: ŠKODOVKY, NA KTERÉ SE NEDOSTALO

,